The Elder Scrolls III: Morrowind (2002)

PC / Xbox

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda en Ubisoft

Als gevangene word je vrijgelaten in Vvardenfell, een provincie van Morrowind, op bevel van de keizer. Gedurende het spel beslis je zelf hoe jouw character eruit ziet en in welke vaardigheden je jezelf ontwikkelt. Ook kan je zelf kiezen of je je bezig gaat houden met de vele sidequests van de gildes of dat je het hoofdverhaal gaat volgen, waar de god Dagoth Ur centraal in staat.

Hmm, speel je hem op Vista? Zo ja dan kan het zijn dat je de game als administrator moet opstarten. Hier een forum thread over morrowind problemen op Vista, hoop dat je er wat aan hebt...

avatar van jellecomicgek72
Hmm.. the elder scrolls III morrowind.
Een goede game maar af en toe wel heel lastig. Ben de grootste tijd van game alleen maar bezig geweest met kerkers leegroven enzo.

4.0

avatar van andnino
Oblivion was goed, maar volgens de liefhebbers was Morrowind beter. Dus ik kocht voor een mooie zeven euro de game of the year edition bij bol.com en installeerde er direct wat mods bij.

Maar. Mijn eerste indruk is niet echt positief. De wereld steekt een beetje apart en groots in elkaar, maar komt erg kaal op mij over. Het geluid is beroerd, ik waan me in een grot door de echoeffecten op stemmen en de vaak misplaatste geluidseffecten. Grafisch vind ik het niet écht mooi dan wel karakteristiek, en ik voel me nou niet echt thuis in de speelwereld, iets wat ervoor zorgt dat ik moeite heb het spel snel weer opnieuw op te pakken. Bovendien kan ik geen vijanden aanvallen (?) omdat ik wel uithaal maar ze niet raak.

Liefhebbers, zeg er eens wat van want die hoge score staat hier toch niet voor niets, en ik zou graag ook Morrowind waarderen maar zo wil dat dus niet helemaal.

avatar van Starmaster501
dadt je vijanden niet raakt heeft iedereen. moet je level uppen. wat dus zo kt is. De sfeer is gewoon zo goed. de stemmen van de personages, het misterieuze geluid van de stilt rider. de leuke dorpjes... (mijn mening)

andnino schreef:

Net zoals met films en muziek moet je deze game even in de tijdgeest zien. Natuurlijk is het qua geluid en beeld niet zo mooi als Oblivion. Maar een aantal aspecten maken deze game beter.

1) Exploration word beloont.

Waarom zou ik bij Oblivion mijn nek riskeren een dungeon in te gaan, als ik van te voren al weet dat alle loot daar random is, en nooit veel hoger dan mijn eigen level.

2) Langer, groter, meer
Er zijn meer sidequests in Morrowind. Naast guilds zijn er ook bv ook "houses". Het is vrijwel onmogelijk om in één speelsessie al deze questen te doen, daar ze elkaars paden kruizen, je moet een keuze maken. Bij Oblivion kun je gewoon alle guilds doen.

3) Meer RPG
Het leveling en magic systeem is uitgebreider, bovendien kun je je beter specialiseren, bij Oblivion eindigt iedereen met een soort hybride character die van alles kan, bij Morrowind is dat lastiger.

4) Vrijheid
De kracht van the elder scrolls is juist de volledige vrijheid, deze werd erg beperkt in Oblivion omdat je te doen had met die onzinnige portals die overal opdoken. De main quest bestond ook heel de tijd uit "you need to go now" "hurry to ..." etc. Bij Morrowind kun je gewoon de hele main quest volledig naast je neer leggen.

5) Kansloze aspecten Oblvion
Oblivion heeft een aantal zeer irritante gameplay eigenschappen, random loot had ik al genoemd, maar ook de auto leveling van vijanden en de mogelijkheid zelf wapens en spells te maken die altijd sterker zijn dan wat je in de wereld vind, maken het hele gebeuren een nogal doelloze, onzinnige bezigheid, het idee van een RPG is juist dat je beloont word door XP en levellen, wat voor zin heeft het als al je vijanden gewoon met je mee levellen?

6) Sfeer
Altijd één van de belangrijkste elementen aan een game, Morrowind heeft een hele geheimzinnige sfeer die veel gamers miste in Oblivion.

Kijk, hoe je het ook bekijkt, Morrowind was een hardcore RPG voor liefhebbers van het genre, waar je duidelijk veel meer tijd en moeite in moet steken. Bij Oblivion is duidelijk gekozen om een jonger, breder publiek aan te spreken, en daar hebben de meeste fans van de serie moeite mee.

rpger schreef:

Net zoals met films en muziek moet je deze game even in de tijdgeest zien.

Dat is natuurlijk helemaal waar, maar een game moet in basis na (x) jaar nog steeds even vermakelijk zijn, anders vind ik dit argument gewoon een slecht excuus voor dat de game gedateerd is. let op: dat is hier niet het geval.

