Metro Exodus (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door 4A
Uitgegeven door Deep Silver

Het jaar is 2036. Een kwart eeuw na de vernietiging van de Aarde door een nucleaire oorlog, proberen een paar duizend mensen nog steeds te overleven in de METRO tunnels onder de ruïnes van Moskou. Ze hebben de giftige omgeving overwonnen, gemuteerde beesten en paranormale verschijnselen bevochten en een burgeroorlog overleefd. Nu is echter de tijd gekomen om de METRO te ontvluchten. Als Artyom leid je een team van Spartan Rangers tijdens een ongelooflijke tocht door post-apocalyptisch Rusland, op zoek naar een nieuw leven in het Oosten.

Nice!

Komt deze op xbox gamepass bij release?

avatar van dr channard
Heb enkel de proloog gespeeld en ik denk dat dit gewoon weer meer wordt van hetzelfde, wat natuurlijk niet slecht is.

avatar van JacoBaco
Weinig reacties en weinig cijfers. Ben erg benieuwd naar deze game!

avatar van Awake78
Ik denk dat de meeste mensen hem pas kopen als ie goedkoper wordt (lees: ondergetekende ? ). Als ie zo rond de 25 Euro is, haal ik hem zeker. Net zoals ik gister God of War voor 2 tientjes nieuw heb opgepikt!

Een erg solide game hoor. Ik ben 'm al een paar weken op mijn eigen gemak aan het spelen op de pc en als het goed is heb ik nog maar een paar hoofdstukken te gaan. Tegen die tijd zal ik mijn uitgebreide review plaatsen. Vooralsnog neig ik naar 4,0 sterren.

Artyom in de sandbox.

Na de voorgaande succesvolle delen was ik erg benieuwd geworden hoe 4A het slot zou inluiden voor Artyom.

Met de vaste succesformule van het exploreren van het donkere metrostelsel van Moskou wordt gelijk gebroken. In plaats daarvan speelt het grootste deel zich af op de oppervlakte, omdat Artyom via de radio een signaal heeft opgevangen van leven; iets wat voorheen onmogelijk werd gehouden, omdat al het leven aan de vlakte als uitgestorven werd beschouwd. Middels een gekaapte trein genaamd de Aurora mag het avontuur vervolgens beginnen. Het is een zeer gewaagde insteek van 4A.

Deze nieuwe opzet brengt ook een andere gameplay met zich mee, gezien je als speler in een aantal seizoensgebonden gebieden wordt gegooid die helemaal open zijn. Het fijne hiervan is dat je er naar hartenlust op kan exploreren. Tevens kun je on the go jouw wapens aanpassen, zodat je voorbereid bent op elke situatie. Het echte gevoel van survivallen wordt op deze manier goed overgebracht. De toevoeging van een dag en nacht cyclus versterkt dit enkel. Op een gegeven moment leek het net alsof ik mij in 'Mad Max' bevond.

Het ouderwets sluipen en bad guys neerhalen is gelukkig onveranderd gebleven. Wel is het jammer te noemen dat er in elk gebied bepaalde ontwikkelingen plaatsvinden waarvan je de uitkomst nooit meemaakt. Dat zorgt toch voor een kleine domper. Evenzo met de laatste akte waarin je veel van hetzelfde doet. Daarentegen ziet het geheel er grafisch weer prachtig uit, ondanks dat het stemmenwerk er iets bij achterblijft.

Al met al een prima afsluiter van een degelijke trilogie.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van JacoBaco
De Metro franchise is voor mijn gevoel best wel ondergewaardeerd in de zin van: de mensen die het spelen vinden het erg toffe games, maar een prestige game op het niveau van bijvoorbeeld Fallout / Far Cry is het niet. Metro heeft een trouwe fanbase, maar bijvoorbeeld Fallout en Far Cry hebben veel meer fans en zijn populairder. Zal ongetwijfeld ook iets te maken hebben met de marketing en 4A heeft tot nu toe alleen nog Metro games gemaakt.

Vorige week woensdag begonnen aan Metro Exodus en vanavond ga ik het laatste level doen. De game is een shooter en ja er is genoeg om op te schieten, maar de game voelt niet aan als een shooter. Ik speel overigens op niveau normaal en ammunitie is best schaars, dus random mutanten overhoop knallen doe ik niet. Verder heb je items nodig om met name medikits, filters (voor je gasmaskers) en ammunitie te maken. Dus exploreren is wel verstandig en tevens leuk om te doen. Een andere toevoeging is het schoonmaken van je wapens, want de functionaliteit neemt af naarmate hij viezer wordt.

