Kane & Lynch: Dead Men (2007)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door Eidos

In Kane & Lynch volg je het verhaal van de twee titelhelden. Hoewel je ze moeilijk helden kan noemen. De afgedankte huurmoordenaar en een tot dood veroordeelde schizofreen zullen samen moeten werken om zich een weg te worstelen door een wereld vol dood en verderf. Met zeer gewelddadige overvallen en brute moorden willen ze geld bij elkaar sprokkelen om zo kans te krijgen op een nieuw leven. Veelal geïnspireerd op films als Heat en Collateral betreffende graphics en actie.

TruePimpTingle schreef:
Ik vond hem een beetje tegenvallen

hij staat wel in je top 10.

avatar van TruePimpTingle
JustMike schreef:

hij staat wel in je top 10.

Ik vond deeltje 2, dogs days, tegenvallen, en die staat niet mijn top 10.

Gaat wel. AI waardeloos. Graphics matig. Nauwkeurigheid slecht. Wel gevarieerd.

avatar van dr channard
Alles aan dit spel is matig. Verhaal is niet bijster origineel maar kan ermee door, de gameplay bestaat enkel uit schieten wat op zich wel tof is maar niet hoogstaand, graphics konden voor die tijd ook wel beter denk ik (denk nu aan Sc: Double Agent). Ik denk dat dit spel leuker is met twee. Multiplayer ga ik niet proberen maar ziet er een interessant concept uit. 3*

avatar van andnino
Ik ben de laatste tijd wat oude games uit mijn Steam-bibliotheek aan het proberen, en Kane & Lynch is een spel dat ik destijds heb misgelopen, maar dat er wel interessant uitzag.

Maar helaas, waar sommige andere games uit dit tijdperk goed of redelijk verjaard zijn (ik speelde laatst nog Mirror's Edge, maar ook Eidos' eigen Hitman: Blood Money is in 2020 nog steeds prima), is Kane & Lynch echt aan alle kanten ingehaald. De voornaamste domper is dat de hele gimmick van deze game (twee excentrieke fucked up karakters) zoveel beter is gedaan door GTA V. Het lijkt zelfs alsof Rockstar wat inspiratie bij Kane & Lynch heeft opgedaan, want: moordende psychopaat, in een noodzakelijk verbond met oud-topcrimineel, met gameplay die bestaat uit heists en andere grootschalige criminele activiteit.
Maar ja, de originaliteitsprijs krijgt deze game ook niet, want dit alles komt natuurlijk rechtstreeks uit actiefilms die dit al decennia doen... En eerlijk gezegd vond ik de voice acting ook niet eens in de buurt komen van filmniveau.

Ik geef maar geen stem, ik heb de game maar een uurtje gespeeld. Maar dit was duidelijk een game van zijn tijd, waar tegenwoordig niets meer aan te beleven valt.

De volledigheid halve vermelden dat het game uitkwam aan het begin van de PS3 en ook destijds geen grandioze scores kreeg.

avatar van andnino
Tsja, je weet het toch nooit met deze games. Heb er wel meer gespeeld die matig waren beoordeeld, maar waar ik wel van kon genieten. Maar ja, dit zijn meestal de uitzonderingen.

Overigens voel ik me niet slecht over de aankoop. Volgens mij kreeg ik hem in een bundel van alle Eidos-games, en ik draag deze studio, ondanks een miskleun hier en daar, een warm hart toe.

Grovonion schreef:

Nee. Beide games niet. Maar voor zover ik ze heb gespeeld vind ik ze best aardige shooters. Ze deden niets vernieuwend of aparts, maar toch kunnen ze op bij mij op enige sympathy rekenen. De setting en protagonisten waren eens wat anders (met inderdaad, twee complete psychopaten) en dat was indertijd best leuk. 'Maar waarom heb je ze dan niet uitgespeeld!' - tja...2007 was mijn hoardingtijdperk. Maar ik heb deze twee wel degelijk op mijn bucketlist staan. (heb ze overigens op PC).

andnino schreef:

Das waar natuurlijk, je eigen mening en goesting vertellen vaak een ander verhaal dan de gemiddelde mening van een criticus.

avatar van Duke Nukem
De twee psychopathische protagonisten zijn erg goed neergezet. Ze hebben elk hun achtergrondverhaal en karakter. Sterke voice acting. Lynch doet wat denken aan Trevor en Kane aan Michael uit GTAV. Je zit meteen dik in de actie. Het verhaal, hoe kort een eenvoudig het ook is, wordt op een interessante manier verteld. De technische kant is misschien niet de sterke kant van dit spel (het mikken, vooral naar vijanden die veraf zijn, kan een uitdaging vormen), maar de sfeer en stijl van dit spel is uniek. Het voelt echt aan als een actiefilm. Leuk om samen co-op te spelen. Ik heb mij geen moment verveeld.

avatar van TonyTHorror
Toffe opzet die (in mijn herinnering) beter tot z'n recht kwam in het vervolgdeel. Dit deel heeft nog wat teveel te kampen met o.a framerate issues en het feit dat je de latere levels kunt falen omdat de (oerdomme) A.I dood gaat... frustrerend is dan zacht uitgedrukt. Uiteindelijk haal je er veel meer uit door het co-op te spelen, met de focus op de twee interessante gekken die hier centraal staan.