The Elder Scrolls III: Morrowind (2002)

PC / Xbox

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda en Ubisoft

Als gevangene word je vrijgelaten in Vvardenfell, een provincie van Morrowind, op bevel van de keizer. Gedurende het spel beslis je zelf hoe jouw character eruit ziet en in welke vaardigheden je jezelf ontwikkelt. Ook kan je zelf kiezen of je je bezig gaat houden met de vele sidequests van de gildes of dat je het hoofdverhaal gaat volgen, waar de god Dagoth Ur centraal in staat.

avatar van Starmaster501
de sfeer de muziek. dit is gewoon een leuke wereld. alleen ik hou het spelen niet lang vol

avatar van Starmaster501
kan iemand uitleggen waar ik de mods moet plaatsen? welke map?

Alle mods gewoon in het 'Data Files' mapje gooien (standaard C:\Program Files\Bethesda Softworks\Morrowind\Data Files) en dan kan je in de Launcher (bij Data Files) aanvinken welke je wilt gebruiken...

En dan zou toch ook gelijk even die lighting en texture revamps installen, maakt het echt stukken mooier nog. Hier een vette texture pack, zo komt het dan uit te zien. Daarbovenop nog lighting en shader, view distance, bodies en nature en sound packs en je hebt een next-gen Morrowind!

avatar van rpger
De game gaat voor mij echt richting de 5*, ik ben elke steen aan het omkeren momenteel, ook de expansions zijn geweldig. Pas nu ontdek ik echt wat een slap aftreksel Oblivion eigenlijk was, en dat dit niet zomaar is gebaseerd op (jeugd) sentiment. Deze game is zoooveel uitgebreider, ook het hele verhaal, ook al word het wat minder flashy gepresenteerd dan in het vervolg, is uitstekend uitgewerkt, en met de enorme hoeveelheid leesmateriaal in-game is er volgens mij naast Baldur's Gate geen game die hierbij maar in de buurt komt qua Diepte en Lore.

Qua modding, volg gewoon deze instructies:
Morrowind Expanded - morrowind2009.wordpress.com

Staat alles zo'n beetje in wat je nodig hebt.

BoordAppel (moderator)
Het is toch wel een hele verbetering met die distant lands zeg. Je kan veel gemakkelijk plaatsen vinden en het ziet er erg mooi uit. Doordat je nu bijvoorbeeld Vivic vanaf Ebonheart kan zien liggen krijg je een veel completer beeld van de omgeving. Ook die texture packs (niet alleen heeft alles een hogere resolutie, het is ook veel kleurrijker. Nadeel is alleen dat het nu wel heel erg opvalt hoe saai de ashlands zijn), bewegend gras, bloom en HDR voegen erg veel toe. Het is haast alsof ik een heel nieuwe game aan het spelen ben. Altijd leuk als de community van een wat oudere game nog zo actief is.

BoordAppel schreef:

Voegt erorm veel toe, ook erg tempting om een dwemmer of deadra ruin in de verte eens lekker te looten. Ook de dreigende ghostfence zichtbaar van grote afstand rondom het opdoemend red mountain waar Dagoth Ur zich verschuilt is werkelijk prachtig.

avatar van kaholiic
5 euro in de dixons, ga hem morgen meteen halen..

kaholiic schreef:
5 euro in de dixons, ga hem morgen meteen halen..

De GOTY edition? Die had ik ook voor 5 euro

avatar van Brains
Dat is maar 1 euro per ster, dus zeker doen

Dit is voor mij dus het enige spel waar ik ooit gemiddeld meer uur in stak dan in mijn echte leven. Vanaf het begin dat je Morrowind betreedt word je namelijk geconfronteerd met een wereld die leeft. Een wereld vol geheimen.
Is het niet in de vorm van een dode (naakt ook geloof ik) man in de struiken van een nabij moeras dan is het wel een man die vlak voor je uit de lucht valt... en geen toren of boom in de buurt!
Overal valt wat te vinden en te ontdekken. En in tegenstelling tot de opvolger "Oblivion" loont misdaad hier wel. In "Oblivion" kan je zoveel thief zijn als je wilt, maar het enige wat je echt kan stelen zijn mugs en spoon ter waarde van 1 gp. In Morrowind ben ik al uren bezig geweest om met stealth en mijn moonshadow power om overal de duurste wapens en alles weg te jatten. En je hoefde ook niet naar zo'n stomme fencer om al je spullen te verpatsen. Werd je dan niet te snel rijk? Nee! Want als je per ongeluk een merchant zijn eigen goederen probeerde te verkopen herkende hij ze. Geniaal! Ik snap niet dat ze dit niet zo gehouden hebben in "Oblivion".

