Wolfenstein II: The New Colossus (2017)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / Adventure

Ontwikkeld door MachineGames
Uitgegeven door Bethesda

Na de gebeurtenissen uit 'The New Order' keert een gehavende B.J. Blazkowicz terug naar de Verenigde Staten, waar de nazi's inmiddels ook de dienst uitmaken. Om deze opmars tot een halt te roepen schakelt hij een lokaal verzetsgroep in, met als doel een tweede Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog te ontketenen. Strijd met Blazkowicz om zijn geliefde land te bevrijden van de nazi's.

Dit wordt weer een topper. Leuke knipogen trouwens naar de huidige maatschappij in Amerika.

De trailers zijn echt hilarisch en de actie ziet er bruut uit. De voorganger was ook erg goed.

Wel jammer van die mecha-dogs en al die mega bosses. Is nooit zo mijn ding.

Wolfenstein 2: The New Colossus trailer toont weer nieuwe beelden | Power Unlimited - pu.nl

Schitterende nieuwe trailer. Dit moet echt heel leuk worden. Sowieso is de PR campagne achter deze game wel bijna van Rockstar niveau zo goed.

Remi
Vandaag heb ik Wolfenstein II: The New Colossus uitgespeeld en wat heb ik genoten. Ik heb The New Order nooit gespeeld en was daarom erg blij met de kleine introductie in het begin van de game.
De game en de cutscenes zien er echt prachtig uit en het speelt heerlijk weg. Het afslachten van nazi's geeft je echt voldoening.
Wel voelt Wolfenstein II op enkele gebieden wat beperkt, maar dat mag de pret niet dunken. Je weet wat je krijgt en dat is nazi's afschieten, voornamelijk in gebouwen en bunkers.

De game is echt zó oldschool en dat is heerlijk. Geen automatische vol lopende levensbalk meer en het voelt weer als een uitdaging, ik vond het op veel stukken best moeilijk. Maar dat heeft er ook mee te maken dat ik het liefste als Rambo door een gebied ren met twee machinegeweren in mijn handen.
Waar ik het meeste van genoten heb, zijn de absurde situaties en hilarische dialogen die te zien zijn. Ik heb me echt rotgelachen, dit is ook de leukste game die ik in jaren gespeeld heb.

Ik zal Wolfenstein II: The New Colossus zeker nog eens spelen, maar ik ga zo snel mogelijk beginnen met The New Order.

"Does this thing kill Nazis?"

MachineGames is hard op weg om een oersterke trilogie af te leveren.

Dit vervolg sluit gelijk aan op de gebeurtenissen uit 'The New Order'. Ditmaal mag je met rauwdouwer Blazkowicz in Amerika de nazi's om zeep helpen. Hierbij wordt er meer uit de doeken gedaan over de geschiedenis van de beste man en hoe hij is opgegroeid, wat een hele nare periode blijkt te zijn en hem duidelijk heeft gevormd.

De heerlijke gameplay is weer terug, alleen dan iets verfijnder en met enkele aanpassingen om zo veel mogelijk - bloederige - vernietiging aan te kunnen richten. Zo heb je bijvoorbeeld geen werpmes meer, maar een bijl waarmee je leuke dingen kunt doen. Daarnaast kun je ook kiezen welk wapen je in ieder hand vasthoudt, wat interessante tactische situaties oplevert. Zoals vanouds knalt het lekker hard weg en een mooie meevaller is dat de game dit keer wel geoptimaliseerd is voor de pc.

In het vorige deel kon je al genieten van de personages, maar 'The New Colossus' doet daar nog wat schepjes bovenop. Er zijn nog meer gestoorde cutscenes aanwezig waar de verscheidene personages de meest absurde dialogen met elkaar aangaan. Wat dat betreft echt props voor het stemmenwerk; ik kan je aanraden om in de duikboot de tijd te nemen als er interacties bezig zijn. Ik heb hier hartelijk om moeten lachen.

Al met al een fijne opvolger die naar meer smaakt, op naar deel drie zou ik zeggen. Max Hass!

4,0 Sterren.

Vraagje, is de campagne erg lastig? Ik ben echt nooit fan van eindbazen die zo frustrerend lastig te verslaan zijn. Zitten deze er veel in? En ook de robot-honden spreken niet erg aan, heb je daar veel last van? Buiten dat lijkt me dit een schitterende shooter, ik vond het eerste deel ook subliem.

Het ligt er natuurlijk aan op welke moeilijkheid je de game zet Ajax&Litmanen1. Zelf heb ik het uitgespeeld op 'Do or Die!', één graadje moeilijker dan 'Bring 'em on!' (normaal). Anders kun je altijd tussentijds nog van moeilijkheid wisselen.

Veel eindbazen zijn er niet en robothonden ben ik maar een paar keer tegengekomen.

Shinobi schreef:

Ik speel meestal op normaal niveau. Niet te simpel, niet te overdreven frustrerend.

