Valkyria Chronicles 4 (2018)

PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PC
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

1935. Op het Europese continent woedt een hevige oorlog tussen de Atlantische Federatie en de Autocratische Keizerlijke Troepen uit het oosten. Hoewel de Federatie al geruime tijd dapper weerstand biedt, lijkt het een kwestie van tijd voordat de militaire strijdkrachten van het keizerrijk aan het langste eind zullen trekken. Als laatste offensieve poging lanceert de Federatie operatie Northern Cross. Commandant Claude Wallace en zijn kompanen uit Squad E worden naar de frontlinie gestuurd. Onder barre omstandigheden moeten ze het opnemen tegen een grootmacht aan troepen, als ook het geheime wapen van het keizerrijk, de gevreesde Valkyria.

Winkelwagentje (moderator)
Zo. Er mag wat tijd over heen gaan, maar dit is dan toch de sequel die de reeks verdient zo lijkt het.

Wat heb ik lang naar een next-gen vervolg uitgezien! Hoewel Valkyria Revolution op eigen manier een goede game was, was het geen Valkyria Chronicles. Ik vreesde een beetje voor de reeks, na alle backlash op Revolution. Sega lijkt gelukkig (eindelijk!) oren te hebben naar waar de fans al zo lang om vragen.

Trailer ziet er goed uit. Nu al zin in!

Damn en zowel op de Xbox One als op de Switch. Da's positief. Haal ik hem denkelijk voor die eerste, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik dit soort game ideaal vind voor een handheld (net zoals bvb een Fire Emblem) - dus ideaal lijkt het me voor de Switch.

centurion81 (crew)
Ken deze serie helemaal niet Ziet er leuk uit!

avatar van Onderhond
Is er al iets van gameplay te zien? Want dit soort trailers, daar heeft niemand toch wat aan?

avatar van kiriyama
Hopelijk maken ze dit weer turn-based. De eerste VC was een klein meesterwerkje. Lijkt me prachtig om op de Switch te spelen.

Winkelwagentje (moderator)
De demo is vandaag uit voor de PS4. Voor de Switch en X One waarschijnlijk ook. Het is een behoorlijk stevige demo, met ruim 2,5 uur aan gameplay enkel uit de story mode, en daarnaast nog twee skirmish mappen en een bonus missie.

Ook voor iedereen die erover denkt de game aan te schaffen is het zeker eens de moeite de demo te spelen. De eerste twee hoofdstukken uit de story mode zijn beschikbaar en je save data gaat straks mee over naar de full game.

De meest opvallende nieuwe toevoeging aan de demo is een nieuwe gevechtsklasse - Grenadiers - die mortiergranaten kunnen afvuren om lange afstand of hoogte verschillen te kunnen overbruggen. Leuke toevoeging die denk ik ook wel van waarde gaat zijn.

avatar van Maxigames
Heb gister meer als een uur de demo gespeeld. Nog nooit eerder Valkyria gespeeld, het was dus nog even wennen, maar wel erg vermakelijk! Het doet me qua sfeer wat aan AdvanceWars denken.

Instant buy. Deel 1 was echt heel goed en als dit deel alleen een extra klasse toevoegd zou ik het niet eens erg vinden. Ga de demo gelijk even checken.

avatar van Maxigames
Wat een geweldige gameplay heeft dit spel, erg mooi hoe het heel strategisch speelt en je tegelijkertijd het gevoel geeft rechtstreeks bij de actie betrokken te zijn. Het verhaal is zeer onderhoudend en vaak ook wel hilarisch! Het is zo'n bizarre combinatie met het de rarigheid van JRPG-achtige characters en verhaallijnen in tegenstelling tot de setting die behoorlijk aan de tweede wereldoorlog doet denken. Ook leuk dat dit spel op de Switch in handheld net zo goed uit de verf komt als "docked".

avatar van kiriyama
Fantastisch spel...tot chapter 15.

