Ik heb Morrowind jaren geleden aangeschaft toen Oblivion me tot de serie introduceerde. Qua thema en verhaal trok het me sowieso wel, maar ik ben er nooit aan toegekomen om het serieus te gaan spelen. Ik heb hele stukken meegekeken, vooral vanwege mijn interesse in het verhaal en de lore, dus ik heb inmiddels een aardige indruk van de game. Maar zelf spelen ga ik het waarschijnlijk niet.
Want of je het nu leuk vindt of niet, Morrowind is simpelweg een erg gedateerd spel. Destijds ongetwijfeld revolutionair en een bijzondere ervaring, op dit moment heeft het voor iemand die is opgegroeid met nieuwere games in het genre simpelweg veel beperkingen die er uiteindelijk goed voor kunnen zorgen dat het niet genietbaar is. Ik noem bijvoorbeeld de graphics (zelfs met mods geen vergelijk met een game als Skyrim) en het combatsysteem (lijkt meer op RuneScape dan op Oblivion). Ja, je hebt vrijwel ongelimiteerde vrijheid, maar het kleine beetje dat dat wordt ingeperkt in de latere games verhoogt de speelbaarheid zodanig dat het mij eigenlijk niet zo veel kan schelen (bovendien is dat weer terug te draaien met mods en zelfs de settings van de games zelf).
En dan zijn er nog dingen zoals het gebrek aan een questmarker (GPS), de afwezigheid van niet te doden NPC's, het langzame levelen, de hoge moeilijkheidsgraad in het algemeen... Ik kan me maar al te goed voorstellen dat het destijds enorm veel voldoening moet hebben gegeven om je door de pittige stukken heen te slaan om uiteindelijk de sterkste te worden. Maar als je Morrowind nu voor het eerst speelt, ben je gewend dat al deze elementen in nieuwere games veel en veel soepeler zijn uitgewerkt, vaak iets meer vergevend, maar vaak gewoon beter. De verhouding hard werken (en je eigen fantasie gebruiken) tegenover de voldoening is gewoon zo groot dat velen hier op zullen afknappen.
Ik heb het zelf amper gespeeld, dus ik zal geen stem uitbrengen, maar ik wilde toch even mijn perspectief delen. Het is tenslotte een discussiesite, dus dan hebben we weer wat voer.