Morrowind brengt voor mij alles wat ik zoek in een spel; Een enorme wereld vol geheimen, een groot arsenaal aan wapens en armors, een verhaallijn die het volgen waard is en uren en dagen en maanden speelplezier.

uhm, ik heb een 32'' tv (kan je ook gebruiken als pc-scherm), die was eerst voor mijn xbox. maar nu heb ik geen xbox meer maar een pc. is dit spel die er nog goed uit ziet op de pc? geen slechte kwaliteit of zo?

avatar van Brains
Naar mijn weten ziet het spel er op de PC zelfs aanzienlijk mooier uit.

BoordAppel (moderator)
Op de Xbox kan je geen mods installeren. Met mods ziet de pc versie er heel erg veel mooier uit.

avatar van GameEvolutie
Dat heb ik ook helemaal niet gemist bij de xbox de sfeer was zo goed dat ik niet eens lette op de graphics wat is eigenlijk volgens jullie de beste race bij mij de Nord en Argonian wat ik trouwens heel erg heb gemist in Oblivion zijn de speren en halberds

BoordAppel (moderator)
Je mist die mods pas als je ze een keer in actie hebt gezien .

Bij Morrowind ga ik meestal voor een Nord, Redguard of Orc. Dat je geen schoenen kan dragen vind ik een te groot minpunt bij de beastraces (zonder de Boots of Blinding Speed kan ik niet) en magie vind ik te slecht uitgewerkt om te gebruiken. Bij Oblivion ga ik wel vaker voor de Breton of High Elf. Het nut van de Imperial heb ik nog nooit kunnen ontdekken.

avatar van ps3me
Heb een soort pack gekocht van dit spel samen met the tribunal en the bloodmoon voor 4€

ps3me schreef:

Goeie keuze, voor de prijs van twee McFlurry's heb je één van de beste games ooit gemaakt. Als je een beetje sterke PC hebt en je houd van een beetje klieren met mods etc. dan kun je het spel een volledige facelift geven waardoor het er nog eens veel beter uit gaat zien

gamelord
Ben nu weer begonnen met deze game..maar heb hem deze keer met 14 Mods Uitgebreid. Is nu ook een hele andere game geworden. Heb Mods gebruikt zoals: Texture upgrading, Better Faces, better Hair, better
bodies, Blood & Gore, The undead, creatures en een Expansion Mod- Balmora Expansion. Maar het zijn er nog veel meer.

Wist niet dat modden zo leuk was, ook al gaat er wel eens wat fout, ben toch in staat om het te corrigeren. Deze game blijft goed en je kan er zelf ook veel van brouwen. Gewoon te gek!!

een woord: Geniaal

avatar van Alfred Mok
Recensie, Elder Scrolls III: Morrowind.

Dit spel is origineel. Het spel zit vol met leuke dingen. Het is een wereld vol met geheimen en daar houd ik altijd van. Mensen kunnen echt uren gamen, en met dit spel gaat dat ook wel lukken. Het spel vergt veel tijd, energie en uurtjes. Maar uiteindelijk heb je dan ook wel wat. Het spel brengt steeds iets leuk met zich mee! En het ziet er ook keurig uit, het lijkt net op een nieuwe game van nu zo mooi zijn die graphics. Het spel is alweer 8 jaar oud, ik kan het bijna niet geloven!

Wapens, armors, uren vermaak! Dit spel is het paradijs voor een RPG-er. Ook voor mij was dit een leuk spelletje. Het enige wat minder was waren die uren. Ik deed er lang over voordat ik dit spel had uitgespeeld. Ondanks dat heb ik maanden speelplezier gehad en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen. Maanden lang genieten van een spel is best vreemd want hoe vaak doe ik dat nou bij andere games? Vele games gaan vervelen, Elder Scrolls doet dat niet! Ik kan iedere RPG-er dit spel aanraden, dit spel is echt geweldig.

Ik geef dit spel dan ook de volle mep. 5*.
Een erg mooie game, met mooie graphics en met maanden speelplezier!

avatar van Alexjaxx
Wow dit spel dit spel...

