Metro Exodus (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door 4A
Uitgegeven door Deep Silver

Het jaar is 2036. Een kwart eeuw na de vernietiging van de Aarde door een nucleaire oorlog, proberen een paar duizend mensen nog steeds te overleven in de METRO tunnels onder de ruïnes van Moskou. Ze hebben de giftige omgeving overwonnen, gemuteerde beesten en paranormale verschijnselen bevochten en een burgeroorlog overleefd. Nu is echter de tijd gekomen om de METRO te ontvluchten. Als Artyom leid je een team van Spartan Rangers tijdens een ongelooflijke tocht door post-apocalyptisch Rusland, op zoek naar een nieuw leven in het Oosten.

Artyom in de sandbox.

Na de voorgaande succesvolle delen was ik erg benieuwd geworden hoe 4A het slot zou inluiden voor Artyom.

Met de vaste succesformule van het exploreren van het donkere metrostelsel van Moskou wordt gelijk gebroken. In plaats daarvan speelt het grootste deel zich af op de oppervlakte, omdat Artyom via de radio een signaal heeft opgevangen van leven; iets wat voorheen onmogelijk werd gehouden, omdat al het leven aan de vlakte als uitgestorven werd beschouwd. Middels een gekaapte trein genaamd de Aurora mag het avontuur vervolgens beginnen. Het is een zeer gewaagde insteek van 4A.

Deze nieuwe opzet brengt ook een andere gameplay met zich mee, gezien je als speler in een aantal seizoensgebonden gebieden wordt gegooid die helemaal open zijn. Het fijne hiervan is dat je er naar hartenlust op kan exploreren. Tevens kun je on the go jouw wapens aanpassen, zodat je voorbereid bent op elke situatie. Het echte gevoel van survivallen wordt op deze manier goed overgebracht. De toevoeging van een dag en nacht cyclus versterkt dit enkel. Op een gegeven moment leek het net alsof ik mij in 'Mad Max' bevond.

Het ouderwets sluipen en bad guys neerhalen is gelukkig onveranderd gebleven. Wel is het jammer te noemen dat er in elk gebied bepaalde ontwikkelingen plaatsvinden waarvan je de uitkomst nooit meemaakt. Dat zorgt toch voor een kleine domper. Evenzo met de laatste akte waarin je veel van hetzelfde doet. Daarentegen ziet het geheel er grafisch weer prachtig uit, ondanks dat het stemmenwerk er iets bij achterblijft.

Al met al een prima afsluiter van een degelijke trilogie.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van JacoBaco
Uitgespeeld op Ranger Mode zonder quick saves, 1 a 2 kogels in je lijf en je bent er geweest! Daarnaast ook nog een beperkte head-up display (HUD). De game wordt er beter door. Spannend en intens.

Metro Exodus begint in Moskou om even in te komen. Nog geen open wereld, maar lineair dus. Vervolgens kom je in Volga terecht en dat is wel een groot (open) landschap waarin je vrij bent om te doen wat je wil. Het is er typisch post-apocalyptisch grauw en het doet wel een beetje denken aan Fallout 3. Geen fast travel en in principe doe je alles te voet. Je kan bootje varen, maar dat gaat niet echt vlot.

Daarna kom je terecht in Yamantau . Geen open landschap, maar wederom een lineair level. Deze map is vooral actie gericht en je kan hier flink losgaan wat schieten/aanvallen betreft. Geen lang level overigens.

Level 7 genaamd Caspian is weer een groot open landschap in een zanderig gebied. Level 7? Ja, de game heeft 10 chapters, maar tussen de daadwerkelijke missies door heb je ook nog hoofdstukken op de trein die ook meetellen. Caspian is denk ik mijn favoriete level. Het ziet er fantastisch uit en je kan in een soort verrotte Volkwagen T1 bus rijden, dus niet alles te voet. Deze map doet denken aan de film Mad Max Fury Road.

