Celeste (2018)

Nintendo Switch / PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One
Platform / Action

Ontwikkeld door Matt Makes Games
Uitgegeven door Matt Makes Games, Limited Run en Fangamer

Celeste is een platformgame van de makers van TowerFall, waarin je een uitdagende berg beklimt. Ontdek de geheimen van de berg en overwin je beperkingen om de top te bereiken in ruim 300 levels. Met genoeg uithoudingsvermogen kan Madeline op elk oppervlak van Celeste Mountain klimmen. Ze maakt een reis door veel gevaarlijke omgevingen, en met behulp van haar 'mid-air dash' zul je exotische locaties ontdekken en vreemde personages ontmoeten. Het spel heeft verschillende moeilijkheidsgraden.

Raving reviews voor deze game! 10/10 op Nintendolife bv.!

Wordt door letterlijk iedereen de lucht ingeprezen idd. Maar eh...20 euro heb ik er weer niet voor over voorlopig. Voor een tientje pik ik hem wel een keer op in een sale. (ik ben de lul die bvb nog altijd Shovel Knight niet in de collectie heeft bvb! En nog altijd met Meatboy bezig ben! En heel graag Divinity Original Sin 2 wil kopen. En een Switch! Ondermeer...)

Zou deze eigenlijk ook nog wel willen spelen. Maar vind 20,- ook wat veel.

-marco- schreef:
Zou deze eigenlijk ook nog wel willen spelen. Maar vind 20,- ook wat veel.

Toch overstag gegaan. Met gouden munten korting in de Eshop voor 15,-

avatar van Animosh
Verdient alle lof wat mij betreft volledig.

Nu ben ik niet helemaal neutraal. Precisieplatformers zijn mijn favoriete genre, en laat Celeste nu net in dat genre passen. En het doet niets wereldschokkends. Geen grootste vernieuwingen hier. Het spel heeft pixel graphics, een old school soundtrack, de standaard moves (springen, dashen) en obstakels (spikes, wind) - niets nieuws onder de zon. Maar wát het doet, doet het mijns inziens erg goed.

De gameplay en het levelontwerp zijn misschien weinig vernieuwend, maar zijn verder namelijk erg strak. Het is lekker uitdagend (dat dit het eerste spel was dat ik in lange tijd had gespeeld hielp niet), maar de echte frustratie wordt bewaard voor de optionele uitdagingen (aardbeien die je kunt verzamelen, en moeilijkere versies van de levels), zoals het hoort. Het reguliere spel is pittig maar fair. Een uitdaging overwinnen zorgt voor trots en tevredenheid, geen opluchting dat je er eindelijk van af bent. Ook al ga je honderden keren dood, de kosten van falen zijn zo laag (je wordt slechts teruggeplaatst aan het begin van het scherm) dat het zelden voor irritatie zorgt. Sterven is er om van te leren, niet om te lijden. Daarnaast is de besturing lekker vloeiend: je personage doet wat ze moet doen (als je sterft is dat je eigen schuld), en het is een plezier om door de levels heen te springen en te dashen. En de levels zijn erg gevarieerd (ieder level heeft haar eigen obstakels) en bouwen goed op elkaar. Difficulty spikes zijn er niet en de progressie is natuurlijk. Het enige serieuze minpunt is misschien dat de optionele uitdagingen soms iets té frustrerend zijn, waardoor ik er al snel mijn interesse in verloor. Te veel trial and error. Maar ja, daarvoor zijn ze natuurlijk optioneel.

En ook audiovisueel is het spel prima. De stijl is simpel maar effectief: je kan de verschillende obstakels altijd goed van elkaar onderscheiden (belangrijk voor een platformer), en de omgevingen zijn gevarieerd. Ieder level heeft zo haar eigen identiteit. En de muziek is aangenaam. Catchy, en bij momenten erg sfeervol. Wat haar sfeer betreft (vooral haar soundtrack dan) doet het wat mij betreft weinig onder voor de toppers in het genre van de laatste jaren (Ori and the Blind Forest en Hollow Knight), en dat is een groot compliment.

Het verhaaltje is ten slotte ook een plus. De hoofdpersoon is Madeline, die ernaar streeft om een berg (Celeste Mountain) te beklimmen als een middel om haar persoonlijke problemen te overwinnen. Het resultaat is een dieper verhaal dan de gemiddelde platformer. Het doel van Madeline's reis is niet om de prins te redden of een schat te vinden, maar om zichzelf te overwinnen. Dus krijgen we reflecties over hoe het is om onder bepaalde mentale stoornissen te lijden, en welke stappen Madeline kan ondernemen om daaraan te ontsnappen - of althans aan de lange weg naar herstel te beginnen. Grootse inzichten biedt het spel niet, en zo belangrijk is een plot voor mij niet in dit genre, maar boeiend is het zeker.

