Valkyria Chronicles 4 (2018)

PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PC
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

1935. Op het Europese continent woedt een hevige oorlog tussen de Atlantische Federatie en de Autocratische Keizerlijke Troepen uit het oosten. Hoewel de Federatie al geruime tijd dapper weerstand biedt, lijkt het een kwestie van tijd voordat de militaire strijdkrachten van het keizerrijk aan het langste eind zullen trekken. Als laatste offensieve poging lanceert de Federatie operatie Northern Cross. Commandant Claude Wallace en zijn kompanen uit Squad E worden naar de frontlinie gestuurd. Onder barre omstandigheden moeten ze het opnemen tegen een grootmacht aan troepen, als ook het geheime wapen van het keizerrijk, de gevreesde Valkyria.

Winkelwagentje (moderator)
Zo. Er mag wat tijd over heen gaan, maar dit is dan toch de sequel die de reeks verdient zo lijkt het.

Wat heb ik lang naar een next-gen vervolg uitgezien! Hoewel Valkyria Revolution op eigen manier een goede game was, was het geen Valkyria Chronicles. Ik vreesde een beetje voor de reeks, na alle backlash op Revolution. Sega lijkt gelukkig (eindelijk!) oren te hebben naar waar de fans al zo lang om vragen.

Trailer ziet er goed uit. Nu al zin in!

Damn en zowel op de Xbox One als op de Switch. Da's positief. Haal ik hem denkelijk voor die eerste, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik dit soort game ideaal vind voor een handheld (net zoals bvb een Fire Emblem) - dus ideaal lijkt het me voor de Switch.

Ken deze serie helemaal niet Ziet er leuk uit!

avatar van Onderhond
Is er al iets van gameplay te zien? Want dit soort trailers, daar heeft niemand toch wat aan?

kiriyama
Hopelijk maken ze dit weer turn-based. De eerste VC was een klein meesterwerkje. Lijkt me prachtig om op de Switch te spelen.

Winkelwagentje (moderator)
De demo is vandaag uit voor de PS4. Voor de Switch en X One waarschijnlijk ook. Het is een behoorlijk stevige demo, met ruim 2,5 uur aan gameplay enkel uit de story mode, en daarnaast nog twee skirmish mappen en een bonus missie.

Ook voor iedereen die erover denkt de game aan te schaffen is het zeker eens de moeite de demo te spelen. De eerste twee hoofdstukken uit de story mode zijn beschikbaar en je save data gaat straks mee over naar de full game.

De meest opvallende nieuwe toevoeging aan de demo is een nieuwe gevechtsklasse - Grenadiers - die mortiergranaten kunnen afvuren om lange afstand of hoogte verschillen te kunnen overbruggen. Leuke toevoeging die denk ik ook wel van waarde gaat zijn.

avatar van Maxigames
Heb gister meer als een uur de demo gespeeld. Nog nooit eerder Valkyria gespeeld, het was dus nog even wennen, maar wel erg vermakelijk! Het doet me qua sfeer wat aan AdvanceWars denken.

Instant buy. Deel 1 was echt heel goed en als dit deel alleen een extra klasse toevoegd zou ik het niet eens erg vinden. Ga de demo gelijk even checken.

avatar van Maxigames
Wat een geweldige gameplay heeft dit spel, erg mooi hoe het heel strategisch speelt en je tegelijkertijd het gevoel geeft rechtstreeks bij de actie betrokken te zijn. Het verhaal is zeer onderhoudend en vaak ook wel hilarisch! Het is zo'n bizarre combinatie met het de rarigheid van JRPG-achtige characters en verhaallijnen in tegenstelling tot de setting die behoorlijk aan de tweede wereldoorlog doet denken. Ook leuk dat dit spel op de Switch in handheld net zo goed uit de verf komt als "docked".

kiriyama
Fantastisch spel...tot chapter 15.

De moeilijkheidsgraad gaat gestaag omhoog, met een paar leuke nieuwe twisten. Chapter 15 gooit er echter twee erg treurige eindbazen in die mijn plezier aardig hebben verpest. De eerste missie in Chpater 15 is gewoon saai. Je moet een tank vernietigen die belachelijk veel HP heeft. Moeilijk is het niet, wel lang en vooral slaapverwekkend.

