Secret of Mana (2018)

Alternatieve titel: Seiken Densetsu 2

PC / PlayStation Vita / PlayStation 4
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Herbeleef het verhaal uit de JRPG-klassieker "Secret of Mana" uit 1993 opnieuw in deze 3D-remake. Volg wederom het avontuur van Randi, Primm en Popoi in een hernieuwde versie, voorzien van 3D graphics en cutscenes, en een gemoderniseerde battle engine. In het spel neem je de rol aan van Randi, een jonge jongen welke de zware taak toebedeeld krijgt om het magische element Mana, dat al eeuwen je dorp beschermt, te bemachtigen. Dit aan de hand van het legendarische Mana Zwaard, en bijgestaan door je vrienden Primm en Popoi.

De pers is niet mals over deze remake.....Het kapotmaken van een klassieker las ik zelfs ergens!

Anderen zijn dan weer wat positiever en vinden dat de pers vooral aan het muggeziften zijn. Waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. In ieder geval zou ik er niet echt meer dan een tientje of zo voor over hebben. Ik wacht tbh liever dat dat het spel in originele vorm verkrijgbaar is op de Switch (Virtual console of mss ooit een port van die collectie) (aannemende dat ik een Switch in bezit heb).

Sinner schreef:

Beetje jammer, in Japan is als retailtitel vorig jaa Seiken Densetsu (Secret of Mana) collection uitgekomen (Mystic Quest, SoM 1 en 2), maar SoM 2 is nooit vertaald en er zijn geen plannen om deze titel in het Westen uit te brengen helaasch

centurion81 schreef:

Dat is inderdaad de collectie waar ik op doelde en waarvan ik hoop(te) dat die alsnog vroeg of laat richting het Westen komt. Vind het persoonlijk een beetje vreemd - er zijn wel vaker vertalingen gedaan, ook van minder populaire games - denk persoonlijk dat dit echt wel een titel is die behoorlijk wat mensen in huis zouden halen. Als niet fysiek dan alleszins als download.

kiriyama
Ik ben nav de negatieve reacties op deze remake van de week met het origineel begonnen op de SNES mini, maar ben na een paar uur gestopt. Het was het allemaal net niet en had toch wel een paar grote en vreemde minpunten. Het voelde allemaal (onnodig) ouderwets aan. Geen kaart, je ziet geen stats van dingen die je koopt totdat je ze gekocht hebt enz. Zelfs in 1993 waren er toch al spellen die dat beter deden.

Ik vraag me af hoeveel van die minpunten zijn weggewerkt in deze remake.

kiriyama schreef:
Ik vraag me af hoeveel van die minpunten zijn weggewerkt in deze remake.

Voor zover ik begrijp van de reviews zijn beide dingen niet verandert in de remake. Met name dat tweede (de stats en of ze beter zijn dan wat je momenteel gebruikt) werd regelmatig vermeld als minpunt.

avatar van thoyouknow1980
Fantastische remake
Deze review is zwaar gefundeerd op nostalgische gevoelens en liefde voor de oude game.
Ten eerste Gefeliciteerd Secret of Mana = 25 jaar ,en super tof dat deze remake gewoon in de winkel op schijfje te koop is
Als ik het spel opstart krijg ik spontaan nostalgische kriebels van het beginscherm.
Nu vele uren later verder in het spel gevorderd,heb ik de tijd van mijn leven,heerlijk
De prachtige kleurrijke stijl past perfect,alles ziet er zo mooi uit.
En dat is nog wel het knapste van de makers ik heb constant het idee het origineel te spelen,terwijl ik toch echt in full hd aan het gamen ben.
Er is op gameplay gebied niet veel veranderd en daar ben ik blij om,vechten werkt weer net zo leuk en verslavend.
Dus gewoon de oude secret of mana met hd graphics dat is eigenlijk wat je krijgt.
Toch zijn er ook wel wat nieuwe zaken,zoals een mini map (die ik niet gebruik hij is veel te groot )
En een nieuwe soundtrack die je natuurlijk gelijk moet verzetten naar de oude,het kan gewoon
Voor de fans is er ook een bibliotheek met 3d plaatjes van de vele schattige vijanden en karakters.
Al met al lijkt hier echt veel liefde in gestoken door de makers,het straalt gewoon overal vanaf

avatar van theo79
Heb deze game laatst gekocht leek en lijkt me wel een leuk spel. Normaal speel ik voornamelijk fighting games maar aangezien ik vroeger zelda op de snes ook een goed spel vond wou ik nu deze ook wel eens proberen. Maar ligt het aan mij of is dit spel veel moeilijker? Ik zit nu vrij vroeg in het spel vast. Ik moet naar de dwarf blacksmith maar ik kan hem tot op heden niet vinden. Iemand tips?

avatar van JacoBaco
Ik vind €35,- eigenlijk nog te duur.