Hee, wacht. Dat is jouw mening

1) Exploration word beloont.

3) Meer RPG

4) Vrijheid

5) Kansloze aspecten Oblvion

Op deze punten ben ik het met je eens, al vind ik een hoop van die aspecten in Oblivion wel prettig. Overigens kun je die er in de pc-versie allemaal uitmodden tot je een stuk pittigere en belonendere game overhoud.

2) Langer, groter, meer

Kan ik ook waarderen.

6) Sfeer

Niet met je eens. Je doet hier Oblivion af als een sfeerloze game, terwijl dat ook voor een hoop gamers niet de ervaring is. Ik mis door mijn gewenning in Oblivion juist karakter in Morrowind. Natuurlijk een kwestie van wennen, maar op het eerste gezicht komt Morrowind verre van geheimzinnig en juist erg kaal op mij over.

Begrijpelijk.
Maar er zit nog een aspect in Oblivion, en dat is precies de sfeer, die de liefhebbers dus niet zo konden waarderen. Morrowind is duisterder, obscuurder en mysterieuzer. Oblivion is open, wijds, en een heel stuk 'lichter'. Persoonlijk ervaar ik dit als erg prettig, maar het matcht dus niet met de voorgaande Elder Scrolls. Probeer eens Oblivion te spelen zonder dat je het als een Elder Scrolls spel ziet

Maar over Morrowind. Wees het met me eens dat het geluid (niet de muziek) belabberd is. Er waren heus games uit 2002 die dit stukken beter voor elkaar hadden. Bovendien kan ik het niet uitstaan dat mijn character in het begin van de game zo tergend langzaam loopt en honderd keer een vijand moet steken om hem één keer te raken. (hoe lang duurt die fase?) Hoog instapniveau oké, maar dit is mij een beetje teveel.

Dus, ik ga het nog wat kansen geven. Ik hoop dat ik er ooit nog van kan genieten want op dit moment beleef ik er niet écht plezier aan.

avatar van Belhifet
Exploratie is ook voor mij een van de belangrijkste redenen dat ik Morrowind kilometers meer waardeer dan Oblivion (wat een teleurstelling was die game zeg ). Waar je in Oblivion uiteindelijk kilo's Daedric armor bezat, zijn er in Morrowind maar ongeveer twee volledige sets te vinden (zover ik weet dan), die dan ook nog eens over de hele map verspreid zijn. Ook veeeeeeel meer quests, de houses, tribes etc. voegen ontzettend veel toe.

@andino
De sfeer is zeker wel beter. door de poppetjes. de mistige omgeving. in oblivion was alles maar groen en mooie werelden (wat ook wel leuk is) . (op oblivion zelf na dan) de stemmen van de poppetjes zijn ook leuker dan die van obblivion...
Maar tog als dat jou mening is ....

Starmaster501 schreef:
@andino
Maar tog als dat jou mening is ....

Tsja, dat groen bevalt mij op een of andere manier toch meer
en de stemmen... !? Ik vind die in Morrowind regelmatig gewoon lelijk.

edit: trouwens, beoordeel mijn mening nou niet te snel. Ik ben pas aan dit spel begonnen, dit zijn vooral mijn eerste indrukken.

avatar van rpger
Kijk andnino, don't get me wrong on this one, maar als ik naar jou top 10 kijkt zie ik geen RPG liefhebber, en dat is nu precies waar Oblivion scoort, de game is voor een groot publiek, het trekt veel mensen die nog nooit een RPG hebben gespeeld of er doorgaans niet van houden. Sterker nog, Oblivion was eigenlijk de eerste echte Westerse RPG die het ontzettend goed deed buiten de PC, met name op de xbox 360.

Met name je commentaar over de graphics zegt genoeg, de meeste RPG liefhebbers interesseert het niet of ze 3 pixels over het beeld zien bewegen, als de gameplay maar volwassen is en niet "dumbed down". Ik spreek hier natuurlijk niet voor de gehele RPG community, maar lees maar eens gamebanshee's review van Oblivion, dan krijg je een beetje een beeld van hoe men er doorgaans over denkt.

En net als men daar zegt, Oblivion is niet slecht, maar in veel opzichten wel een stap terug t.o.v. Morrowind.

avatar van andnino
Tsja, ik zie Oblivion denk ik niet echt als de opvolger van Morrowind. Het is een heel ander spel, met een heel andere instelling. Het is duidelijk veel meer hardcore.

