UNO (2016)

Nintendo Switch / Xbox One / PC / PlayStation 4
Party / Card

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

UNO, een van de bekendste kaartspellen, keert terug in een moderner jasje, met een hele hoop spannende extra's. De nieuwe dagregels brengen nog meer plezier en strategie naar UNO. Neem het op tegen anderen om je hand als eerste leeg te spelen in de klassieke stand, of pas je game aan met verschillende huisregels. Met het nieuwe emote-systeem kun je je gevoelens tonen aan alle spelers, zowel lokaal als online.

Soortgelijk als Pinball FX2 is dit een game die ansicht (als je eenmaal bezig bent met spelen) vermakelijk is om te doen, maar een onvoldoende krijgt vanwege de context.

Uno is altijd geinig tijdverdrijf geweest. Makkelijk om te begrijpen en je kan eenvoudig meerdere potjes in korte tijd doen. Het is erg luck-based, maar je hebt voldoende invloed om de kop erbij te moeten houden. De PS4 versie bestuurd prima en geeft je een beetje vrijheid om regels aan te passen. Je kunt bv de +4 kaarten stapelen, de regel instellen dat je met 7 van hand moet ruilen met een ander, maar het is niet mogelijk het aantal spelers te veranderen (altijd 4 man).

Waar het onderuit gaat is dat de modes broodmager zijn, online werkt beroerd, de unieke modes zitten achter een paywall en er zijn weleens vervelende glitches in de menu’s. Er is bv een profiel waarin persoonlijke uitdagingen worden bijgehouden. Deze uitdagingen worden echter, op de een of andere reden, nooit voltooid. Zelfs toen ik precies deed wat er stond gebeurde er niets, ongeachte de mode ik deed of welke instellingen ik gebruikte. Daarnaast gebeurde het meerdere keren dat de game vastliep bij een online lobby maken en dat de knoppen op het hoofdscherm opeens niet meer werkte (waardoor ik de game opnieuw moest starten. Snel gedaan, maar raar dat het op die manier moest). Dit zijn dingen die ik kan accepteren als de game recentelijk op de PS4 is geport, en er plotse problemen zijn die andere ports niet hadden, maar niet als de PS4 versie al 7 jaar oud is en het deze fouten nog steeds heeft.

Voor online mode krijg je niet de mogelijkheid om te kiezen wat voor regels je wilt. Als je op "zoeken" klikt dan gooit de game je middenin een willekeurig potje, ongeachte de regels. De enige manier om games te spelen naar smaak is door zelf een lobby te beginnen. De kans is echter te klein dat mensen joinen ivm dat online is uitgestorven. Zelfs als mensen joinen dan moet je het geluk hebben dat ze je regelkeuze leuk vinden en niet meteen weggaan.

Ubisoft koos voor de banale basis (van een spel dat je gratis op internet kunt spelen) en verwachten dat je 10 euro ervoor betaald, terwijl het technisch verre van perfect is. Als je daadwerkelijk leuke gimmicks/tweaks wilt mag je 10 euro extra betalen ipv dat deze aanpassingen bij de gewone game zitten. Dit maakt deze versie van Uno een luie cashgrab die ongeveer net zo vermakelijk is als windows Patience. Je kunt beter een gratis mobiele versie spelen als je Uno wilt doen.