Alles lijkt me al gezegd.. Maar voor iemand die oblivion heeft gespeeld kan ik je alleen zeggen dat graphics het enige is wat beter is dan deze.

De game laat alles aan jezelf over.. Ooit was ik lvl 39 ofzo en toen kwam ik erachter dat ik een grot had geloot waar een main-quest item in lag.. Die was ik toen dus kwijt.. ..
Maar toch maakt dat het voor mij zo meesterlijk.. Bij oblivion beschermt die game je als je iets doms doet.. Quest-Items die komen denk ik ook pas als je ze echt nodig hebt..
Hier kun je zeg maar gewoon het totaal verneuken voor jezelf waardoor je weer overnieuw moet beginnen..
Ook als je bijvoorbeeld een legendarisch persoon wil vermoorden dan kan dit gewoon (ook al heb je hem nodig voor de main-quest)..
Het heeft wel risico's maar daar houden echte gamers uiteindelijk wel van..
Beter dan iemand kapotmeppen met de tekts ".... is unconcious"..

Verder waren de artifacts zo fucking meesterlijk in deze game..
Ze lieten je gewoon echt supergestoorde dingen worden zonder dat de game er een balans-systeem in had gedaan.. Echt de verhalen die ik heb gehoord van een maat van me over bepaalde "boots of lightning speed" erg leuk..

En dan heb je nog in het begin die guy met zijn anti-zwaartekracht-spreuk.. Als je een dom 10-jarig ventje bent (wat ik destijds was) dan gebruik je die dus om over die gigantische Ghostgate (ff echte naam vergeten) terecht kwam..
Ik maar denken dat ik in een super-secret zone was als eerste gamer ooit.. Bleek er ook gewoon een ingang te zijn xD.. Waar dan weer fucking vette armour was die een noob als ik nodig had.. (Glass armour alles proberen mee te nemen)
Het leuke was dan ook dat jij unique was met je glass armour en niet dat zodra jij het had elke schrale zwerver bandit ook met glass armour rondloopt..
Damn ik heb genoten van deze game.. En ik kan er volgens mij over door blijven lullen..

Aanradertje voor iedereen die enigszins genoot van oblivion maar liever nog meer mogelijkheden had..

Relax
rpger schreef:

Mag ik dan vragen van welke site jij Morrowind mods afhaald?

Even paar berichtjes terug scrollen en daar vind je een linkje van rpger met alle info.

Hier, hier en hier nog meer mods, anders even dit doen...

avatar van kaholiic
Heb deze nog steeds liggen, misschien een keertje spelen.

avatar van Starmaster501
Is der trouwens een mod dat morrowind een beetje als oblivion word? Of in ieder geval het vechten...?

Akron777
Is deze aan te raden voor iemand die Oblivion wat zwakker vond, maar Gothic 2 en Gothic 3 juist geweldig?

gamelord
Oblivion is voor het grote publiek gemaakt, Morrowwind is nog een pure RPG waar je je tanden in kan zetten.
Maar om hem te vergelijken met de Gothic-serie...nope beleefde beide games anders.
Morrowind is ook vanuit het First-person perspectief...met de mogelijkheid om hem naar third-person te switchen...maakt alleen de combat slappe zooi.

Maar als je hem kan krijgen, zou ik 'm een kans geven. Want zo duur is die niet meer. Morrowind vond ik toch ook wat dieper dan Gothic.

avatar van fabblwaps
Ongelooflijk dat ik hier nog niet op gestemd had.

Dit spel is briljant omdat je zo veel kan, je kunt alles oppakken, iedereen killen, allerlei quests aannemen en gaan en staan waar je maar wilt.

Wat hierbij leuk is, is dat je daden consequenties hebben, zonder dat het overdreven wordt benadrukt. Als je een shopkeeper killt kun je z'n geld en inventaris meejatten, maar daar tegenover staat dat er wel een shopkeeper minder is waaraan je je items kunt verkopen. Je kunt op straat iemand vermoorden om zijn spullen te bemachtigen, maar als je niet uitkijkt krijg je problemen met de guards. Wanneer je een belangrijk karakter vermoord verschijnt wel een bericht dat je beter je vorige save kunt laden.