Persoonlijk mis ik nog wat sfeer in Morrowind. Dat komt gewoon omdat ik grafisch en geluidstechnisch veel beter gewend ben, en dus flink moet ontwennen hier. Qua graphics heb je blijkbaar niet goed mijn kritiek gelezen: het is voor mij geen kwestie van of het er mooi uitziet of niet, maar of het karakter draagt. Dat karakter mis ik in Morrowind dus (nog), al twijfel ik niet dat het er in zit, anders had het niet zoveel liefhebbers gehad.

avatar van Starmaster501
ik weet niet of je oblivion (eerder dan morrowind) hebt gespeeld. als je oblivion eerst speeld en morrowind erna kan morrowind wel tegenvallen. ik heb morrowind als 1e gespeeld dus ik ben dat ook wel gewend met oblivion was trouwens ook niets mis

avatar van rpger
Toch speel ik nog steeds morrowind (zo ben ik nu met de expansions bezig, die de game helemaal gigantisch maken). Oblivion heb ik nooit meer aangeraakt.

rpger schreef:

Ik ben direct begonnen met beide expansions, ik weet dus niet welke gebieden er normaal bij zaten en welke extra waren.

Maar ik speelde Oblivion eerst ja. Het is ook al een hele tijd geleden dat ik een rpg-speelde met een systeem a la Morrowind, en dan doel ik vooral op het combat systeem. Ik blijf er denk ik bij dat ik een dergelijk combatsysteem niet vind passen in een sandbox-rpg. In Runescape, of een willekeurige (echte) old school rpg vind ik dat best passen, maar hier voelt het een beetje vreemd als ik tien keer op een beest inhak en ik het niet raak.

Verder begin ik inmiddels wel een beetje te wennen in Morrowind. Ik mis nog een beetje het idee dat ik echt met een doel rondloop, en ben vooral wat aan het rondstruinen over het eiland. dat gaat nog steeds tergend langzaam trouwens

avatar van rpger
Ja is ook één van de grootste nadelen van Morrowind, je hebt geen paarden of fast travel (alhoewel er ook weer mods zijn voor Oblivion die het uitzetten, aangezien het je wel erg makkelijk word gemaakt). De hand to hand combat in Oblvivion vond ik 1 van de weinige echt goede aspecten, het voelde gewoon zo echt aan dat inhakken op je tegenstanders. Maar Morrowind, zeker in het begin voelt het erg traag, maar geniet er gewoon van en neem de tijd zou ik zeggen!

rpger schreef:

Jullie horen hier wel weer van me over een maand of twee

avatar van rpger
Installeer wel even een aantal goede mods hè, zoals de better bodies/heads en widescreen hogere resolutie mods.

rpger schreef:

Graphics maakten jou toch niets uit?

andnino schreef:

Graphics maakten jou toch niets uit?

Was ook een tip voor jou [kuch]

avatar van andnino
ok die better bodies/heads heb ik al, is die widescreen resolutie mod de moeite waard? Zoals het er bij mij uitziet nu is het uitstekend eerlijk gezegd.

andnino schreef:

Tja ik heb een 22"Widescreen monitor, dus in mijn geval zeker de moeite waard.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Die mod zorgt er ook voor dat de viewdistance een stuk hoger wordt. Nadeel daaraan is dat je, als je hoog aan het vliegen bent, het einde van de geladen wereld kan zien, aangezien Morrowind niet, zoals Oblivion, distant lands heeft.

avatar van rpger
Andino, mocht je je ergeren aan de langzame travel, doe dan deze quest:

Morrowind:Pemenie and the Boots of Blinding Speed - UESPWiki

avatar van andnino
Ach ik heb een 19". Ik ga het eens allemaal op mijn gemak bekijken vanavond of morgen. Nu ga ik van het weer genieten.

avatar van Starmaster501
het lukt me gewoon niet deze game te spelen. ik denk installeer hem weer eens maar na 1 keer spelen doe ik er niets meer mee... te veel oblivion gewend denk ik. terwijl ik morrowind leuker vind.

Starmaster501 schreef:

Geef het effe, ik zat ook de eerste uurtjes van, hmm geen paard, short view distance, houterige combat etc. maar nu ben ik he-le-maal hooked. Ik heb ook nooit de expansions gedaan, en met zoveel guilds, houses en cults is er voor mij nog veel te ontdekken. Die 4.5 van mij gaat ongetwijfeld naar de 5 sterren na de expansions.

avatar van rpger
Vergeet even mijn laarste post mbt tot short view distance, installeer deze mod:

SourceForge.net: morrgraphext » home - morrgraphext.wiki.sourceforge.net

Het is even wat lezen, uitpuzzellen en gedoe, maar half uurtje investeren, en dit is het resultaat:

Je krijgt er ook bewegend gras bij op de koop toe. Het is zo'n enorme stap voorwaards grafisch dat dit [kuch] voor mensen die er waarde aan hechte de moeite waard is!

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Dat ziet er tof uit. Ik haal deze game ook maar weer even uit de mottenballen.

avatar van PebeVai
Veruit mijn nummer 1 RPG ooit..(:

ik heb niks te zeggen wat slecht is.. alles is gewoon nice..!!

Dikke 5 5 5 en nog is 5

avatar van rpger
Dan kun je nog wat klieren met texture packs en bloom/HDR, ik heb het nu zo draaien:

Who needs Oblivion anyway?