JacoBaco schreef:
Ik vind €35,- eigenlijk nog te duur.
heel zeker, dit soort spellen mogen van mij niet meer dan 20 euro kosten. 't is wel een trend van de 8ste generatie, vrees ik. Games moeten alle wat duurder worden. Triple A begint bij 65/70 euro ipv 60, indie-titels 30 euro ipv 20 en remakes 30 tot 40 ipv 20.

avatar van JacoBaco
Toch maar gekocht voor €28,-. Ik weet niet meer hoe ver ik ben gekomen met het origineel. Ik zit zo'n 6 uur in de game en tot nu toe ben ik eigenlijk continu aan het verdwalen of bazen aan het verslaan. En ik heb gekeken, er zitten iets van 30 bazen in dit spel! Ik heb gisteravond Jabberwocky verslagen. Ik vind het een leuke game, maar ik ga hier niet verslaafd aan raken (denk ik).

avatar van JacoBaco
Nou, ik ben bij de laatste boss, maar ben te zwak om hem te verslaan...

JacoBaco schreef:
Nou, ik ben bij de laatste boss, maar ben te zwak om hem te verslaan...

Jij bent tenminste nog zo ver gekomen. Ik zat al vroeg vast in dit spel. Binnenkort toch nog eens weer proberen.

theo79 schreef:

Het is geen makkelijke game, maar inderdaad, geef het nog een kans.

JacoBaco schreef:

Het is geen makkelijke game, maar inderdaad, geef het nog een kans.

Ga ik binnenkort doen. Ik ben eigelijk meer van de fighting games en ik ben aan het proberen zelda a link between worlds uit te spelen

theo79 schreef:

Ik heb sinds Final Fantasy XIII (2009) eigenlijk geen RPG meer gespeeld. Final Fantasy VII is voor mij de beste game ooit gemaakt.

Ben daarnaast een groot Zelda fan, dat wel, maar The Legend of Zelda: A Link Between Worlds nooit gespeeld.

Ik zie o.a. dat je een Street Fighter liefhebber bent. Voor mij nog steeds mijn favoriete fighting game serie. Speel het nog vrij regelmatig samen met een vriend.

Maar waar ben je nu ongeveer dan met Secret of Mana?

JacoBaco schreef:

Maar waar ben je nu ongeveer dan met Secret of Mana?

Ja Street fighter is een prachtige reeks. Ik speel eigelijk wel dagelijks Street fighter v online tegen andere mensen.
Het is al even geleden dat ik Secret of mana voor het laatst gespeeld heb. Ik moest op zoek naar een dwerg geloof ik maar die kon ik niet vinden.
Ik ben zelf niet echt een rpg speler en ben er dan dus ook niet goed in.
De enige rpg die ik ooit heb uitgespeeld met veel pijn en moeite is Zelda a link to the past op de snes.
Aangezien a link between worlds zich in de zelfde wereld afspeelt als a link to the past probeer ik die nu ook uit te spelen.
Secret of Mana snap ik eerlijk gezegt ook niet veel van, moet ook weer motivatie vinden dat weer op te pakken.

theo79 schreef:

Ik ben zelf niet echt een rpg speler en ben er dan dus ook niet goed in.

Ja dan zit je echt nog in het begin. Ik heb regelmatig op youtube de walkthrough erbij gehaald wanneer het weer eens super onduidelijk is waar je naartoe moet of wat je moet doen. Ik heb er ongeveer 15 uur ingestoken. De game is niet fantastisch, maar ik vind het de moeite waard.

JacoBaco schreef:

Mischien moet ik dat dan ook maar eens doen dat op youtube kijken.
Maar ja er komen ook alweer allerlei gave fighting games aan die voorrang zullen krijgen tenopzichte van secret of mana. Zoveel mooie spellen en zo weinig tijd.

theo79 schreef:
Zoveel mooie spellen en zo weinig tijd.

Zeer herkenbaar!

Zeer herkenbaar!

Haha ja ik heb er ook al meerderen over horen klagen.
Heb jij street fighter ook voor de ps4?

theo79 schreef:

Haha ja ik heb er ook al meerderen over horen klagen.
Heb jij street fighter ook voor de ps4?

Ik heb geen Street Fighter in bezit, maar ik speel het dan bij een vriend thuis op de PS4. De laatste tijd spelen we Street Fighter 30th Anniversary Collection. Leuk om alle delen te kunnen spelen.
Zelf had ik dan SF4 voor de PS3. Maar inmiddels geen PS3 meer.

JacoBaco schreef:

Zelf had ik dan SF4 voor de PS3. Maar inmiddels geen PS3 meer.

Street fighter anniversary heb ik ook. Geweldig al die street fighters. Vooral street fighter alpha 3 vind ik erg goed.