Dragon Ball FighterZ (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Fighting

Ontwikkeld door Arc System Works
Uitgegeven door Bandai Namco

In deze fighter nemen Goku en zijn vrienden het op tegen een, opnieuw tot leven gekomen, Android 16. Daarnaast moeten ze het tevens opnemen tegen een leger aan super androids welke Android 16 bijstaan. Het verhaal is opgedeeld in drie hoofdstukken, waarbij het het verhaal telkens door de ogen van een ander karakter beleeft.

Naar deze game keek ik erg uit vooral omdat beloofd was dat het een lage instapdrempel had maar dat vind ik vies tegenvallen. Het spel is erg snel en chaotisch. de moves zijn wel makkelijk uit te voeren maar echt anticiperen op wat je tegenstander doet is er niet echt bij. ik weet dat velen dit waarschijnlijk een goede fighting game zullen vinden maar ik vind dat een fighting game voornamelijk gespeeld dient te worden op tactiek en bij deze game lijkt het vooral te gaan om snel te kunnen reageren en lange knoppencombinaties te kunnen uitvoeren. conclusie: beter dan de voorgaande dragon ball z games maar toch voor mij nog een lichte teleurstelling

Na nu een aantal dagen gespeeld te hebben en wat meer gevoel te hebben gekregen bij het spel ben ik toch wat positiever geworden. ik blijf het spel wel wat aan de (te) snelle kant vinden maar ik kan me al aardig redden in de online battles. Het blijkt toch wel een game met een hoog fun gehalte te zijn. uitgebreide combos leren heb ik zelf niet zo'n zin in maar door de auto combos kun je aardig meekomen in dit spel. mn waardering was eerst drie sterren maar die verhoog ik met nog een ster.

De game krijgt overal lovende reviews. Dan krijg ik er toch wel interesse in als nostalgische DBZ fan. Maar wel pas later dit jaar als de game veel goedkoper is.

Eén van de beste Dragon Ball games in tijden. FighterZ heeft hele vlotte besturing die vanaf moment A juist voelt. Zelfs als je niet vaak 2D vechtgames speelt dan zijn er handige tutorials die je alles op een duidelijke manier uitleggen. In plaats van complexe inputs of lange combo’s bied Fighterz hele toegankelijke toetsencombinaties die het makkelijk maken om in te komen, maar de mogelijkheid bieden om op hoog niveau complexe combo’s uit te voeren; Easy to learn, hard to master.
Visueel ziet het er spot-on uit in vergelijking met de anime: de personages ogen identiek, animaties zijn accuraat nagedaan (vooral de komische gezichtsuitdrukkingen sprongen ertussenuit) en de stemacteurs zijn van evengoed niveau als de serie. Zelfs wanneer de cutscenes soms een gebrek aan beweging hebben dan kunnen de stemacteerprestaties het goedmaken. Voeg daarbij een energieke soundtrack toe vol aanstekelijke gitaardeunen en wat je krijgt is een game die goed eer doet aan de serie.

Inhoudelijk ben ik echter niet volledig overtuigd. Ikzelf ben iemand die games speelt voor de single player omdat ik niet zo’n liefhebber van eindeloos online matches doen ben en ik heb geen vrienden die dezelfde games als ik spelen. Fighterz bied in dat opzicht voldoende voor een single player ervaring, maar het had beter gekund. De story mode is heel vermakelijk om te doen omdat je goed met verschillende characters leert omgaan en het verhaal is verrassend goed voor een Dragon Ball game: een ORIGINEEL verhaal. Niet de zoveelste slappe navertelling van de serie, maar een geheel nieuw verhaal dat bewijs van spreken in een film voorbij kan komen. Het concept van “linking” en hoe de speler hiermee als een personage in het verhaal word betrokken is heel origineel bedacht, en het zorgt voor vele leuke momenten waarin personages waarmee ik opgroeide commentaar gingen hebben op het feit dat ik controle over ze had. Verder heeft het narratief verrassend veel leuke optionele conversaties: aan het begin van ieder gevecht kun je een korte cutscene in werking zetten, afhankelijk van het team dat je hebt samengesteld en de tegenstander die je hebt. Het kon verslavend leuk werken om allerlei verschillende combinaties te proberen om vervolgens beloond te worden met een leuke cutscene. Dit idee had makkelijk fout kunnen gaan en er zijn inderdaad een aantal cutscenes die slecht of teveel van hetzelfde zijn, maar er is verrassend veel humor en slimheid verwerkt in de conversaties waardoor het leuk bleef te blijven experimenteren.

