Monster Hunter World (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / RPG

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In deze online open-wereld game, welke zich situeert in het Monster Hunter -universum, neem je wederom de rol aan van Hunter. Het is jouw taak om grote monsters, die zich ophouden buien de muren van Astera, te vangen of te doden. In plaats van karakter-gebonden vaardigheden, wordt de sterkte van je karakter grotendeels bepaald door de wapens en andere uitrusting welke met je meedraagt.

avatar van Brains
Nog geen reacties hier. Niemand deze gehaald?

Krijgt erg positieve recensies. Zelf ook heel erg benieuwd. Nooit een Monster Hunter game gespeeld, maar lijkt erg in mijn straatje te vallen.

Brains schreef:
Dat is in deze blijkbaar geen nadeel. Dit deel heeft een andere aanpak dan de vorige delen, meer westers, iets beginners-vriendelijker? Ik heb ooit even Tri op de Wii gespeeld, maar niet ver geraakt. Deze staat wel op mijn radar, maar ik ga er niet de volle pot aan uitgeven, wachten tot het najaar.

Nog steeds geen reacties hier? Lijkt zowat ‘de game van het moment’ en mogelijke GOTY na alles wat ik er over heb gehoord en gelezen. Financieel ook een groot succes voor Capcom (en de pc versie moet zelfs nog uitkomen). Zelf nog nooit een MH gespeeld, maar ben ook erg benieuwd naar deze.

kiriyama
Beta gespeeld, maar het kon mij niet pakken. Geen idee waarom eigenlijk. Vooraf dacht ik dat dit echt een spel voor mij zou zijn. Minpunten kan ik eigenlijk ook niet noemen, maar desondanks begon het me na een paar uur spelen tegen te staan.

MikeMannuh
Na toch zo'n 150 uur op de teller moet ik zeggen dat de minpunten van de game steeds meer en meer naar voren komen. Het verhaal is niet boeiend, de voice acting is slecht, je valt wat quests betreft steeds in herhaling. Eerst easy mode... oh en nu mag je in hard mode waarbij we de monsters een andere kleur geven, en meer health/damage erop plakken... oh nieuw monster! Oh en daarna mag je hetzelfde nog eens doen in Tempered mode... Jesus fucking christ... Ze hadden de game beter Monster Hunter Conveyor Belt simulator kunnen noemen.

Dit alles zou nog allemaal verwaarloosbaar zijn als de gameplay echt top was....iets wat ik in elke review vooraf las. Ook dit is niet waar. Uiteindelijk blijf je bij het spammen van een of twee combos van een weaponset omdat deze gewoon het meest efficient zijn. Daarnaast zijn de monsters ook niet uitdagend. Hoewel de meeste wel een unieke moveset hebben blijft het uiteindelijk ook een groot spam feest bij de monsters van hun een of twee sterkste attacks. Iedere keer dat ik in deze game dood ben gegaan was omdat ik terecht kwam in een stun lock fest van 30 seconden omdat een monster non stop over je heen trampelt en je na twee keer in een stun terecht komt waarbij je 10 seconden als een mongool aan het wiebelen bent. Daarnaast is het zeeeeer duidelijk dat de AI geprogrammeerd is om item use te punishen. Ze staan gewoon letterlijk naast je te wachten totdat je bij de laatste miliseconde van je potion of je whetstone bent en dreunen je dan omver, lekker weer in een stunlock. Interrupts door hun screams op de exact miliseconde dat je je meest punishing move wil uitvoeren... enzovoorts. Zeer lui gamedesign. Spijt dat ik deze game gehaald heb. Budgetbak materiaal dit... en dan nog alleen als je houdt van een ziekelijke grind game.

avatar van Princess Piranha
MikeMannuh, was dit je eerste Monster Hunter?

MikeMannuh
Yup, eerste en laatste. Vele reviews gaven een vibe af dat dit een soort Dark Souls met Devil May Cry (of God of War/bayonetta/insert action game hier) mix zou zijn en wellicht is dat waar, maar een mix van het slechtste van beide type series in plaats van de beste elementen.

MikeMannuh schreef:

Had ik me toch echt even beter ingelezen / ingekeken op youtube. Monster Hunter heeft voor zover ik weet nooit echt een verhaal gehad. Het enige waar het om draait is inderdaad grinden teneinde je equipment en dergelijke te verbeteren. En liefst nog in multiplayer. Echt zonde van het geld (?) - had je beter iets anders gehaald als dat niet je ding is.

avatar van Princess Piranha
Deze Monster Hunter heb ik zelf niet. Dus als ik dingen zeg die niet gaan kloppen, vandaar.