De tweede missie is echter nog een stuk erger. Plots gooit het spel er een vervelende gimmick in. Ik zal niet verklappen wat er gebeurt, maar dit soort geintjes hoef ik niet in mijn strategy games. Ik heb de missie nog niet weten te voltooien, maar weet eigenlijk ook niet of ik dat nog wel wil doen.

Ik heb geen probleem met een hogere moeilijkheidsgraad, er zitten eerder ook een paar pittige missies in het spel, maar die voelen altijd eerlijk aan en zijn leuk om te spelen. Belachelijk veel HP geven aan een vijand of de goedkope gimmick daarna zijn echter gewoon vervelend.

Jammer, want tot vandaag was dit een geweldige ervaring.

kiriyama schreef:
Fantastisch spel...tot chapter 15.
Dat zijn zaken die in veel reviews niet eens vermeld worden. Vermoedelijk omdat er een groot deel "reviewers" niet eens de moeite doet zo ver te spelen.

Grovonion schreef:

Sowieso een bekend feit dat de meeste reviewers het einde van hun games niet zien. (of erger - een deel van hun review letterlijk stelen van andere reviewers - zoals enkele schandaaltjes het laatste halfjaar op online vlak hebben bewezen (met ondermeer personeel van IGN) Ergens begrijp ik het (zeker bij games die 50-60-70 uur duren - probeer er zo maar eens 2-3 per maand te doen), maar aan de andere kant krijg je zo inderdaad bovenstaande problemen.

Overigens staat deze nog steeds op mijn lijstje. Voor 2019 welteverstaan.

...aan de andere kant hoop ik trouwens niet dat dit flopt. Ik zou het heel leuk vinden als er een deel 5 verschijnt in de toekomst. Hoeft niet onmiddelijk maar binnen een jaartje of 2-3. Of eventueel een re-mastered collection van de delen die op de PSP zijn uitgebracht. (eh...zolang dat al niet bestaat?)

kiriyama
Toch doorgezet en uitgespeeld. Toen ik er eindelijk achter kwam wat het probleem was was Chapter 15 ook niet zo moeilijk meer. Het blijft echter een inferieure missie.

De allerlaatste missie is ook niet geweldig, maar daar houden de echte minpunten dan ook wel op. Verhaal is zeer cliché, maar ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.

Fantastisch spel dat zich makkelijk met het eerste deel kan meten. Ook ik hoop dat dit spel niet flopt, al hoor ik er helaas vrijwel niemand over.

Winkelwagentje (moderator)
Nou. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat bij Chapter 15.

Ga er wat minder snel doorheen. Zit nu bij Chapter 9 geloof ik. Het verhaal is tot nu toe wat minder dan dat van het eerste deel - tot zover nog niet eens een echte antagonist in beeld. Maar dat kan allemaal nog komen natuurlijk. Gameplay blijft top en meet zich inderdaad makkelijk met voorgaande delen.

avatar van Maxigames
Ik ben inmiddels ook op dat punt aanbeland, en al behoorlijk in de pan gehakt maar ben vast besloten door te zetten, tot nog toe een van m'n favoriete games op de Switch!

avatar van Maxigames
Prachtig spel, unieke graphics, heel erg vermakelijke gameplay. Het verhaal is wat cliché maar wel onderhoudend, maar de emoties en humor van de characters zelf maken het vooral boeiend.
Weinig minpunten, in ieder geval niets wat voor mij afbreuk deed aan de ervaring. Ik vind het een aanrader! 4,5*

It will be done.

Ongeveer tien jaar geleden heb ik met veel plezier het eerste deel gespeeld, des te teleurstellend dat de vervolgdelen louter op de PSP zijn uitgebracht. Gelukkig is deel vier nu wel op alle platformen vertegenwoordigd en een glorieuze terugkeer naar vorm.