Er zijn een aantal grote (open) gebieden waar je missies moet volbrengen. Tijdens deze gebieden moest ik uiteraard aan games denken zoals Fallout, maar ook aan Mad Max. En toch hebben de Metro games een identiteit en voelen dus niet aan als jatwerk. De game is overigens op momenten bijzonder traag en ik wil de game hierna op Ranger Mode (moeilijkst) uitspelen. Dat betekent dus geen quicksaves meer! En sowieso gewoon moeilijker. Gelukkig is Metro Exodus wel in zo'n 12 uur uit te spelen, dus geen game van 25 uur. Of je moet alle extra's willen doen (zoals ik), want er zijn wel wat sidequests en als je echt alles gaat doen, dan ga je wel richting de 20 uur. Maar hoewel Metro Exodus op momenten wel wat traag en saai kan zijn, heb ik wel zin in Ranger Mode!

Tot nu beleef ik veel plezier aan deze game.

JacoBaco schreef:

Van wat ik ervan gezien en gespeeld heb bij een vriend en mijn ervaring met de eerste (nog niet uitgespeeld. Wel in bezit...3x ?), zou ik hem niet meteen gewoon als shooter classificeren, maar toch moch al meer richting shooter / survival / horror. Aangezien die elementen doorheen de reeks toch ook behoorlijk vaak de kop opsteken.

avatar van JacoBaco
Shooter / survival / horror lijkt mij een prima genre omschrijving.

En waar wacht je nog op Sinner ? Uitspelen dat spel!

JacoBaco schreef:
En waar wacht je nog op Sinner ? Uitspelen dat spel!

Eerst ff Far Cry 5 doen, ben ik ongeveer op 1/3de van - en in de zomer zit ik meestal buiten op mijn 3DS dus eh...kan nog ff duren ?

avatar van JacoBaco
Uitgespeeld op Ranger Mode zonder quick saves, 1 a 2 kogels in je lijf en je bent er geweest! Daarnaast ook nog een beperkte head-up display (HUD). De game wordt er beter door. Spannend en intens.

Metro Exodus begint in Moskou om even in te komen. Nog geen open wereld, maar lineair dus. Vervolgens kom je in Volga terecht en dat is wel een groot (open) landschap waarin je vrij bent om te doen wat je wil. Het is er typisch post-apocalyptisch grauw en het doet wel een beetje denken aan Fallout 3. Geen fast travel en in principe doe je alles te voet. Je kan bootje varen, maar dat gaat niet echt vlot.

Daarna kom je terecht in Yamantau . Geen open landschap, maar wederom een lineair level. Deze map is vooral actie gericht en je kan hier flink losgaan wat schieten/aanvallen betreft. Geen lang level overigens.

Level 7 genaamd Caspian is weer een groot open landschap in een zanderig gebied. Level 7? Ja, de game heeft 10 chapters, maar tussen de daadwerkelijke missies door heb je ook nog hoofdstukken op de trein die ook meetellen. Caspian is denk ik mijn favoriete level. Het ziet er fantastisch uit en je kan in een soort verrotte Volkwagen T1 bus rijden, dus niet alles te voet. Deze map doet denken aan de film Mad Max Fury Road.

De volgende map is Taiga. Ook open en is een bosgebied. Het doet niet post-apocalyptisch aan, want er is volop flora en fauna. Enigszins saai level, want de beste manier is er sluipend doorheen gaan wat het eigenlijk ook wel weer spannend maakt. Het level heeft nog wel een toffe extra. Een heel gaaf gevecht met een ......

En dan het laatste hoofdstuk The Dead City. Inmiddels is het winter en je gaat weer de metro tunnels in. Jammer dat je net even te vaak met een bootje moet varen anders was dit wellicht het beste level. En als je het level begint rijd je te lang in een auto. Erg jammer.

