
The Elder Scrolls III: Morrowind (2002)
PC / Xbox
RPG
single player
Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda en Ubisoft
Als gevangene word je vrijgelaten in Vvardenfell, een provincie van Morrowind, op bevel van de keizer. Gedurende het spel beslis je zelf hoe jouw character eruit ziet en in welke vaardigheden je jezelf ontwikkelt. Ook kan je zelf kiezen of je je bezig gaat houden met de vele sidequests van de gildes of dat je het hoofdverhaal gaat volgen, waar de god Dagoth Ur centraal in staat.
- nummer 125 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Cr3TCWPlDrw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Wat ik vooral goed vind aan Morrowind is de lore. Het hoofdverhaal is echt boeiend en zit goed in elkaar. De fantasie van de makers is echt geweldig, geen standaard fantasy shit en als die er al in zitten, elven en dwergen bijvoorbeeld, is het allemaal heel anders dan je zou denken. De wereld is belachelijk groot en je kan je eindeloos vermaken met het doen van quests of het verkennen van de wereld.
Daar komt wel een punt van kritiek bij kijken, je personage loopt namelijk als een opa van 80 met kreupele benen. Zo ontzettend langzaam! Je van punt A naar punt B verplaatsen is echt klote. Het spel werd voor mij dan ook pas een beetje speelbaar toen ik The Boots of Blinding Speed kreeg. Na genoeg levels gestegen te zijn valt het allemaal wel mee, maar toch vind ik het elke keer weer irritant als ik een nieuw spel begin.
Nog een paar punten van kritiek: de graphics zijn niet helemaal geweldig. De personage's zien er leuk uit maar bewegen vrij houterig. De omgevingen zijn dan wel weer erg mooi. Ook het combat systeem is nogal suf, alsof eerder genoemde 80 jarige een wandelstok pakt en zijn belager daarmee te lijf gaat. Het spel heeft, zelfs met patches, nog ook teveel bugs. Op de PC niet zo'n ramp maar op de Xbox ben je de lul.
Ondanks die minpunten een ontzettend intrigerend spel en belachelijk verslavend.
4,5*
En natuurlijk die dynamische constructie van je personage hè. Slechts bij het levelen kreeg je actief de kans om je karakter bij te schaven, wat tevens nog gebaseerd was op je acties door het hele spel heen (bepaalde stats die ineens +3 gingen). Mijns inziens toch wel de belangrijkste troef van de serie.
Maar ook dit spel heb ik, net als Oblivion, niet uit kunnen spelen. Op een gegeven moment moest ik één of andere grot in en die kon ik maar niet vinden. Ik had ondertussen al een supersterk zwaard laten enchanten waarmee ik vervolgens een guard met full ebony armor had afgeslacht

Toch een erg gaaf spel met een geweldig gevoel voor adventure. De wereld is mysterieuzer en fantasievoller dan die in Oblivion, maar deze laatste heeft de formule natuurlijk optimaal verbeterd.
4* voor Morrowind.
Oja, de combat vond ik inderdaad een beetje suf, en de opdrachten vaag




Wat ik overigens ook erg jammer vind aan Morrowind ten opzichte van Oblivion, is dat magie hier vrij nutteloos is. Het is me nooit gelukt een succesvolle spellcaster te worden omdat je mana niet, of anders véél te langzaam, er weer bij komt. Je moet dan echt tienduizend van die potions meenemen. Ook is het heel irritant dat spells kunnen mislukken. Bij Oblivion vind ik het eigenlijk het leukste om als magiër door het spel te gaan.
Op het eerste gezicht lijkt de game niet zo boeiend. Gevechten zijn, zeker in het begin, erg irritant (100 keer op een Cliff Racer inhakken om hem één keer te raken). Activiteiten als sneaken, blocken, en lockpicken zijn niet bijster interessant omdat je er als speler weinig invloed op kunt uitoefenen. Ze komen voornamelijk neer op de hoogte van je skills en op kansrekening. Grafisch is de game in orde (het water heb ik altijd prachtig gevonden), maar ook weer niet heel erg speciaal. De animaties van de personages zijn houterig en komen niet echt natuurlijk over. Er is weinig begeleiding bij de quests en het is vaak onduidelijk waar je naartoe moet. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar! Als je de moeite neemt om je door deze kritiekpunten heen te slaan gaat er een wereld voor je open. Letterlijk. Het eiland Vvardenfell ligt aan je voeten en je kunt gaan en staan waar je maar wil. Absolute vrijheid is je deel.
Of je nou de Main Quest gaat doen, of dat je je aansluit bij een van de talloze gildes, verenigingen en organisaties, de keuze is aan jou. Als je de quests maar saai vindt kun je op eigen houtje het eiland gaan verkennen, waarbij je steeds weer op nieuwe plaatsen, personages en voorwerpen zal ontdekken. Ben je je personage zat? Begin opnieuw en probeer iets totaal nieuws uit. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Of het aspect van absolute vrijheid de minpunten overtreft, is natuurlijk persoonlijk. Voor mij doet het dat in ieder geval wel. Ik weet nog niet of ik 4,5 of 5 sterren uit ga delen (waarschijnlijk 4,5 omdat de game iets teveel minpunten bevat voor de volle bak), maar dat deze game fantastisch is, staat voor mij vast.
***3.0***
Kleine 3*
Ben aan dit spel geloof ik wel 30 keer begonnen, maar er na een paar weken telkens weer mee gestopt. Om de een of andere reden ligt het mij gewoon niet.
Kleine 3*


Mijn top 10 gaat nog iets veranderen hoor, moet eerst nog de Warhammer en Myth delen toevoegen aan de site....


Dat valt eigenlijk wel mee, je hebt ontzettend veel vervoersmogelijkheden. Al ontsnap je inderdaad niet aan soms langdurig lopen. Mark/recall en de Boots of Blinding Speed zijn wel een godsgeschenk.

Gelukkig had ik een goede Fortify Speed spell en sprong ik in het begin continu. Dat werkte gelukkig wel goed


+ Erg leuk verhaal, vele sub-missies, de guilds, muziek, sfeer, de magische voorwerpen met +5 attributen.
- Stroeve besturing en slecht vechtsysteem, vooral bij spreuken. Bugs waardoor je soms vast kwam te zitten (in een paal ofzo). Iets te grote wereld (vooral de afgelegen doorpje en ruines).
Een 4,5*.
Je zou eigenlijk alleen kunnen zeggen dat Oblivion beter is in de combat (en graphics natuurlijk), die voelt in Morrowind niet zo best. Bijna alle andere elementen in Morrowind zijn beter dan in Oblivion. Wellicht een tip voor wie Oblivion te gek vond maar de voorganger nooit heeft gespeeld.



Bij mij draait hij perfect op Vista. Alleen moet ik de sidebar uitzetten want die komt er af en toe doorheen.
Framerate is veel beter op XP, terwijl ik een NVIDIA 8800 en Duo Core 2.4ghz heb. Ik hoorde van een vriend van me dat hij dat wel bij meer games heeft op vista, dus het werkt wel, maar minder, verschil merk je pas goed als je XP er naast heb.