Daarnaast is er de gigantische wereld waar op de meeste plekken genoeg te beleven is, alleen de ashlands zien er wat saai uit en daar gebeurt niet zoveel.

Het verhaal is vast wel leuk, maar ik kon 'm halverwege door een bug niet meer afmaken. Ik heb wel een keer Vivec vermoord, maar dat stond toen los van de verhaallijn. Ik kwam 'm gewoon tegen en wou 'm (uiteraard) verslaan.

De manier van levelen in dit spel werkt erg intuïtief. Je hebt skill-levels en algemene levels. Skill-levels gaan omhoog naarmate je de desbetreffende skill gebruikt, denk hierbij aan zwaardvechten, rennen, springen, verschillende soorten magie enz. Als je een bepaald aantal willekeurige skill-levels gestegen bent krijg je een bericht dat je geleveld bent, als je dan gaat slapen kun je een aantal punten over verschillende attributes verdelen. Door de gebruikte skills wordt bepaald welke attributes het meest zullen stijgen als je ze kiest. Op papier (of een monitor) ziet het er ingewikkeld uit, maar in het spel werkt het erg soepel.

Het grootste pluspunt van het spel zijn de vele customizing opties. Je kunt zelf spells ontwerpen, armor enchanten en soultrappen. Soultrappen is het vangen van een ziel in een Soulgem. Om dat te doen, moet je eerst de soultrap spel op een creature doen en deze vervolgens vermoorden. Een volle Soulgem heb je nodig om een item te enchanten. Hoe beter de Soulgem en de daarin gevangen ziel, hoe beter de effecten die je aan de item kunt meegeven.

Toch is het juist dit pluspunt dat ook voor het grote nadeel van Morrowind zorgt, je kunt namelijk veel te makkelijk erg overpowered worden. Uiteindelijk had ik een summon van 15 seconden Golden Saint gemaakt en die via een enchanted zwaard gesoultrapped. Een van de beste zwaarden uit 't spel kun je makkelijk als low level in handen krijgen. Op die manier kon ik de grootste Soulgems kopen, vullen en duurder weer verkopen, op die manier heb ik heel veel geld gefarmd. Zo kon ik op een héél laag level een armor set met 100% invis regelen. Ik kon toen gasten van de hoogste levels (heel langzaam) killen. Volgens mij zijn er wel veel meer van dat soort truukjes.

Natuurlijk is dat een beetje mierenneuken en draagt het eigenlijk zelfs bij aan de "het leven is wat je ervan maakt" factor van Morrowind. Verdere nadelen zijn wat bugs hier en daar, maar die zijn nooit heel vervelend aanwezig.

Al met al is dit een erg origineel spel met erg veel vrijheid. Een spel dat eigenlijk nu, acht jaar na dato nog steeds zijn tijd ver vooruit is. Een spel dat je niet meer loslaat. Een fantastische unieke ervaring die je nooit meer in een andere game gaat vinden, zelfs niet in Oblivion, het laatste deel in de Elder Scrolls serie.

Voor deze game waarvoor ik bijna geen nadelen kan vinden kan ik niet anders dan een erg hoog cijfer geven. Een 4,5, net geen perfecte 5 vanwege het feit dat een replay té makkelijk is. Ongelooflijk dat ik zoveel plezier kon halen uit een spel waarvan ik de verhaallijn niet eens uit heb kunnen spelen.

Alexjaxx schreef:
Mooie diss naar Oblivion en o zo waar.

BoordAppel schreef:
Boots of Blinding Speed
Om het maar subtiel uit te drukken.

gamelord
Schitterende revieuw Fabblwaps...hulde ervoor!!

Precies de game aangehaald hoe die is.

avatar van fabblwaps
Bedankt, wou eigenlijk een kort stukje typen maar dat lukt gewoon niet bij een game als deze.

avatar van Griekse God.
Hmm, hier had ik ontzettend veel moeite mee om in te stappen. Misschien met mods maar eens opnieuw proberen. Dat het uitgebreider dan Oblivion is was me wel duidelijk, maar door het gebrek aan een marker op de kaart wist ik nooit waar ik precies moest zijn. Na een paar missies ging ik dus maar mijn eigen pad op, reisde ik de hele wereld door, was ik een doorgewinterde slechtekont maar had ik nog steeds geen vooruitgang qua missies. Hopelijk komt het verstand en de mods met de jaren, game verdient een fatsoenlijke runthrough.