Wolfenstein II: The New Colossus (2017)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / Adventure

Ontwikkeld door MachineGames
Uitgegeven door Bethesda

Na de gebeurtenissen uit 'The New Order' keert een gehavende B.J. Blazkowicz terug naar de Verenigde Staten, waar de nazi's inmiddels ook de dienst uitmaken. Om deze opmars tot een halt te roepen schakelt hij een lokaal verzetsgroep in, met als doel een tweede Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog te ontketenen. Strijd met Blazkowicz om zijn geliefde land te bevrijden van de nazi's.

avatar van JacoBaco
Het gaat om de zaken waar The Cry tegenop ziet.
De lange cutscenes en je wapens worden meermaals van je afgenomen. Dat zijn gewoon de feiten, kan ik ook niets aan doen.

Maar goed, het gaat er helemaal niet om of jij het begrijpt. Als The Cry het maar begrijpt.
Dus dat op basis van waar hij tegenop ziet, ik hem deze game niet adviseer. Want zoals je weet, zijn de lange cutscenes en dat je wapens worden afgepakt feiten. En er zit stealth in, maar ik gaf al toe dat het lastig inschatten is of deze geforceerd zijn, want zo heb ik het niet ervaren. In beide games niet.

avatar van The_CrY
Met geforceerde stealth bedoel ik dat je gedwongen wordt om stealthy te spelen (door geen vuurwapens te krijgen, en door de vijanden geen oppakbare wapens te laten hebben, etc.). Kortom, letterlijk gedwongen dus (misschien een betere term). Zoals bij TNO wanneer je gaat inbreken in de gevangenis om te oude vrienden te bevrijden. Maar goed, dat gaat natuurlijk samen met het wapenwegneemsysteem.

En ik begrijp het overigens heel goed TNO vond ik zelf maar zozo, dus of deze nou slechter is of van dezelfde kwaliteit, dat maakt voor mij niet zo heel veel uit. Hij staat sowieso niet bovenaan op mijn verlanglijstje.

avatar van JacoBaco
Waar ik mij in de TNC het meest aan stoorde:
Het is tegenwoordig populair om tradities te doorbreken. We zien het in films, maar ook in games. Bijvoorbeeld in Call of Duty WW2. Als je voor MP kiest, kun je een negerin zijn. Voor mij was het even wennen om tijdens een potje MP een negerin in nazi uniform tegen te komen.

En zo zit TNC bomvol met linkse politiek. Zelfs zo erg dat rechts denkende mensen de game daarom kut vinden. Ja, hier is een video van op youtube. En hierin komen mensen van MachineGames en Bethesda aan het woord. Ik ben ook links ingesteld, want ik ben geen racist. Vele reviews prijzen TNC omdat er allerlei linkse thema's in de game verwerkt zitten. Heel goed van ze ja, maar het ligt er te dik bovenop en het komt erg belerend en schoolmeesterachtig over.

Zijn er al mensen die met de Switch versie bezig zijn?
Ik ben wel benieuwd hoe het daar op speelt, Doom heb ik ook 2 keer uit gespeeld op de X-box One en op de Switch..Maar als Panic button het spel over zet dan draait dat wel soepel en ziet het er goed uit dat is wel een garantie. allen mis ik wel een multiplayer in deze Wolfenstein...

Ik ben al bezig met de Switch versie Panic Button heeft het weer geflikt het ziet er goed uit en het speelt heerlijk soepel

7.5 euro wilde ik hier wel voor uitgeven (nieuw).

avatar van bvonk
Heerlijk om nazi's te schieten, levels zitten vol met actie en bijvoorbeeld verwoest New York mooi om te zien. Maar levels zijn wel klein en heel veel cutscenes. Deze cutscenes zijn erg overdreven wat natuurlijk wel hoort bij deze reeks maar was nu wel heel veel pis, kots en tieten.

Leuk extra dat je na het verhaal terug kan naar bepaalde levels om top nazi's uit te schakelen, ongeveer zelfde levels maar dan andere vijanden. Zo is er een level waarbij je in het verhaal alleen doorheen loopt met burgers en een nazi optocht maar als je er nog een keer naar toe gaat is het een slachtpartij met KKK en nazi's.

Geweldig dat je in het spel een speelkast tegenkomt met Wolfenstein 3D, knoppen zijn anders maar werkt voor de rest exact zoals het origineel. Leuk om weer wat levels te spelen.

3.5

avatar van STG18
Lang heb ik de boot afgehouden met het derde deel in de reboot. Dit vanwege de negatieve reviews van gebruikers omtrent de volgende zaken:
-Bijna zoveel cutscene als gameplay
-Slap verhaal wat werd neergezet als het verloochenen van de toon van de reboot
-Het willen pleasen van social justice warriors zoals ook het geval was in Battlefield 5 (of in ieder geval, de heisa eromheen). Het is een beetje de olifant in de kamer volgens mij maar ik kan het niet precies benoemen

Uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan vanwege de goeie graphics en de gore: de gunplay leek me tof aan de hand van gameplay beelden. En ik moet zeggen dat 'ie niet teleurstelde. Het verhaal gaat heel erg over the top, waar je even een knop moet omschakelen en er in mee gaan voor mij was dit toen ze besloten BJ z'n kop eraf te hakken en deze werd opgevangen en op een vervangend lichaam genaaid. Dit vind ik zelf ook niet het originele verhaal en de toon overboord gooien, omdat de absurditeit gewoon gedurende de reeks toeneemt. Ook het linkse uithangbord wat wordt aangehaald zie ik hier niet in: het lijken meer stereotypen. Het wordt overdreven neer gezet maar in toon van het verhaal. Ik denk dat je er in kan zien wat je wil zien qua toon, maar het is vooral over the top en bomvol stereotypen, wat juist vermakelijk is.

Cutscenes waren in de vorige games ook prominent aanwezig en ze zijn wel prima gedaan. Wat mij vooral is bijgebleven hoe heerlijk je door groepen vijanden heen kunt maaien. Dual wielden met shotguns met zes barrels en scherfkogels terwijl de ledematen je om de oren vliegen. Met de assault rifle met panzerdoorborende kogels en een scope iedereen headshotten. Er zit (zeker vanaf ongeveer halverwege) een heerlijk tempo in de game. Eindbazen ontbreken praktisch wel, maar dit wordt goed gemaakt met grote schietpartijen om area's te veroveren die echt lekker pittig zijn, af en toe was het nodig om echt een tactiek te bedenken (hoe ga je lopen, welke soort vijanden eerst, welke wapens wanneer) door middel van trial and error zonder dat het oneerlijk voelde bijvoorbeeld met de scène in de rechtbank .
Enige minpunt wat ik me kan bedenken aan de gameplay was de overvloed aan commandanten deze keer. Oh ja en het ontbreken van de dubbelloops shotgun!

Al met al echt een aanrader voor liefhebbers van de reboot.