Yakuza 6: The Song of Life (2016)

Alternatieve titel: Ryƫ ga Gotoku 6: Inochi no Uta

PlayStation 4

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Nog herstellende van zijn verwondingen, wordt Kazuma Kiryu in het ziekenhuis gearresteerd. Kiryu kiest ervoor om zich niet te verzetten, en spendeert drie jaar in de gevangenis. Na zijn vrijlating komt hij tot de ontdekking dat Haruka vermist is. Kort daarop vertrekt hij naar Kamurocho om Haruka te zoeken - enkel om haar in coma aan te treffen als gevolg van een hit-en-run. Niet enkel dat - ze blijkt ook een pasgeboren zoontje te hebben, genaamd Haruto. Niet wetende of Haruka ooit nog uit haar coma zal ontwaken, reist Kiryu naar Onomichi Jingaicho in Hiroshima, om daar het de waarheid achter de nooit opgeloste hit-en-run boven te halen.

Momenteel heel erg zo van stukje lopen, filmpje, stukje lopen, filmpje beetje knokken, filmpje, stukje lopen filmpje.

Maar voor de kenners van deze reeks hoef ik verder niet nogmaals te benadrukken wat een feestje dit zo nu en dan is om te spelen.

En hoe dan ook erg leuk om te volgen met de vreemdsoortig droogkomisch humoristische uitspattingen en een immens bekoorlijk handjevol uiterst sympathieke personages.

De gast die je even daarvoor nog finaal lens mept een stukje later zowaar je beste vriend, dat idee. Of andersom en een eventuele strijdbijl alweer begraven vlak voor je andere wang daadwerkelijk de vloer raakt.

Het kan allemaal hier, keer op keer.

Dit zesde deel ook op het oog heel redelijk te behappen. Waar de vorige delen nog als PS2 titels voor de dag kwamen ziet dit er zowaar uit als een PS3 spel. En dat is, zoals we allemaal weten, bij vlagen vrij rafelig maar best vaak toch ook wel heel aardig.

Goed te doen.