De moeilijkheidsgraad gaat gestaag omhoog, met een paar leuke nieuwe twisten. Chapter 15 gooit er echter twee erg treurige eindbazen in die mijn plezier aardig hebben verpest. De eerste missie in Chpater 15 is gewoon saai. Je moet een tank vernietigen die belachelijk veel HP heeft. Moeilijk is het niet, wel lang en vooral slaapverwekkend.

De tweede missie is echter nog een stuk erger. Plots gooit het spel er een vervelende gimmick in. Ik zal niet verklappen wat er gebeurt, maar dit soort geintjes hoef ik niet in mijn strategy games. Ik heb de missie nog niet weten te voltooien, maar weet eigenlijk ook niet of ik dat nog wel wil doen.

Ik heb geen probleem met een hogere moeilijkheidsgraad, er zitten eerder ook een paar pittige missies in het spel, maar die voelen altijd eerlijk aan en zijn leuk om te spelen. Belachelijk veel HP geven aan een vijand of de goedkope gimmick daarna zijn echter gewoon vervelend.

Jammer, want tot vandaag was dit een geweldige ervaring.

kiriyama schreef:
Fantastisch spel...tot chapter 15.
Dat zijn zaken die in veel reviews niet eens vermeld worden. Vermoedelijk omdat er een groot deel "reviewers" niet eens de moeite doet zo ver te spelen.

Grovonion schreef:

Sowieso een bekend feit dat de meeste reviewers het einde van hun games niet zien. (of erger - een deel van hun review letterlijk stelen van andere reviewers - zoals enkele schandaaltjes het laatste halfjaar op online vlak hebben bewezen (met ondermeer personeel van IGN) Ergens begrijp ik het (zeker bij games die 50-60-70 uur duren - probeer er zo maar eens 2-3 per maand te doen), maar aan de andere kant krijg je zo inderdaad bovenstaande problemen.

Overigens staat deze nog steeds op mijn lijstje. Voor 2019 welteverstaan.

...aan de andere kant hoop ik trouwens niet dat dit flopt. Ik zou het heel leuk vinden als er een deel 5 verschijnt in de toekomst. Hoeft niet onmiddelijk maar binnen een jaartje of 2-3. Of eventueel een re-mastered collection van de delen die op de PSP zijn uitgebracht. (eh...zolang dat al niet bestaat?)

avatar van kiriyama
Toch doorgezet en uitgespeeld. Toen ik er eindelijk achter kwam wat het probleem was was Chapter 15 ook niet zo moeilijk meer. Het blijft echter een inferieure missie.

De allerlaatste missie is ook niet geweldig, maar daar houden de echte minpunten dan ook wel op. Verhaal is zeer cliché, maar ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.

Fantastisch spel dat zich makkelijk met het eerste deel kan meten. Ook ik hoop dat dit spel niet flopt, al hoor ik er helaas vrijwel niemand over.

Winkelwagentje (moderator)
Nou. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat bij Chapter 15.

Ga er wat minder snel doorheen. Zit nu bij Chapter 9 geloof ik. Het verhaal is tot nu toe wat minder dan dat van het eerste deel - tot zover nog niet eens een echte antagonist in beeld. Maar dat kan allemaal nog komen natuurlijk. Gameplay blijft top en meet zich inderdaad makkelijk met voorgaande delen.

avatar van Maxigames
Ik ben inmiddels ook op dat punt aanbeland, en al behoorlijk in de pan gehakt maar ben vast besloten door te zetten, tot nog toe een van m'n favoriete games op de Switch!

avatar van Maxigames
Prachtig spel, unieke graphics, heel erg vermakelijke gameplay. Het verhaal is wat cliché maar wel onderhoudend, maar de emoties en humor van de characters zelf maken het vooral boeiend.
Weinig minpunten, in ieder geval niets wat voor mij afbreuk deed aan de ervaring. Ik vind het een aanrader! 4,5*