Heb nu nog voldoende games liggen, maar afgeprijsd haal ik Wolfenstein zeker nog.

Ik vind deze game op normaal al behoorlijk frustrerend.. Kan aan mij liggen natuurlijk

avatar van KoomBa
Het leek er toch wel erg veel op dat Blazkowicz dood ging in New Order, tot mentale instorting bij de fans. Niet dus ?

avatar van JacoBaco
Pfff, ik speel op Call me Terror-Billy! Erg moeilijk! En dan zijn er nog 2! Ik ga erg traag door de game heen en op sommige stukken zit ik een kwartier vast. Maar ja, volhouden. Ik heb net Roswell opgeblazen en ik ben nu in de plaats waar Blazkowicz ooit woonde.

Tot nu toe tof, maar ik vind de eerste beter.

avatar van JacoBaco
Toch een tegenvaller. Jammer, want aan creativiteit absoluut geen gebrek!! De cutscenes zijn vaak zo absurd en briljant dat er een flink contrast ontstaat tussen de cutscenes en het daadwerkelijke spelen. Ik vind het allemaal maar wat gewoontjes en eentonig met weinig interessante objectives. Zoals Remi het al aangaf, loop je voornamelijk in gebouwen en bunkers nazi's overhoop te schieten. Bij de vorige lijkt het niet zo op elkaar. O.a. een trein, gevangenis, kasteel, asiel, de maan. In The New Colossus ga je ook de ruimte in, maar dat is dus eigenlijk al gedaan in The New Order.

Maar een speciale vermelding voor de auditie cutscene. Hier kan mening Hollywood film nog een puntje aan zuigen!

avatar van KoomBa
Erg lang spel, dacht al 2x dat ik hem uitgespeeld had. Heb nu op een kwartier na ook 14 uur op de teller.

Ik vind het verhaal erg slecht, hij word onthoofd en daarna leeft ie weer verder op een nieuw lichaam.

De cutscenes zijn in dit spel wel megasaai en té cool, die kan je gerust overslaan.

New order tegenvaller, Old Blood leuk, deze weer tegenvaller. Dus de laatste van de trilogie word misschien weer leuk

Nightmare missies ben ik trouwens niet tegengekomen.

Leuke level was de laatste, verder vond ik de gameplay matig.

Ook wederom weer teveel saaie stukken erdoor heen.

Sommige dingen zoals die laserwapens zijn echt veel te fel, brightness verlagen hielp ook niet echt, word het weer te donker, ook vervelend aan dit spel.

KoomBa schreef:

Wellicht heb ik slechte humor, maar dit WOLFENSTEIN 2 The New Colossus - All Hitler Scenes - YouTube is wel 1 van de beste cutscenes ooit!

JacoBaco schreef:

Nee hoor die vond ik ook goed, had hem ook niet in het spel verwacht. Maar de rest was naatje.

v/a 29/6 voor Switch

Moet deze game absoluut nog spelen, maar ik vraag me af of het op de Switch nou echt meerwaarde heeft. Speelt dat nou lekker, shooters met de kleine joycons? Die vraag stelde ik me ook al bij Doom. Volgens mij kan ik die toch beter op de XBox voor een laag prijsje halen en vooral de typische Nintendo stuff op de Switch. Al waren de Dooms reviews wel lovend, ben benieuwd hoe men Wolfenstein port.

Ajax&Litmanen1 schreef:
maar ik vraag me af of het op de Switch nou echt meerwaarde heeft.

Da's de vraag idd. Zeker als je hem tegenwoordig voor 20-25 euro op de Xbox of PS4 kan krijgen. Ben ik toch eerder geneigd om hem daarvoor te halen. (iets dat ik ook echt wel ga doen). Aan de andere kant vind ik het ook wel weer indrukwekkend dat ze games als Doom, Skyrim of Wolfenstein op de Switch degelijk aan het draaien krijgen. Doom heb ik heel even mogen spelen bij een vriend (omdat ik benieuwd was) en ik moet zeggen dat het lekker draaide en gewoon 'bijzonder' aanvoelde om het te spelen op een handheld. (ok...op een hybride...maar ik had 'm in handheld modus - ik test eigenlijk alles uit in handheld mode omdat ik het idee heb dat als ik hem aanschaf ook het meest op die manier zou gaan gebruiken).

...zou ik echter later een van bovengenoemde games voor een euro of 20 vinden voor de Switch zou ik alsnog erover denken om ze overnieuw aan te schaffen. Zeker als het een prima spel is.

Ik zak naar 3,5 ster want het spel lijkt gewoon te veel op de vorige delen...
Het speelt wel heel fijn en nazi's doormidden hakken blijft heel bruut maar het is te veel van het zelfde..
Ik wilde graag vernieuwing.. die wel in deel 3 gaat komen.

Wolfenstein-regisseur wil met Wolfenstein 3 een 'nieuwe weg in slaan' | Nieuws | InsideGamer.nl

Ps: hoe speelt dit spel op de Switch?

