Epic War TD2 (2017)

Android / Apple iOS
Strategy

Ontwikkeld door AMT
Uitgegeven door AMT

In deze futuristische tower-defense game moet jij je ten koste van alles weren tegen een onophoudelijke stroom aan vijandelijke troepen. Je krijgt hierbij de beschikking over ruim dertien torens en meer dan vijftig units. In de ruim 50 missies dien jij je zo lang mogelijk staande te houden. Het spel telt twee spelmodi: Arcade en Pro.

avatar van Maiky
De titel van deze game klinkt dan wel wat goedkoop en gemakkelijk, de game zelf is dat zeker niet.

Dit is namelijk een zeer strakke tower defense game zonder veel toestanden: de vijand legt in ieder level een route af, en jij moet naast die route torens plaatsen om de golven vijanden uit te schakelen. Je kunt kiezen uit het gebruikelijke arsenaal: o.a. de machinegeweren, kanonnen, tesla’s, lasers, luchtafweergeschut - dat werk.

Iedere ‘toren’ is effectief tegen een ander soort vijand: de elektrische aanvallen van de tesla’s zijn goed voor de kleine mechs die in grote aantallen aanvallen; kanonnen kunnen de wat grotere mechs aan en de vlammenwerper is goed voor de hordes kleine, snelle drones.

De vijanden worden naarmate je verder komt sterker: op het begin zijn ze gewoon roodgekleurd, maar de blauwe, groene en uiteindelijke zwarte troepen zijn taaie tegenstanders waar je steeds zwaarder geschut voor moet gebruiken. Gelukkig kun je je torens ook upgraden naarmate je verder in de game komt.

Verder dus weinig toestanden, zoals ik het het liefst heb. Sommige vijanden regeneren zichzelf of healen hun vrienden, sommigen laten jouw torens wat langzamer reageren, maar daar blijft het wel bij. Op Arcade is het prima te doen en is het erg vermakelijk om de verschillende golven aan vijanden onder controle te houden. Heb je bijvoorbeeld voldoende torens gebouwd om de vliegtuigen en jetpacks uit te schakelen, dan kun je je concentreren op het onder controle houden van de grondeenheden. De Pro Mode is een stuk pittiger: niet alleen kun je je torens niet verkopen, je hebt ook maar een beperkt aantal plekken waar je je torens kunt opstellen. Dat maakt de game wellicht wat lineair, maar het blijft wel interessant.

Tower defense games zijn uitstekend speelbaar op touchscreens en ook deze game speelt lekker weg. Games die in app-aankopen hanteren geef ik uit principe altijd een ster minder, maar deze game heeft dat niet dus dat is ook weer mooi meegenomen. Voor een eventueel vervolg mag ontwikkelaar AMT wel wat meer variatie in de omgevingen aanbrengen: meer dan wat kapotgeschoten straten krijg je hier niet, maar als ze qua gameplay vast blijven houden aan het spelprincipe zoals ze dat hier doen, zonder veel toeters en bellen maar toch diep genoeg om te blijven boeien, dan ben ik weer van de partij.