Genoten van deze laatste Metro game. De toevoeging van open wereld maps is goed gedaan, de game ziet er fantastisch uit en verder is er niet veel veranderd. De voice acting is goed. Al is kolonel Miller net iets te veel over de top soms. De game is op momenten traag en de vaart wordt er vaak uitgehaald. Vooral tussen de daadwerkelijke missies door, maar zo voel je je wel betrokken en ben je onderdeel van een vrij uitgebreid verhaal. En een aantal van de overige personages voegen overigens wel echt iets toe. Ze hebben allemaal veel te vertellen en in sommige missies kunnen sommige zelfs doodgaan als je het niet goed doet. Verkennen wordt trouwens vaak beloond, want er zijn allerlei upgrades te vinden zoals bijvoorbeeld night vision goggles. De game heeft 2 verschillende eindes. Het goede en het slechte einde.. Tja, wat had je anders verwacht?

4,0* voor Metro Exodus

Misschien best een paar spoiler haakjes gebruiken, want iemand die eraan begint wil toch niet weten hoe het laatste level speelt?

avatar van Awake78
Ja dit zijn toch wel de type games die ik graag wil zien. Heb deze vorige week uitgespeeld en verdient dan ook een (goede) review van mij.

Omdat ik de vorige 2 delen met veel plezier heb uitgespeeld, wist ik ongeveer wat ik zou kunnen verwachten. Maar toch is deze game anders, nog beter.

Het begin is nog niet zo fantastisch, maar zodra je met je crew met de trein op pad gaat begint echt een onvergetelijke trip. Vooral het eerste level bij de Volga. Ik heb dit level in één ruk door gespeeld, van 's avonds 10 uur tot 2 uur 's nachts (met een headset op) en kan wel stellen dat dit één van de meest memorabele game-uurtjes zijn geweest! Wat een sfeer, spanning, actie, bizarre wendingen en ga zo maar door. Echt, als je er een beetje geloofwaardigheid in gooit, heb je echt een hele mooie ervaring.

Helaas voor mij kon dit spel niet meer zo goed worden als dit level, en dat werd het dan ook niet. Maar het blijft wel op een superniveau. Ieder level heeft z'n eigen smoel en de veranderende dag/nacht-cyclus draagt veel bij aan het 'realisme' en het survivallen. En je tactiek. Ga je 's nachts onopgemerkt met je nachtkijker of ga je overdag, zodat je zelf wat beter zicht hebt en de levels er wat mooier uitzien....

Het level bij de Caspian Sea vond ik op zich wel vet, alleen daar had je wel echt zo'n badboy die een beetje kinderachtig te werk ging. Deed me een beetje denken aan de serie 'The Walking Dead'. Geweldige serie met veel suspense, totdat je bij seizoen 3 bij die 'Governour' aankwam (met dat lapje voor z'n oog) bij dat stadje. Dat soort types halen voor mij een beetje de spanning weg en wordt het wat meer actie-gedreven. Verder wel geweldig level met die bouwwerken en gigantische hoogtes en iedere seconde het risico dat je uit de lucht wordt gegrepen door zo'n enorme gemuteerde vogel.

Verder echt een fantastisch spel met veel afwisseling, spanning, emotie, actie, passende graphics en personages. Als je een beetje van FPS houdt, moet je deze echt spelen. Enige wat ik jammer vond was dat het best wel abrupt was afgelopen. Had van mij nog wel uren door mogen gaan. Al is dat natuurlijk wel een positief punt

Dikke 4,5*

avatar van horizon
In de sale op epic games gekocht. Eerste stuk gespeeld: ziet eruit goed uit, sound design goed en best lastig al in het begin. Dat is goed.

Humor dat het spel de RGB van het Corsair toetsenbord aanstuurt.

avatar van horizon
Cool. Wat rond aan het struinen op de Volga, toffe setting. En dat stealth gewoon must is maakt het voor mij goed spelen.

avatar van horizon
Gisteravond uitgespeeld. En aangezien Artyom nog leeft heb ik volgens mij het 'goede' einde gehaald. Yay!.

Geweldig avontuur dit spel. Het lineaire - open wereld principe werkt erg goed. Zoals ik al schreef past het stealth gebeuren goed bij me maar de afwisseling met enkele vuurgevechten is gewoon mooie balans.

De gebieden waar je doorheen trekt zijn erg mooi gemaakt en bieden genoeg afwisseling. Het is dat het meeslepende aspect van het verhaal zo goed werkte ander had ik nog wat langer op de Taiga vertoefd. Level design werkt in de openlucht maar ook in de binnen levels zoals Yamantau of het nagelbijtende laatste level. Ook tof dat het spel geen grote boze antagonist kent..