Geen idee. Wordt over het algemeen wel erg positief ontvangen. Maar eh...tja...hij ligt voor beide andere consoles voor maar 20 euro in de schappen....da's 1/3de van de prijs...

Toch hoop ik dat hij op de Switch goed verkoopt, net dit soort 3rd party titels zijn verfrissend om te zien opduiken en ik blijf het positief vinden dat Bethesda zich heel erg de moeite neemt om het ding ook te ondersteunen.

In handheld mode schijnt het niet zo goed te werken.. veel haperingen en minder mooi beeld..
Maar in docked mode werkt het bijzonder goed! ik ben verrast..
Doom, Wolfenstein, Quake, Fallout kom maar naar de Switch hij kan het gewoon aan .
Ik blijf het wonderlijk vinden op z'n klein apparaat..

Wolfenstein: The New Colossus is een pure shooter, net als de voorganger. Niet al te moeilijk doen, gewoon Nazi's over de kling jagen. Dat is nog steeds erg bevredigend moet ik toegeven, ook na tig Wolfenstein games. Ik heb ze allemaal sinds Wolfenstein 3D netjes gespeeld. Maar ik vind de voorganger The New Order wel frisser aanvoelen moet ik bekennen, vooral qua locaties. In deze New Colossus loopt je wel erg veel door oude fabrieken, panden en donkere plekken en is er veel minder ruimte om naar de weirde locaties te gaan die je in de voorganger wel bezocht. Toch wel jammer, want als je het Nazi-thema even weg denkt, dan is het allemaal niet al te inspirerend. Maar daar staan wel weer een paar hele gave dingen tegenover. Zo is het wel echt vreselijk cool om Wolfenstein 3D te herspelen op de arcadekast, maar dan vanuit Duits perspectief, zie dit artikel voor meer achtergrond daarover. Erg gaaf om weer mijn geliefde game van 25 jaar terug opnieuw te spelen.

Wat ook wel echt zeer goed is zijn de cutscènes. Daar komt weer sterk die morbide, bizarre humor van de makers boven. De scène met de acteerklus voor de ogen van Hitler had niet misstaan in een Tarantino film, echt briljant uitgevoerd. En zo zijn er wel meer, maar deze stak er ver bovenuit. Sowieso denkt de game op bepaalde momenten out of the box, zoals een geheel level als verlamde in een rolstoel spelen, haha.

Er valt niet zo heel veel negatiefs over de game te melden. Grafisch prima en het schiet prima weg. Maar toegeven, echt bijzonder vond ik het niet, daarvoor had het leveldesign beter gekund. Maar elke shooterfan zal hier plezier aan beleven lijkt me.

avatar van The_CrY
Wat me aan The New Order irriteerde waren de ellelange cutscenes, geforceerde stealth secties, en het feit dat het spel je wapens steeds van je af nam. Ga ik me daar ook aan ergeren bij deze, of is dat veranderd?

avatar van JacoBaco
Voor mn gevoel zijn de cutscenes nog langer hier. Maar dat The New Order steeds de wapens van je afneemt en dat er geforceerde stealth secties zijn, daar ben ik mij niet van bewust. En in The New Colossus is mij dit ook niet specifiek opgevallen. Al gebeurd het wel een paar (3) keer nu ik erover nadenk. (wat betreft dat eerste)

Sla deze game maar lekker over, The New Order is sowieso veeel beter!

avatar van The_CrY
Bedankt! Dan weet ik genoeg. Wie weet als ie ooit 5 euro is in de sales.

The_CrY schreef:
Bedankt! Dan weet ik genoeg. Wie weet als ie ooit 5 euro is in de sales.

Welnee, gewoon onzin wat hij zegt. TNC is zeker niet minder. Hoogstens dat de voorganger iets meer diversiteit in locaties heeft.

avatar van JacoBaco
Het is wel snel onzin hè bij jou?

The Cry wil een aantal dingen weten en hieruit kan ik concluderen dat wanneer de game hieraan voldoet, hij er geen zin in heeft.

De lange cutscenes zijn een feit.
Je wapens worden inderdaad meerdere keren van je afgenomen.
En ook deze game kent weer stealth secties en deze zijn echt niet beter dan in TNO. Echter, ik heb ze niet als geforceerd ervaren. In beide games niet. Dus dat is het enige waar ik niets zinnigs over kan zeggen.

Bovendien vind jij TNO ook beter, dus het is onzin om het onzin te vinden.

Als jij jouw teksten als zogenaamde feiten brengt, dan noem ik dat onzin inderdaad.

Of je de ene of de andere game beter vind zal van je smaak afhangen, inhoudelijk zijn ze gewoon qua gameplay grotendeels hetzelfde. En ik vind TNO niet beter, heb beiden dezelfde score gegeven. De eerste game is wat origineler, maar de tweede game compenseert dit prima met heerlijk knalwerk en een paar schitterende cutscenes.