Gewoon een zeer goede platformer kortom. Het doet weinig nieuws, maar het speelt zo lekker weg dat ik me daar niet druk om kan maken, en het heeft zelfs een flinke dosis sfeer en diepgang. Aanrader. 4.5*

Voor als je de AAA platformgames van Nintendo aan de makkelijke kant vind dan liggen er genoeg pittige indiegames voor je klaar. Celeste is, samen met Silver Grapple en Super Meat Boy, één van de moeilijkere platformgames die ik in een tijdje heb gespeeld (teller stond rond de 1800 deaths rond het einde van de game). Maar het is een game waarin de moeilijkheidsgraad 100% eerlijk is en de straffen zijn heel mild. Nergens had ik last van bugs, glitches, framerate problemen of waren er slordige ontwerpkeuzes die het platformen hinderde; het draait volledig om je vaardigheden. Wanneer je doodgaat word je direct bij een checkpoint neergezet, zonder laadtijden, en de checkpoints zitten dicht op elkaar. Dit houdt het tempo er hoog in en ik merkte steeds “nog ff één stukje” te willen doen voordat ik stopte met spelen. Het kon heel bevredigend werken een moeilijk stuk te halen en ik merkte een duidelijke stijgende lijn in mijn vingervlugheid: wat eerst moeilijk was kon ik later zonder moeite doen.

Qua presentatie is de game heel fijn om naar de kijken en luisteren. Het spritewerk levert mooie, gevarieerde gebieden op en de muziek past perfect bij de stijl. Deze aspecten van Celeste zijn tip top verzorgt. Maar ook het verhaal zit heel aardig in elkaar. Simpel, maar het weet de personages voldoende persoonlijkheid te geven om de dialogen leuk te maken. Celeste behandeld het thema depressie op één van de betere en subtielere manieren die ik heb gezien in een game. Je zou alles wat er gebeurd als een metafoor kunnen zien, maar zelfs zonder het depressie metafoor te snappen kun je genieten van de levendige personages.

Als je de game hebt uitgespeeld zijn er genoeg extra’s om je aan te moedigen meer uit de game te halen. Persoonlijk wil ik de optionele taken proberen, al twijfel ik ten zeerste deze te kunnen halen geziene de hoge moeilijkheidsgraad van de game.
Ik kan me niet veel bedenken wat Celeste echt fout doet. Toch voel ik me niet geneigd het een 4,5* of hoger te geven. Het is een game waar ik zo vaak doodging dat het frustratie gehalte op bepaalde punten hoger zat dan het bevredigingsgehalte, waardoor ik minder enthousiast was dan sommige andere games die meer balans in de moeilijkheidsgraad hadden.

Zeker aan te raden voor de platform liefhebber. Blij dat er zoveel kwaliteit-indiegames op de markt zijn en dat de meeste niet onder de radar blijven. Goede graphics en muziek, hele aardige cutscenes, top besturing, pittig uitdagend al is het soms wat frustrerend.

Grappig, deze is genomineerd voor GOTY, samen met RDR2, Spider Man, Assassins Creed Odyssey, God of War en Monster Hunter: World.

Celeste zal natuurlijk nooit winnen, maar toch geweldig hoe zo'n Indie zich in dit rijtje heeft weten te worstelen!

In januari is deze ‘gratis’ op de Xbox met Games With Gold. Nice!

mrdig schreef:
In januari is deze ‘gratis’ op de Xbox met Games With Gold. Nice!

Inderdaad. De laatste maanden had ik de meeste games al in mijn collectie dus dit is een leuke afwisseling. Sowieso ook omdat het een redelijk nieuw spel betreft. Is al een tijdje terug. Eens kijken of het de hype ook echt kan waarmaken.

Sinds vandaag al te downloaden met games with gold. Even een uurtje gespeeld en ik snap dat deze game zo positief is ontvangen. Speelt erg soepel en ook rete uitdagend.

Waar Hollow Knight me nog niet meteen bij de strot pakt doet Celeste dat wel. In de afgelopen dagen iets van 2 uur per dag gespeeld. En nu na 10 uurtjes en een kwartier, 2320 deaths, de top van de Celeste Mountain bereikt. Wat een gave sfeervolle hardcore platformer. Sinds Super Meat Boy niet meer zo hooked geweest aan een dergelijke platformer.

Voor de mensen die het niet zo hebben op een hardcore platformer is deze game wellicht wel de moeite waard: er is nl ook een assist mode (vroeger noemde men dat een cheats menu) waarin je de game speed kan aanpassen, maar ook unlimited dashes, invincibility kan aan/uitzetten. Een bewuste toevoeging van de makers om het spel toegangkelijk te maken voor elk type gamer. Wel geven ze duidelijk aan dat de game zo ontworpen is om te spelen zonder assist mode, maar de keuze is aan jou.

avatar van legian
Celeste stond al geruime tijd op mijn lijstje, maar ik wilde eerst door Hollow Knight heen voordat ik hieraan begon. En toen kwam Games with Gold langs. Dus nu maar begonnen met Celeste en ligt Hollow Knight maar even te wachten.