Tof tof!

Ik ben gestopt zodra ik merkte dat het stealth werd. Ben daar gewoon stront moede van. En dan dacht ik nog maar slechts een segment, nu begrijp ik dat zowat het hele spel daarom draait.

Toch wil ik het nog wel een kansje geven een van deze dagen.

Confusie schreef:

Toch wil ik het nog wel een kansje geven een van deze dagen.

Oh, je kunt er ook schietend doorheen.

Helemaal mijn ding dus zal het nog eens proberen.

avatar van JacoBaco
Afhankelijk van de moeilijkheid waarop je het spel gezet hebt is het vrij gemakkelijk om je er inderdaad doorheen te knallen. Sommige stukken werken wel wat beter als je stealth gaat. Er zit sowieso een level in de game wat haast continu schieten is. Je hebt daar vrij weinig aan stealth.

Tijdje geleden alweer voor mij, maar gevoelsmatig liggen de verhoudingen als volgt. Voor 65% van de game is het beter om stealth te gaan en je raadt het misschien al: voor 35% werkt schieten gewoon beter. Maar nogmaals, de moeilijkheid waarop de game staat dwingt je inderdaad soms om voor stealth te gaan.

En dan van die takedowns doen zeker. Knopje drukken animatie. Dodelijk saai. Is gewoon klaar.

Confusie schreef:

Als je genoeg messen verzamelt of craft dan kun je die als stealth wapen gebruiken.

Confusie schreef:

Nee, het knopje schieten . Playstation toch? R2. Op welke moeilijkheid speel je dan?

Schietspellen komen me ook redelijk de keel uit.

En ik hou daarnaast niet van schieten en vuurwapens.

Normal geloof ik.

Verhaal lijkt me best interessant maar steeds hetzelfde dingetje in een andere omlijsting pas ik voor.

Vandaag de dag echt een dikke library tot mijn beschikking dus je moet wel echt met iets komen.

Denk nog maar even verder met Tearaway Unfolded en natuurlijk Knack.

Gasten lens meppen.

Vind ik nog wel lachen.

Moord simulaties niet passend binnen mijn manier van leven.

Denk er serieus over om de volgende GTA te skippen, ben erg benieuwd naar de setting maar zie enorm op tegen de eentonige vuurgevechten.

GTA 3 nog steeds mijn nummer één aan de hand van de impact, het geschiet daar verder een lachertje was gewoon heerlijk om je onder te dompelen in de sfeer van stadje rije radio aan.

Maar ook dat kennen we wel inmiddels.

Confusie schreef:
Schietspellen komen me ook redelijk de keel uit.

Oké.

Confusie schreef:
En ik hou daarnaast niet van schieten en vuurwapens. Normaal geloof ik.

Ik hou er niet van als er (onterecht) op dieren en mensen geschoten wordt. Of gebruikt worden bij een overval en ga zo maar door. Maar een politieagent met een vuurwapen die hij in uiterste nood zal gebruiken. Mja, dat vind ik wel oké. En daarnaast, in een game vind ik vuurwapens minder gevaarlijk dan in het echt.

Confusie schreef:
Het verhaal is mij niet bijgebleven. En het is niet steeds hetzelfde. De levels zijn zeer varieert en het is een leuke combi tussen stealth en actie.

Confusie schreef:
Moord simulaties niet passend binnen mijn manier van leven.

Een typische moord simulatie lijkt mij een game waarbij moorden zo'n beetje het enige doel is. Een game zoals Manhunt? Carmageddon? Echter, als jij Metro een moord simulatie vindt, dan is dat je goed recht.

Maar goed, dit alles begon met je opmerking: nu begrijp ik dat zowat het hele spel daarom draait. En Horizon en ik spreken dat tegen en dat is eigenlijk alles. En verder, have fun met wat dan ook.

lol.

Gaan we doen kulleke.

Brabants dialect?

Zo praat ik ja. Ben een volkse jongen van de straat. Wijven uit andere streken vinden dat aantrekkelijk.

Zo is mij verteld.

Door die wijven zelf.

Je heb er ook die meten zich een errrr air aan die helemaal niks te maken heeft met hun geboortegrond, zo ben ik niet, ik ben echt.

En Brabander inderdaad.