Aces of the Luftwaffe: Squadron (2017)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / Android / PC / Apple iOS
Action / Shooter

Ontwikkeld door Handy
Uitgegeven door Handy

Elk einde is een nieuw begin. Toen Europa leek te zijn bevrijd, greep een geheim Duits commando genaamd The Aces of the Luftwaffe zijn kans om terug te slaan en de VS binnen te vallen. Het is jouw plicht om de vrede en vrijheid te herstellen door aan boord van dodelijke vliegtuigen te klimmen en in bombastische luchtgevechten tegen angstaanjagende oorlogsmachines te strijden. Beleef een episch avontuur en overleef de kogelregen boven Amerikaanse kusten en steden! Voer het bevel over je piloten en vecht als een team met je eskader! Dit is een intense, verticaal scrollende shoot ‘em up met een fascinerend en volledig ingesproken verhaal. Ontwijk kogels, verzamel sterke power-ups en ga verstandig om met speciale vaardigheden terwijl je een constante stroom vijanden verslaat. Geef elk lid van je eskader een upgrade via een persoonlijke skill tree terwijl jij je vliegkunsten bijschaaft. Ga niet in je eentje de strijd aan! Je kunt het tegen de Aces opnemen met maximaal drie vrienden in een episch lokaal coöp-gevecht voor vier spelers. Ben jij goed genoeg?

Toffe "RPG"-shoot'm'up die zich laat vergelijken met de Sky Force games. Je speelt ook hier level per level en verzamelt tokens om daarna je karakters op te levelen. Je kunt levels blijven herspelen en zo een beetje naar hartelust grinden en verbeteren. Anders dan bij skyforce, speel je hier een squadron bestaande uit 4 piloten, die zich eigenlijk als 1 schip spelen, maar ieder apart speciale eigenschappen met zich mee brengen.

Op het eerste zicht lijkt het spel met zijn maffe alt-WWII verhaal en ditto karakters op hetzelfde niveau als het genoemde voorbeeld te spelen. Maar een 2-tal levels verder lijkt de duivel in het detail te steken.
Het kern-element, namelijk het schieten van vijanden speelt zich niet zo rond. Soms is er te veel loos op het scherm en op andere momenten verveelt de handicap die elk van je squadron heeft. Zo lijdt er een aan een toxische ziekte die spontaan optreedt, valt de ander in slaap of lijdt de protagoniste aan hoogte-vrees (voor een pilote!!). Op zich grappig maar qua spel-pezier niet echt gelukt te noemen.

Ik ga het zeker nog verder spelen omdat het wel motiveert in kleine hapjes en met een 3-tal uren ook niet lang tijd gaat vergen, denk ik.

Even op drie uur doorspelen zal niet lukken, steek vast bij de "boss"-fight in chapter 3. Zelfs skills levelen helpt niet echt, misschien toch een klein beetje te veel een difficulty-spike. De bazen zijn net bullet-sponzen.

Echter wel op mijn wishlist gezet voor als hij in een sale langskomt want het ziet er best aardig uit.

Voorlopig houd ik het even op Red Wings : Aces of the Sky die voor 2€ in de huidige sale staat, een erg degelijke (maar wel 3D) shooter.

Die heb ik toevallig gisteren ook opgesnord

Grovonion schreef:
Die heb ik toevallig gisteren ook opgesnord

Prima keuze imo. Ik heb er weer behoorlijk wat opgesnord...die Switch sales zijn wel ziekelijk.

...en ongeveer een jaar na dat laatste berichtje dan ook voor...1.99 uit de Switch shop gehaald en zoals heel bovenaan al wordt vermeld is dit best wel een vermakelijke Shoot 'm Up. Speelt vlotjes, oogt heel erg leuk met dat Cartoony stijltje en is voor deze prijs dan ook echt wel het geld waard. In een eerste speelbeurt kon het me toch genoeg boeien om een drie kwartiertjes mee bezig te zijn. Wat ook weer spreekt voor het spel (want meestal als ik even wil 'kijken hoe het eruit ziet' bij meerdere spelletjes, is het een minuut of 10-15, om er dan later in de week om beurten eens wat uitgebreider voor te gaan zitten. Houden we voorlopig denk ik wel even in de eh...playlist ter afwisseling?

Deze had ik trouwens na een ellenlange 16 uur spelen volledig uitgespeeld. Best pittig tegen het einde. Raar dat ik daar toen geen bericht over heb geschreven.

Grovonion schreef:
Deze had ik trouwens na een ellenlange 16 uur spelen volledig uitgespeeld.

Da's best lang. Zeker aangezien je in je eerste bericht dapper spreekt over een 'uurtje of 3'. Is dat barebones zonder alles te unlocken of zo? Heb je die DLC ook gespeeld? Zag pas achteraf dat dit blijkbaar ook nog is uitgebracht.