Secret of Mana (2018)

PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Herbeleef het verhaal uit de JRPG-klassieker "Secret of Mana" uit 1993 opnieuw in deze 3D-remake. Volg wederom het avontuur van Randi, Primm en Popoi in een hernieuwde versie, voorzien van 3D graphics en cutscenes, en een gemoderniseerde battle engine. In het spel neem je de rol aan van Randi, een jonge jongen welke de zware taak toebedeeld krijgt om het magische element Mana, dat al eeuwen je dorp beschermt, te bemachtigen. Dit aan de hand van het legendarische Mana Zwaard, en bijgestaan door je vrienden Primm en Popoi.

centurion81 (crew)
De pers is niet mals over deze remake.....Het kapotmaken van een klassieker las ik zelfs ergens!

Anderen zijn dan weer wat positiever en vinden dat de pers vooral aan het muggeziften zijn. Waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. In ieder geval zou ik er niet echt meer dan een tientje of zo voor over hebben. Ik wacht tbh liever dat dat het spel in originele vorm verkrijgbaar is op de Switch (Virtual console of mss ooit een port van die collectie) (aannemende dat ik een Switch in bezit heb).

centurion81 (crew)
Sinner schreef:

Beetje jammer, in Japan is als retailtitel vorig jaa Seiken Densetsu (Secret of Mana) collection uitgekomen (Mystic Quest, SoM 1 en 2), maar SoM 2 is nooit vertaald en er zijn geen plannen om deze titel in het Westen uit te brengen helaasch

centurion81 schreef:

Dat is inderdaad de collectie waar ik op doelde en waarvan ik hoop(te) dat die alsnog vroeg of laat richting het Westen komt. Vind het persoonlijk een beetje vreemd - er zijn wel vaker vertalingen gedaan, ook van minder populaire games - denk persoonlijk dat dit echt wel een titel is die behoorlijk wat mensen in huis zouden halen. Als niet fysiek dan alleszins als download.

avatar van kiriyama
Ik ben nav de negatieve reacties op deze remake van de week met het origineel begonnen op de SNES mini, maar ben na een paar uur gestopt. Het was het allemaal net niet en had toch wel een paar grote en vreemde minpunten. Het voelde allemaal (onnodig) ouderwets aan. Geen kaart, je ziet geen stats van dingen die je koopt totdat je ze gekocht hebt enz. Zelfs in 1993 waren er toch al spellen die dat beter deden.

Ik vraag me af hoeveel van die minpunten zijn weggewerkt in deze remake.

kiriyama schreef:
Ik vraag me af hoeveel van die minpunten zijn weggewerkt in deze remake.

Voor zover ik begrijp van de reviews zijn beide dingen niet verandert in de remake. Met name dat tweede (de stats en of ze beter zijn dan wat je momenteel gebruikt) werd regelmatig vermeld als minpunt.

avatar van thoyouknow1980
Fantastische remake
Deze review is zwaar gefundeerd op nostalgische gevoelens en liefde voor de oude game.
Ten eerste Gefeliciteerd Secret of Mana = 25 jaar ,en super tof dat deze remake gewoon in de winkel op schijfje te koop is
Als ik het spel opstart krijg ik spontaan nostalgische kriebels van het beginscherm.
Nu vele uren later verder in het spel gevorderd,heb ik de tijd van mijn leven,heerlijk
De prachtige kleurrijke stijl past perfect,alles ziet er zo mooi uit.
En dat is nog wel het knapste van de makers ik heb constant het idee het origineel te spelen,terwijl ik toch echt in full hd aan het gamen ben.
Er is op gameplay gebied niet veel veranderd en daar ben ik blij om,vechten werkt weer net zo leuk en verslavend.
Dus gewoon de oude secret of mana met hd graphics dat is eigenlijk wat je krijgt.
Toch zijn er ook wel wat nieuwe zaken,zoals een mini map (die ik niet gebruik hij is veel te groot )
En een nieuwe soundtrack die je natuurlijk gelijk moet verzetten naar de oude,het kan gewoon
Voor de fans is er ook een bibliotheek met 3d plaatjes van de vele schattige vijanden en karakters.
Al met al lijkt hier echt veel liefde in gestoken door de makers,het straalt gewoon overal vanaf

Heb deze game laatst gekocht leek en lijkt me wel een leuk spel. Normaal speel ik voornamelijk fighting games maar aangezien ik vroeger zelda op de snes ook een goed spel vond wou ik nu deze ook wel eens proberen. Maar ligt het aan mij of is dit spel veel moeilijker? Ik zit nu vrij vroeg in het spel vast. Ik moet naar de dwarf blacksmith maar ik kan hem tot op heden niet vinden. Iemand tips?

avatar van JacoBaco
Ik vind €35,- eigenlijk nog te duur.

JacoBaco schreef:
Ik vind €35,- eigenlijk nog te duur.
heel zeker, dit soort spellen mogen van mij niet meer dan 20 euro kosten. 't is wel een trend van de 8ste generatie, vrees ik. Games moeten alle wat duurder worden. Triple A begint bij 65/70 euro ipv 60, indie-titels 30 euro ipv 20 en remakes 30 tot 40 ipv 20.