Eigenlijk direct weet de game te pakken, de stijl, muziek en algehele sfeer bij het opstarten zijn meteen goed. Als je daarna eventjes wilt testen hoe het speelt ben je zo een uur verder. Geweldig. Ik zit pas bij het derde niveau dus ik heb nog veel te ontdekken. Maar man wat een heerlijke game is het toch. De soepelheid en precisie waarmee alles gebeurd. Het maakt dat je optimaal kan genieten van de game, zelf al ga je 20 keer dood op hetzelfde stukje. De game deed me daar trouwens erg denken aan Super Meat Boy, ook zo'n geweldige game.

Celeste staat nu al in mijn rijtje favoriete games.

Game al heel lang in bezit, maar altijd een beetje links laten liggen.
Nu weer fanatiek opgepakt en dat het ik eerder moeten doen

Geniaal spelletje hoor. Hoog trial & error gehalte, maar oh zo bevredigend en sfeervol.

Snel weer verder, score word zekers opgevoerd bij uitspelen gok ik

avatar van Eraser2
Niet alleen 1 van mijn favoriete games van de afgelopen 10 jaar maar ook aller tijden.

Aan het begin was het voor de matige platformgame speler die ik ben toch behoorlijk afzien. Ga ik het leuk vinden om dit helemaal te doorlopen dacht ik bij mezelf. Ik bakte er verdraaid weinig van. Totdat ik ineens de slag te pakken kreeg en geen uitdaging me meer te gek was. Ik ging ze allemaal met enorm veel plezier aan. Het herspelen van eerdere werelden deed me toen afvragen waarom ik het begin zo lastig vond. Een perfecte learning curve heeft deze game en eigenlijk word je haast gestimuleerd om te falen. Je leert er alleen maar van.

Tevens vind ik het erg leuk wat voor easter eggs de makers hierin hebben verstopt. Ik ben een sucker voor dat soort dingen. Ook de extra uitdagingen ( een level doorlopen zonder doodgaan, wait what?!) doen terugdenken aan die goede oude tijd dat alles rete moeilijk was.

En dan heb ik veelal geprezen verhaal van de game nog niet eens genoemd. Nog nooit meegemaakt dat een platformer met retro graphics zo’n meeslepend en herkenbaar ( niet voor mij gelukkig) verhaal bevatte.

Schitterend, ik ga weer wat leveltjes spelen.

avatar van Sateck
Dit weekend samen met mijn gezin even de natuur in. Even weg van alle hectiek thuis. Ik heb m’n Switch mee en zocht een game voor dit lange weekend. Ik kwam uit bij deze game: Celeste. Dit, op basis van reviews. Verder niet verdiept in de game.

Ik dacht een type Super Mario. Prima. Maar dit is hardcore voor mij!! Pfff. Ik laat de game voor nu even links liggen. Geen ontspannende game .

Maar ook zeker geen verkeerde game. Begrijp mij niet verkeerd…. Ik kom er later(weken/maanden) op terug.

avatar van Sateck
Inmiddels sta ik aan de vooravond van het einde van de game. Ik moest er even in komen, maar eenmaal de besturing goed onder de knie en ik ging als een speer.

Geniaal spel. Het verhaal vind ik ook mooi en raakt mij wel. Verder is alles over deze game hierboven wel verteld.

4*, aanrader.

PS wel leuk: toen ik de eerste keer het eerste level speelde, ging ik 83x dood. Zojuist weer opnieuw gespeeld, 4 keer dood. Oefening baart kunst, bij deze game.

Van tevoren was ik erg benieuwd naar dit spel vanwege het verhaal, maar dat viel me toch ietsjes tegen op de een of andere manier. Kan mij niet herinneren dat ik ooit dit type (precisie?) platformer heb gespeeld, dus weer een ervaring rijker. Het gekke is dat ik het een beetje vindt aanvoelen als een metroidvania, en daarom de map mis, ik had het gevoel dat ik af en toe bijna ging verdwalen. Maar dat slaat helemaal nergens op, aangezien ik precies 0x ben verdwaald (en dat volgens mij ook niet kan).
Maar verhaal vond ik vooral in het begin wat tegenvallen, naarmate het verhaal vordert wordt je wel wat meer meegenomen. De aardbeitjes konden me redelijk gestolen worden, en eenmaal op de top vond ik het wel welletjes. Maar ik heb mij er wel mee vermaakt