Metro Exodus (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door 4A
Uitgegeven door Deep Silver

Het jaar is 2036. Een kwart eeuw na de vernietiging van de Aarde door een nucleaire oorlog, proberen een paar duizend mensen nog steeds te overleven in de METRO tunnels onder de ruïnes van Moskou. Ze hebben de giftige omgeving overwonnen, gemuteerde beesten en paranormale verschijnselen bevochten en een burgeroorlog overleefd. Nu is echter de tijd gekomen om de METRO te ontvluchten. Als Artyom leid je een team van Spartan Rangers tijdens een ongelooflijke tocht door post-apocalyptisch Rusland, op zoek naar een nieuw leven in het Oosten.

Komt deze op xbox gamepass bij release?

avatar van dr channard
Heb enkel de proloog gespeeld en ik denk dat dit gewoon weer meer wordt van hetzelfde, wat natuurlijk niet slecht is.

avatar van JacoBaco
Weinig reacties en weinig cijfers. Ben erg benieuwd naar deze game!

avatar van Awake78
Ik denk dat de meeste mensen hem pas kopen als ie goedkoper wordt (lees: ondergetekende ). Als ie zo rond de 25 Euro is, haal ik hem zeker. Net zoals ik gister God of War voor 2 tientjes nieuw heb opgepikt!

Een erg solide game hoor. Ik ben 'm al een paar weken op mijn eigen gemak aan het spelen op de pc en als het goed is heb ik nog maar een paar hoofdstukken te gaan. Tegen die tijd zal ik mijn uitgebreide review plaatsen. Vooralsnog neig ik naar 4,0 sterren.

Artyom in de sandbox.

Na de voorgaande succesvolle delen was ik erg benieuwd geworden hoe 4A het slot zou inluiden voor Artyom.

Met de vaste succesformule van het exploreren van het donkere metrostelsel van Moskou wordt gelijk gebroken. In plaats daarvan speelt het grootste deel zich af op de oppervlakte, omdat Artyom via de radio een signaal heeft opgevangen van leven; iets wat voorheen onmogelijk werd gehouden, omdat al het leven aan de vlakte als uitgestorven werd beschouwd. Middels een gekaapte trein genaamd de Aurora mag het avontuur vervolgens beginnen. Het is een zeer gewaagde insteek van 4A.

Deze nieuwe opzet brengt ook een andere gameplay met zich mee, gezien je als speler in een aantal seizoensgebonden gebieden wordt gegooid die helemaal open zijn. Het fijne hiervan is dat je er naar hartenlust op kan exploreren. Tevens kun je on the go jouw wapens aanpassen, zodat je voorbereid bent op elke situatie. Het echte gevoel van survivallen wordt op deze manier goed overgebracht. De toevoeging van een dag en nacht cyclus versterkt dit enkel. Op een gegeven moment leek het net alsof ik mij in 'Mad Max' bevond.

Het ouderwets sluipen en bad guys neerhalen is gelukkig onveranderd gebleven. Wel is het jammer te noemen dat er in elk gebied bepaalde ontwikkelingen plaatsvinden waarvan je de uitkomst nooit meemaakt. Dat zorgt toch voor een kleine domper. Evenzo met de laatste akte waarin je veel van hetzelfde doet. Daarentegen ziet het geheel er grafisch weer prachtig uit, ondanks dat het stemmenwerk er iets bij achterblijft.

Al met al een prima afsluiter van een degelijke trilogie.

Dikke 3,5 sterren.