Hidden Agenda (2017)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Supermassive

Je neemt de rol aan van de detective Becky en de advocaat Felicity Graves, die betrokken zijn bij de zaak rondom een moordenaar genaamd “The Trapper". Door succesvol events uit te voeren en morele keuzes te maken probeer je The Trapper te pakken. In de coöperatieve modus maak je samen de keuzes en voer je samen onderzoek uit. In competitieve mode probeert ieder zijn persoonlijke taken te halen om de hoogste score te verdienen.

Heb deze game één keer met vrienden gespeeld. Was een interessant experiment, zo met je mobiel spelen ivm een controller. Het voegt echter niet genoeg toe om te zeggen dat ze er meer van moeten maken.

Het samen keuzes maken gaf een leuke sociale draai aan het maken van keuzes en het verhaal had voldoende mysterie om ons nieuwsgierig te maken naar waar het opbouwde. Ik had ditmaal echt het idee dat onze keuzes een sterke indruk maakte in de uitkomst van het verhaal, wat niet veel Interactive Drama games hebben. De game is echter behoorlijk kort en wij hadden een onbevredigend einde, waardoor we met een ontevreden gevoel de aftiteling tegemoet gingen. Het is daarom een game die je eigenlijk 2 keer moet spelen voor de totale ervaring. Tot we het herspeelt hebben ga ik niet stemmen, maar voor nu zit ik rond de 3*.

Inmiddels herspeelt, maar het cijfer staat prima op een 3*.

Hidden Agenda is een aardig crimescene investigation verhaal, alsof je naar een TV special kijkt. Je hebt invloed op wat de characters kunnen doen, wat de nodige gevolgen heeft. Het verhaal is niet denderend spannend en de personages zijn niet denderend interessant, maar er was voldoende nieuwsgierigheid naar wie de moordenaar was om door te spelen.

Wat me niet bevalt is dat het goede einde te moeilijk en onlogisch is om te halen. Zelfs in mijn 2e playtrough kon ik niet veel anders doen. Of je de moordenaar vangt hangt af van of je een minigame goed kan doen waarbij je 3 objecten binnen 10 tellen moet aanklikken, en aan een paar specifieke keuzes die in het moment geen significante waarde lijken te hebben. Hoe kon ik weten dat als je je collega vergeeft een vreemde iets in je biertje heeft gedaan waardoor je bewusteloos word? In een openbare drukke bar, net wanneer je college toevallig weg was en niemand zag dat je bewusteloze lichaam meegenomen werd? Als deze scene bv bij je collega thuis was en je haar onterecht vertrouwde dan was dit een logische fout van de speler, maar dat toevallig degene die ik zocht (in een willekeurige plek) als barvrouw werkt is niet iets waar je als speler rekening mee kunt houden. Er zit 0 logische samenhang tussen deze 2 gebeurtenissen. Ook sloeg het nergens op dat de vrouw beschuldigd werd van de misdaden, enkel op basis dat ze het slachtoffer niet mocht. Er is zoveel meer nodig dan een mogelijk motief om iemand achter slot en grendel te willen gooien. Zeker wanneer het gaat om een collega.

De graphics zijn, zoals andere Supermassive games, heel gedetailleerd en de cinematografie is artistiek. Acteerprestaties waren overtuigend en mijn 2 playtrough waren heel anders van elkaar, dus er zijn duidelijke gevolgen in je acties. Al met al is het aardig om te spelen, al vind ik het persoonlijk de minst sterke interactive dramagame die Supermassive heeft uitgebracht.