Gorogoa (2017)

Nintendo Switch / PC / Apple iOS / PlayStation 4 / Xbox One
Puzzle

Ontwikkeld door Buried Signal
Uitgegeven door Annapurna en iam8bit

Gorogoa is een vernieuwende game in het puzzelgenre. Het verhaal bevat prachtige met de hand getekende illustraties van Jason Roberts. De gameplay van Gorogoa bestaat uit rijk geïllustreerde panelen die spelers op een fantasierijke wijze kunnen herschikken en combineren om puzzels op te lossen. Jason Roberts maakte talloze kleine, gedetailleerde en handgetekende illustraties om de indrukwekkende omvang van Gorogoa's verhaallijn voor te stellen.

avatar van FlorisV
Prachtige kunstzinnige game met een zeer origineel concept. Verslavend ook en erg ontspannend. Nu gaat het niet zozeer om diep nadenken, wel om het herkennen van visuele patronen en het kunnen passen op elkaar van onderdelen van verschillende plaatjes. Heel ingenieus gedaan en mooi afgewerkt met een heerlijk melancholische ambient soundtrack. Ook deze is een koopje maar je hebt hem wel eerder uitgespeeld (uur of 5) en bij een replay zal het een stuk sneller gaan.

Bijzonder origineel en ondergewaardeerd. Gorogoa is een game waarin je 4 panelen gebruikt om puzzels op te lossen. Zo moet je de panelen verschuiven, overlappen, in of uitzoomen op objecten binnen de panelen om deze vervolgens op creatieve manier te gebruiken etc. Dit leidt tot vele bijzondere momenten waarbij out of the box thinking beloond word. Het is naast There Is No Game één van de meest originele puzzelgames die ik heb gedaan.

De illustraties zien er mooi uit met een rustgevende soundtrack past perfect bij de sfeer. Dit maakt Gorogoa een ervaring die zowel werkt als leuke puzzelgame als een interactief kunstwerk. Meer kan ik er niet over zeggen eigenlijk. Het is kort, maar krachtig. De enige echte hinder die ik had is dat ik op gegeven moment de formules van de puzzels wel doorhad, waardoor het meer een kwestie werd van dezelfde stappen uitvoeren dan een unieke oplossing zoeken, maar voor hoe kort deze game is en hoe leuk het gemiddelde niveau is weegt dat weinig.

Zeker een aanrader!

4/4,5*

Heb me erg goed vermaakt met deze game. Was een poos geleden gestart, toen klikte het niet, vanmiddag opnieuw opgepakt en in één sessie van 3 à 4 uur uitgespeeld. De puzzels zijn erg origineel en ingenieus en het voelt alsof je een kunstwerk aan het spelen bent. De game ziet er geweldig uit en klinkt fantastisch. Kan het iederen aanraden. Als je er iets op wilt aanmerken is dat het wat aan de korte kant is en dat de puzzels, hoe inventief ook, uiteindelijk maar van een beperkt aantal mechanismes gebruik maken. Dit wordt ondubbelzinnig duidelijk wanneer je de epiloog speelt en alle mechanismes nog even in vogelvlucht kort de revue passeren