Wolfenstein II: The New Colossus (2017)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / Adventure

Ontwikkeld door MachineGames
Uitgegeven door Bethesda

Na de gebeurtenissen uit 'The New Order' keert een gehavende B.J. Blazkowicz terug naar de Verenigde Staten, waar de nazi's inmiddels ook de dienst uitmaken. Om deze opmars tot een halt te roepen schakelt hij een lokaal verzetsgroep in, met als doel een tweede Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog te ontketenen. Strijd met Blazkowicz om zijn geliefde land te bevrijden van de nazi's.

"Does this thing kill Nazis?"

MachineGames is hard op weg om een oersterke trilogie af te leveren.

Dit vervolg sluit gelijk aan op de gebeurtenissen uit 'The New Order'. Ditmaal mag je met rauwdouwer Blazkowicz in Amerika de nazi's om zeep helpen. Hierbij wordt er meer uit de doeken gedaan over de geschiedenis van de beste man en hoe hij is opgegroeid, wat een hele nare periode blijkt te zijn en hem duidelijk heeft gevormd.

De heerlijke gameplay is weer terug, alleen dan iets verfijnder en met enkele aanpassingen om zo veel mogelijk - bloederige - vernietiging aan te kunnen richten. Zo heb je bijvoorbeeld geen werpmes meer, maar een bijl waarmee je leuke dingen kunt doen. Daarnaast kun je ook kiezen welk wapen je in ieder hand vasthoudt, wat interessante tactische situaties oplevert. Zoals vanouds knalt het lekker hard weg en een mooie meevaller is dat de game dit keer wel geoptimaliseerd is voor de pc.

In het vorige deel kon je al genieten van de personages, maar 'The New Colossus' doet daar nog wat schepjes bovenop. Er zijn nog meer gestoorde cutscenes aanwezig waar de verscheidene personages de meest absurde dialogen met elkaar aangaan. Wat dat betreft echt props voor het stemmenwerk; ik kan je aanraden om in de duikboot de tijd te nemen als er interacties bezig zijn. Ik heb hier hartelijk om moeten lachen.

Al met al een fijne opvolger die naar meer smaakt, op naar deel drie zou ik zeggen. Max Hass!

4,0 Sterren.

Wolfenstein: The New Colossus is een pure shooter, net als de voorganger. Niet al te moeilijk doen, gewoon Nazi's over de kling jagen. Dat is nog steeds erg bevredigend moet ik toegeven, ook na tig Wolfenstein games. Ik heb ze allemaal sinds Wolfenstein 3D netjes gespeeld. Maar ik vind de voorganger The New Order wel frisser aanvoelen moet ik bekennen, vooral qua locaties. In deze New Colossus loopt je wel erg veel door oude fabrieken, panden en donkere plekken en is er veel minder ruimte om naar de weirde locaties te gaan die je in de voorganger wel bezocht. Toch wel jammer, want als je het Nazi-thema even weg denkt, dan is het allemaal niet al te inspirerend. Maar daar staan wel weer een paar hele gave dingen tegenover. Zo is het wel echt vreselijk cool om Wolfenstein 3D te herspelen op de arcadekast, maar dan vanuit Duits perspectief, zie dit artikel voor meer achtergrond daarover. Erg gaaf om weer mijn geliefde game van 25 jaar terug opnieuw te spelen.

Wat ook wel echt zeer goed is zijn de cutscènes. Daar komt weer sterk die morbide, bizarre humor van de makers boven. De scène met de acteerklus voor de ogen van Hitler had niet misstaan in een Tarantino film, echt briljant uitgevoerd. En zo zijn er wel meer, maar deze stak er ver bovenuit. Sowieso denkt de game op bepaalde momenten out of the box, zoals een geheel level als verlamde in een rolstoel spelen, haha.

Er valt niet zo heel veel negatiefs over de game te melden. Grafisch prima en het schiet prima weg. Maar toegeven, echt bijzonder vond ik het niet, daarvoor had het leveldesign beter gekund. Maar elke shooterfan zal hier plezier aan beleven lijkt me.