De volgende map is Taiga. Ook open en is een bosgebied. Het doet niet post-apocalyptisch aan, want er is volop flora en fauna. Enigszins saai level, want de beste manier is er sluipend doorheen gaan wat het eigenlijk ook wel weer spannend maakt. Het level heeft nog wel een toffe extra. Een heel gaaf gevecht met een ......

En dan het laatste hoofdstuk The Dead City. Inmiddels is het winter en je gaat weer de metro tunnels in. Jammer dat je net even te vaak met een bootje moet varen anders was dit wellicht het beste level. En als je het level begint rijd je te lang in een auto. Erg jammer.

Genoten van deze laatste Metro game. De toevoeging van open wereld maps is goed gedaan, de game ziet er fantastisch uit en verder is er niet veel veranderd. De voice acting is goed. Al is kolonel Miller net iets te veel over de top soms. De game is op momenten traag en de vaart wordt er vaak uitgehaald. Vooral tussen de daadwerkelijke missies door, maar zo voel je je wel betrokken en ben je onderdeel van een vrij uitgebreid verhaal. En een aantal van de overige personages voegen overigens wel echt iets toe. Ze hebben allemaal veel te vertellen en in sommige missies kunnen sommige zelfs doodgaan als je het niet goed doet. Verkennen wordt trouwens vaak beloond, want er zijn allerlei upgrades te vinden zoals bijvoorbeeld night vision goggles. De game heeft 2 verschillende eindes. Het goede en het slechte einde.. Tja, wat had je anders verwacht?

4,0* voor Metro Exodus

avatar van Awake78
Ja dit zijn toch wel de type games die ik graag wil zien. Heb deze vorige week uitgespeeld en verdient dan ook een (goede) review van mij.

Omdat ik de vorige 2 delen met veel plezier heb uitgespeeld, wist ik ongeveer wat ik zou kunnen verwachten. Maar toch is deze game anders, nog beter.

Het begin is nog niet zo fantastisch, maar zodra je met je crew met de trein op pad gaat begint echt een onvergetelijke trip. Vooral het eerste level bij de Volga. Ik heb dit level in één ruk door gespeeld, van 's avonds 10 uur tot 2 uur 's nachts (met een headset op) en kan wel stellen dat dit één van de meest memorabele game-uurtjes zijn geweest! Wat een sfeer, spanning, actie, bizarre wendingen en ga zo maar door. Echt, als je er een beetje geloofwaardigheid in gooit, heb je echt een hele mooie ervaring.

Helaas voor mij kon dit spel niet meer zo goed worden als dit level, en dat werd het dan ook niet. Maar het blijft wel op een superniveau. Ieder level heeft z'n eigen smoel en de veranderende dag/nacht-cyclus draagt veel bij aan het 'realisme' en het survivallen. En je tactiek. Ga je 's nachts onopgemerkt met je nachtkijker of ga je overdag, zodat je zelf wat beter zicht hebt en de levels er wat mooier uitzien....

Het level bij de Caspian Sea vond ik op zich wel vet, alleen daar had je wel echt zo'n badboy die een beetje kinderachtig te werk ging. Deed me een beetje denken aan de serie 'The Walking Dead'. Geweldige serie met veel suspense, totdat je bij seizoen 3 bij die 'Governour' aankwam (met dat lapje voor z'n oog) bij dat stadje. Dat soort types halen voor mij een beetje de spanning weg en wordt het wat meer actie-gedreven. Verder wel geweldig level met die bouwwerken en gigantische hoogtes en iedere seconde het risico dat je uit de lucht wordt gegrepen door zo'n enorme gemuteerde vogel.

Verder echt een fantastisch spel met veel afwisseling, spanning, emotie, actie, passende graphics en personages. Als je een beetje van FPS houdt, moet je deze echt spelen. Enige wat ik jammer vond was dat het best wel abrupt was afgelopen. Had van mij nog wel uren door mogen gaan. Al is dat natuurlijk wel een positief punt

Dikke 4,5*