Metro Exodus (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia

Ontwikkeld door 4A
Uitgegeven door Deep Silver

Het jaar is 2036. Een kwart eeuw na de vernietiging van de Aarde door een nucleaire oorlog, proberen een paar duizend mensen nog steeds te overleven in de METRO tunnels onder de ruïnes van Moskou. Ze hebben de giftige omgeving overwonnen, gemuteerde beesten en paranormale verschijnselen bevochten en een burgeroorlog overleefd. Nu is echter de tijd gekomen om de METRO te ontvluchten. Als Artyom leid je een team van Spartan Rangers tijdens een ongelooflijke tocht door post-apocalyptisch Rusland, op zoek naar een nieuw leven in het Oosten.

avatar van horizon
En aangezien Epic Store nog altijd die 10 euro promotie korting hanteert de DLC voor Sam's Story en Two Colonels aangeschaft en gespeeld.

Sam's Story is de grotere DLC en is tamelijk actie gericht in tegenstelling tot Exodus zelf. Leuk om te doen maar Sam zelf vond ik niet zo bijzonder interessant. Uiteindelijk the Mayflower niet laten zinken. Dat paste veel beter bij Sam's karakter mijn inziens. Ergens gelezen dat dit zogenaamde 'bad ending' zou zijn. Na kijken op youtube kan ik het daar eigenlijk niet mee eens zijn. Dit is gewoon een mogelijk einde

The Two Colonels DLC is een stuk korter en rechtlijnig. Maar het verhaal en setting is wel een heel erg mooie en goede toevoeging. Dikke aanrader dit. En Vlammenwerper!.

Het is best vreemd dat dit spel niet zo populair is als zijn voorgangers maar misschien was 2 delen ook wel genoeg geweest. Dit is eigenlijk ook weer meer van hetzelfde alleen dan iets makkelijker, en ik vond hem meer lineair dan zijn voorgangers. Dit spel moet het (weer) vooral van die Russische ruige sfeer hebben net als zijn voorgangers. En dit is ook wel een mooie afsluiter eigenlijk.. ik heb er van genoten in ieder geval.

avatar van JacoBaco
banjo schreef:

Dan snap ik niet helemaal, want deze game wijkt juist af van zijn voorgangers. Vrijwel elk level is open-world en deze levels zijn verre van klein. En daarbij zijn de levels erg gevarieerd. Makkelijker vond ik het niet, maar ik weet niet meer op welke moeilijkheid ik de eerste keer speelde. Sowieso niet op makkelijk .

JacoBaco nee klopt je hebt helemaal gelijk in Exodus is veel meer ruimte in de levels ik haalde delen door elkaar kijk maar even naar de tijd wanneer ik dit bericht geplaats heb.
En ik had iets te veel sapjes op .

avatar van leatherhead
Ondanks dat ik Metro 2033 zeer hoog heb staan eigenlijk nooit meer echt verder gegaan met de serie. Maar nu dus eindelijk begonnen met Exodus, Last Light pik ik nog weleens mee. Ik moet zeggen: in het begin had ik zwaar mijn twijfels. De hele introductie in Moskou duurt tergend lang, voelt aan als een slechte B-actiefilm en is al bij al gewoon erg saai en lineair. Was even bang dat dit het niveau van de rest van de game zou worden, maar eens in Volga aangekomen was ik gelukkig al snel verkocht. Doet nog meer dan 2033 erg aan Stalker denken, het sandbox element vind ik echt geweldig geïmplementeerd. Best groot, maar toch ook een erg makkelijke lay-out en met duidelijke richtingen die je kunt volgen. Heb altijd al gedroomd van een sandbox horror game, dit komt daar aardig bij in de buurt.

Na een behoorlijke 9 uur eindelijk klaar met Volga en nu weer in een wat meer lineair level aangekomen. Niks mis mee, misschien dat een pure open-world ook weer wat repetitief zou worden, maar hopelijk komen er nog meer sandbox levels. Naast de intro ben ik er iig erg over te spreken tot dusver.

avatar van horizon
Geen zorgen over verdere verloop.