Waar dit systeem de spijker misslaat is dat het behoorlijk repetitief en makkelijk is: je vecht eindeloos, voor zo’n 20 uur lang, tegen exact dezelfde personages in soortgelijke settings. Na zo’n 15 uur aan eindeloos tegen klonen vechten ging de lol er vanaf, zelfs met alle verschillende speelbare personages en optionele gesprekken. De laatste 5 uur heb ik daarom niet meer mijn best gedaan alle gevechten te doen. Het is jammer, want de game heeft allerlei personages erin zitten die niet in Story Mode voorbij komen. Hadden deze niet als special stages gedaan kunnen worden oid? Ook is het een gemis dat je pas de mogelijkheid krijgt de moeilijkheidsgraad aan te passen nadat je Story Mode al hebt uitgespeeld. “Normal mode” is namelijk beledigend makkelijk. Ik maak geen grapje als ik zeg dat ik letterlijk geen één keer heb meegemaakt dat een personage zonder health kwam te zitten (terwijl je standaard 3 personages per potje hebt). Pas rond de laatste paar uur moest ik moeite doen, maar tegen de tijd dat Hard Mode een optie werd toen was ik er al op uitgekeken.

Misschien dat ik in de toekomst de game weer oppak om de andere modes meer te gaan doen, maar ik voel niet heel veel behoefte dat nu te doen. Fighterz pakte ik voor de Story Mode en daar heb ik mij voldoende mee vermaakt om te zeggen dat het een fijne game is. Top besturing, spot-on graphics, origineel verhaal met genoeg humor, is echter te repetitief en te makkelijk om van weggeblazen te zijn.

Fonzzz002 schreef:

Grappig om te zien dat de 1 juist voor de story van een game gaat en de ander juist voor het online spelen tegen andere mensen. ik heb geloof ik 10 minuten story gespeeld en toen was ik er al wel weer klaar mee. online tegen anderen spelen bevalt me erg goed. ik kan aardig meekomen maar er zitten mensen bij die zo enorm goed zijn dat het haast niet meer menselijk te noemen is haha

theo79 schreef:

Misschien moet ik het ook maar een goede kans geven. Beetje zonde om characters als Beerus, Hit en Black Goku nauwelijks gespeeld te hebben.

Fonzzz002 schreef:

Gewoon doen..als je een beetje gelijkwaardige tegenstanders treft in het online gebeuren kun je een boel lol hebben en uiteindelijk zul je ook groeien in het spel.

Dit spel begint me met de dag leuker te worden. Daar waar ik in het begin wat teleurgesteld was zo positief ben ik nu over dit spel.
Hoe vaker je het speelt hoe beter je met het hoge tempo van de game weet om te gaan.
Het kan best zijn dat ik binnenkort mn waardering voor het spel nog wat verder ga verhogen want dat verdiend hij achteraf gezien denk ik wel.

avatar van youngtick
Deze game straalt spektakel uit. Niet normaal. Niet de SP gespeeld maar wel een paar potjes mogen knokken.

Een game dat goed reflecteert in de anime series. Het zal beter worden met meer features voor het echt DB gevoel. Oordeel komt nog.

Inmiddels redelijk veel tijd gestoken in multiplayer met een oud klasgenoot. Ook mij maar eens verdiept in complexere technieken en de game is er alleenmaar sterker van geworden. Nu merk ik de complexiteit, maar bevrediging van het combo systeem pas echt. Een half puntje erbij gedaan*