Anyway! Jammer dat het je niet ligt, dat is eigenlijk altijd al geweest bij deze franchise. Het is zeker niet voor iedereen. Waarom ik Monster Hunter games juist beter vind dan 'normale action games', is omdat ze het zo anders aanpakken. Het is niet rammen op je knopjes, lompe acties en hordes monsters verslaan. Maar juist om het wat tactisch spelen. Je moet timen wanneer je slaat en je moet timen wanneer je moet stoppen, anders wordt je geraakt. Dus ook waar je een potion drinkt, of je wapens gaat slijpen. Desnoods ga je wat verder weg. Inderdaad gepaard met frustraties, want je raakt al snel overmoedig. Maar wat mij betreft hoort dat erbij. Want als het gebeurd, voelde het wel altijd eerlijk.

Dit soort dingen herken ik dus totaal niet.
Ik hoop niet dat het bij deze game zo veranderd is, want de gameplay enzo was een super goede basis voor de games.

Helder uitgelegd meis.

Princess Piranha schreef:

Ik heb juist bij deze game veel meer het gevoel dat timing veel minder nodig is dan bij bijvoorbeeld Dark Souls, Bloodborne, een DMC op Dante Must Die mode of Bayonetta op de moeilijkste moeilijkheidsgraad, of zelfs een fighting game. Sure, de drie weapons waar ik het meeste tijd mee besteed heb zijn Dual Blades, Long Sword en Sword & Shield. Hoewel de Charge Blade wat meer diepgang heeft en ik hier alleen wat mee heb liggen klooien in Training Mode lijkt me dat een nog meer frustrerende experience dan wat ik op het moment ondervind met de immense mobiliteit van de Dual Blades.

Bij elk wapen komt het er gewoon op neer dat er een meest efficiënte manier is om te spelen... om vials of meters te chargen en dan in de meest damaging combo je hoogste damage uit te dishen. Ik merk dat ik bij Dual Blades voornamelijk RT, B, Y+B of Y,Y, Y+B spam. Andere attacks zijn het gewoon niet waard. Bij Long Sword merk ik immens dat de AI alles eraan doet om de laatste attack die je blade charget te interrupten. En ALS je dan EINDELIJK drie blade levels gecharged hebt, en je enthousiast je massive damage move wil doen waarbij je jezelf de lucht in launcht en een helmbreaker attack wil doen.... doen ze een scream terwijl je fucking airbourne bent en val je uit de lucht op je frats.... En ze hebben ZOVEEL interrupts. Screams, over je heen trampelen, tail whips, tail spins, zich gewoon omdraaien en met hun fat ass op je frats gaan zitten.

Verder ondervind ik ook veel frustratie van het targetting systeem. Je kan een monster part targetten of gewoon niet on-locken. Maar bij de Long Sword merkte ik dat, zelfs als ik niet locked on was, mn sword gewoon toch naar een bepaalde body part neigt. Ik probeer dus zo te mikken dat ik op een hoofd aim... en hij draait gewoon onder elke hoek naar het lijf toe. Bij een Kirin is dit absoluut niet chill.

Daarnaast lijkt de moeilijkheidsgraad gewoon zo random. Ik ben toevallig deze week de event quest heel vaak aan het herhalen omdat deze de gold crowns vrij regelmatig toekent. Dezelfde quest, zelfde difficulty, zelfde monsters. Heb je pech en besluit Diablos om alleen te tunnelen en te chargen.... good fucking luck. Dan kan ik nog mn tier 8 armor hebben en een meal waarvan ik meer health en defense krijg. Als ik gewoon letterlijk niets kan doen omdat ik geraakt wordt nadat ie uit de grond komt gejumped (halve lifebar weg), hij over me heen komt gecharged NET als ik opsta en ik dus geKDed wordt (weer een kwart lifebar weg), ik weer opsta en sta te wiebelen omdat ik stunned ben en net voordat ik weer controle krijg een tailwhip in mn frats krijg.... tja... Dat is niet skill en dat voelt absoluut niet fair. Het voelt gewoon cheap. Een gevoel wat ik niet krijg bij een Dark Souls bijvoorbeeld. Als ik daar gedreund wordt kan ik vaak zeggen... yup I fucked up.

Meer dan bij elke game die ik de laatste jaren gespeeld heb betrap ik me erop dan ik mid fight een diepe zucht eruit laat en bij mezelf denk.... waarom speel ik dit?! En vervolgens ga ik maar een potje GWENT spelen. Pffft. Helaas ben ik ook nog zo OCD dat ik al mn games wil completen qua score dus dit wordt een martelgang Misschien is het verstandiger om een therapie traject te gaan volgen zodat ik die neiging niet meer heb