Battle Chef Brigade (2017)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4
Action / Puzzle

Ontwikkeld door Trinket
Uitgegeven door Adult Swim en Cartoon Network

In het fantastische koninkrijk Victusia staan de leden van de vooraanstaande Battle Chef Brigade bekend om monsters vakkundig uit te schakelen en deze in overheerlijke gerechten te veranderen. Maar lid van deze brigade worden is niet gemakkelijk: koks uit heel Victusia moeten strijden voor hun plekje in een zinderende competitie. Volg twee deelnemers, Mina en Thrash, op hun weg door het toernooi. Om Brigadier te kunnen worden zul je met combo-aanvallen op monsters moeten jagen en je vers gevangen ingrediënten in puzzel-achtige kookuitdagingen verwerken tot winnende gerechten die worden voorgezet aan de juryleden. En dit alles in een race tegen de klok!

avatar van Finidi
Battle Chef Brigade is een aparte game, die een paar genres aardig succesvol combineert. Aan de ene kant heb je een aardig veel dialogen en verhaal. Aan de andere kant heb je de gameplay, die bijzonder is. Het doel van het spel is elke keer om een beter gerecht te presenteren dan je tegenstander. Dat is een race tegen de klok, je hebt vaak een paar minuten om een gerecht te maken. Het maken daarvan bestaat uit twee delen: ingrediënten verzamelen en de maaltijd prepareren. Ingrediënten verzamelen doe je in de vorm van een action platformer, er lopen monsters rond die je in stukken kunt snijden met je mes. De verschillende monsters droppen verschillende ingrediënten, die qua vorm en ook qua element (vuur/water/aarde) verschillende. Dus het is zaak goed te onthouden welk monster je moet hebben voor de ingrediënten die je nodig bent. Je hebt immers niet alle tijd van de wereld.

Als je vervolgens wat ingrediënten hebt, stop je die in de pan. Dit speel je op een veld van x bij x vlakjes. Elk ingrediënt kun je er als tetris in gooien (vandaar de verschillende vormen). Door drie van hetzelfde element te matchen kun je een element van het volgende niveau krijgen. Door zo goed te matchen en telkens meer ingrediënten erbij te gooien, kun je zoveel mogelijk elementen van het hoogst mogelijk niveau krijgen. Doe je dat goed, dan verdien je meer punten dan je tegenstander en win je de cook-off. Elke kookgevecht heeft een ander thema, bijvoorbeeld dat je een ingrediënt van een specifiek monster moet gebruiken, of alleen maar ingrediënten van een specifiek element. Zo blijft het een beetje gevarieerd.

Je kunt je ook voorbereiden op de kookbattles door specifieke gereedschappen of kookboeken te kopen. Het nadeel hieraan is dat je het thema van een kooksessie niet van tevoren kunt weten, en dat het voorbereiden daarom niet echt werkt. Draait er vaak op uit dat je eerst de battle ‘ns in gaat om vervolgens je vorige save te herladen om dit keer wel de juiste tools te selecteren. Beetje stom dat.

Wat ik nog wel even wil uitlichten ook, is de schitterende artwork in deze game. ’t Is een stijl die je niet veel in games ziet, en ’t is echt tof om naar te kijken

3,5/5, de gameplay komt niet helemaal uit de verf, maar ’t is een keer wat anders dan anders.

mister-fool
De combinatie van match-3 en een actieplatformer is verbazingwekkend intuïtief en verslavend. De kookgevechten maken goed gebruik van deze match-up , wat ook gelijk de ruggengraat van dit spel vormt. De artstyle van Battle Chef Brigade is daarnaast een lust voor het oog. Niettemin zijn er ook wat punten die mij minder aanstaan: het verhaal vormt een degelijke kapstok, maar het bevat ook veel cliché's en eenzijdige karakters. De minispellen voegen daarnaast maar weinig toe. Ik onthoud vooral de aangename gameplay en kom zo toch uit op een hoge voldoende.