Yakuza 6: The Song of Life (2016)

Alternatieve titel: Ryƫ ga Gotoku 6: Inochi no Uta

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Nog herstellende van zijn verwondingen, wordt Kazuma Kiryu in het ziekenhuis gearresteerd. Kiryu kiest ervoor om zich niet te verzetten, en spendeert drie jaar in de gevangenis. Na zijn vrijlating komt hij tot de ontdekking dat Haruka vermist is. Kort daarop vertrekt hij naar Kamurocho om Haruka te zoeken - enkel om haar in coma aan te treffen als gevolg van een hit-en-run. Niet enkel dat - ze blijkt ook een pasgeboren zoontje te hebben, genaamd Haruto. Niet wetende of Haruka ooit nog uit haar coma zal ontwaken, reist Kiryu naar Onomichi Jingaicho in Hiroshima, om daar het de waarheid achter de nooit opgeloste hit-en-run boven te halen.

Momenteel heel erg zo van stukje lopen, filmpje, stukje lopen, filmpje beetje knokken, filmpje, stukje lopen filmpje.

Maar voor de kenners van deze reeks hoef ik verder niet nogmaals te benadrukken wat een feestje dit zo nu en dan is om te spelen.

En hoe dan ook erg leuk om te volgen met de vreemdsoortig droogkomisch humoristische uitspattingen en een immens bekoorlijk handjevol uiterst sympathieke personages.

De gast die je even daarvoor nog finaal lens mept een stukje later zowaar je beste vriend, dat idee. Of andersom en een eventuele strijdbijl alweer begraven vlak voor je andere wang daadwerkelijk de vloer raakt.

Het kan allemaal hier, keer op keer.

Dit zesde deel ook op het oog heel redelijk te behappen. Waar de vorige delen nog als PS2 titels voor de dag kwamen ziet dit er zowaar uit als een PS3 spel. En dat is, zoals we allemaal weten, bij vlagen vrij rafelig maar best vaak toch ook wel heel aardig.

Goed te doen.

Het einde van de Kiryu saga. De twee spinoffs hierna en deel 7 gaan met een nieuw personage aan de haal. Dat zal vast ook wel weer gaaf zijn, maar wat mij betreft: Kiryu = Yakuza.

Daarom ben ik ook zo blij met dit deel. Geen meerdere personages, alleen heel de game Kiryu en dat blijft gaaf. Het hele verhaal is ook gewoon wat meer down to earth maar wel weer met 100 plottwists zoals gewoonlijk. Het houdt je op het puntje van je stoel.

De nieuwe engine (waar de remake van deel 2 ook op draait) maakt van Japan echt een super mooie omgeving. Het is soms net alsof je echt in de steden rondloopt. De sidequests zijn ook hier weer echt van een heel hoog niveau en naast het sterke verhaal is er zoveel te doen van losse verhalen tot aparte spelmodes. Dat blijft gewoon gaaf.

Al met al 1 van de beste Yakuza's of misschien zelfs wel de beste die ik heb gespeeld, maar eigenlijk zijn ze allemaal tof.