Een leuke touch is om dit deel qua narratief parallel te laten lopen met deel één, waardoor je hier en daar wat knipogen langs ziet komen. Ditmaal staat er een nieuw peloton in de spotlight, met weer een hoop uiteenlopende personages die The Empire moeten zien te stoppen. Dit is een kleurrijk ensemble die je gedurende de loop van de game alsmaar beter leert kennen, mede ook door de gelieerde achtergrondverhalen.

De gameplay voelt weer heerlijk vertrouwd aan; de unieke combinatie tussen het kijken van een anime en een turn-based systeem blijft solide. Uiteraard mogen vernieuwingen niet ontbreken, zoals een nieuwe klasse in de vorm van een mobiele mortier. Toevoegingen als een extra voertuig op het slagveld en scheepsorders zorgen ervoor dat je als speler een keur aan keuzes hebt om je tactiek op te baseren.

Het blijft nog steeds jammer dat het tactisch spelen soms volledig overboord wordt gegooid, met name tegen de laatste hoofdstukken aan. Het lijkt inherent te zijn aan deze reeks, maar het gevolg is wel dat je orders gaat misbruiken voor eigen gewin. Een kleine smet in een verder prachtig audiovisuele game. Wat dat betreft is de terugkeer van componist Hitoshi Sakimoto zeker te horen in de score.

Al met al is 'Valkyria Chronicles 4' een gedegen opvolger geworden die je gerust kan spelen zonder enige voorkennis. Het blijft zonde dat dergelijke games nooit een groot publiek hebben.

4,0 Sterren.

Eigenlijk is dit een direct vervolg op deel 1. Daar mee wil ik zeggen dat de gameplay hetzelfde is met hier een daar wat uitbreidingen (extra story mode, extra orders, extra tank, extra class) Toch blijf ik zeggen dat ik orders een soort van cheat vind, maar goed je hebt ze ook wel nodig op enige moment (beruchte chapter 15)

Ik heb het idee dat er veel mee uren in zit dan bij deel 1. Mag ook wel want de game voelt niet heel veel anders aan, dus ze hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Character story mode leuke extra toevoeging dat geeft net even wat meer diepgang.

Moeilijkheidsgraad blijft nog wel liggen op een modaal niveau. Gelukkig blijft het wel moeilijk genoeg om de game te blijven spelen. Vaak is het ook trial and error. Meeste levels lukt je ook gewoon in 1 x keer, bij enkele heb je wel een tweede keer nodig . Wil je alles in A rank uitspelen, dan heb je bij aantal levels wel echt meerdere keren voor nodig.

Verhaal is nu ook wat meer recht toe recht aan. Deel 1 had historische referentie naar de 2de wereledoorlog, apartheid en het gevaar van nucleaire energie. Hier mis ik wel een diepere betekenis.

Een waardige opvolger, wie fan is van het eerste deel komt zeker aan zijn trekken. Een interessante toevoeging is de grenadier. Ze zijn wel erg sterk (verdedigend zijn ze te goed en tanks ermee opblazen zou ook niet moeten kunnen) maar daar heb je aan beide kanten profijt van.

De karakters, elk met hun speciale individuele eigenschappen, zijn goed uitgelijnd. En het duurt inderdaad even voordat hij in beeld komt maar mijn favoriet is absoluut tank commandeur Walz. Een ontzettende charmeur die alles met een dans vergelijkt, hilarische vent en geniaal ingesproken. En dit keer is de Valkyrur met verwoestende krachten geen plichtsgetrouwe generaal zoals Selvaria, maar een drama queen.

Wel is de humor lomper geworden en is het daardoor net niet die klassieker die deel 1 is. Het wordt wat ontsierd door een teveel aan flauwe en grove grappen onder de gordel. Toch is het verhaal best goed verder en een fijne toevoeging is de mogelijkheid om skirmishes te doen die specifiek bepaalde karakters sterker maken, om ze meteen ook wat meer achtergrondverhaal mee te geven. Wederom zul je echt geven om je soldaten, die af en toe de permadeath zullen vinden.

Het spel staat garant voor vele uren speelplezier, ik denk dat ik met gemak 70 uur geklokt heb maar ik heb dan ook alle DLC gekocht, mede omdat ik deze franchise met liefde steun (want eigenlijk is die DLC iets te duur, tsja dat hebben we eerder gezien he).