Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice (2016)

Nintendo 3DS

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In Phoenix Wright: Ace Attorney – Spirit of Justice bevindt Phoenix zich op een totaal nieuwe locatie: een rechtbank in het koninkrijk Khura’in, de oorsprong van de Kurain Channeling Technique, waar mysterieuze séancerechtzaken het lot van alle verdachten bepalen. Ondertussen heeft advocaat voor de verdediging Apollo Justice zijn handen vol aan de Wright Anything Agency, als hij een zaak aanneemt die explosieve gevolgen zal hebben. Samen met een heel stel terugkerende vrienden en vijanden vechten onze beide helden voor gerechtigheid. Allerlei puzzelmysteries die opgelost moeten worden, een heel stel gedenkwaardige personages en totaal nieuwe onderzoekstechnieken. Dit is met recht een zaak die je zeker op je wilt nemen.

avatar van Apieknar
In 2008 heb ik de Ace Attorney serie ontdekt en sindsdien ben ik groot fan! Dit deel kon me echter in eerste instantie niet erg bekoren.

Ik was niet gecharmeerd van Khura'in, waar het grootste gedeelte van het verhaal zich afspeelt. De verzonnen cultuur en religie is niet echt mijn ding. Daarnaast bespeurde ik minder interessante en niet-samenhangende zaken en vergezochte tegenstrijdigheden. Nog een punt van kritiek: Sommige 'actie'-scènes niet meer dan een zwart scherm met tekst en geluidseffecten, terwijl andere scènes wel geanimeerd zijn. Afgeraffeld? Misschien!

Een erg geslaagd aspect van het spel vind ik de divination séance: Kijk door de ogen van het slachtoffer naar de laatst momenten van zijn of haar leven. Dit is erg goed uitgewerkt.

Tot nu toe ben ik niet al te positief over dit spel, maar waarom dan toch nog een score van 4*? Het antwoord is: De laatste zaak. Waar ik de vier eerste zaken wat minder interessant vind, maakt de vijfde zaak alles goed. Een geweldig verhaal met een hoop emotie, interessante personages en ontzettend boeiende plottwists. Dit is Ace Attorney op zijn top. Ik ga niets verklappen, maar het is het helemaal waard om dit spel uit te spelen.

Nu nog aan de DLC beginnen en... men werkt inmiddels aan het volgende deel in de serie. Er ligt gelukkig meer Ace Attorney in het verschiet!

Probeer al jaren mijn haar zo te krijgen.

Voor mij is het onderhand cliché een Phoenix Wright game een hoog cijfer te geven en om te zeggen dat het allemaal heel goed in elkaar zit. Maarja, het is niet voor niets één van mijn favorieten gamereeksen allertijden. Met uitzondering voor Justice For All en de eerste Edgeworth Investigations vind ik dat ieder deel een hoog niveau vasthoud. Ik kan geen enkele andere reeks noemen die zoveel delen heeft uitgebracht en toch gemiddeld zo goed blijft. Spirits Of Justice bied wederom goede plottwisten, spannende zaken, dosis humor, leuke nieuwe personages en een paar goede denkmomenten. De meest opmerkelijke verandering in Spirits Of Justice is dat de game zich voor het grootste deel afspeelt in een geheel andere locatie, namelijk het koninkrijk van Khura’in. In dit land word er sterk neergekeken op advocaten en er heerst een heftige wet tegen advocaten: als de verdachte schuldig word gevonden dan krijg jij dezelfde straf, of het nou taakstraf of doodstraf is. Door dit grote cultuurverschil, en deze negatieve houding tegenover advocaten, staat Phoenix voor extra hete vuren. Letterlijk iedereen lijkt vel tegen jou te zijn, wat Phoenix in een benauwde positie duwt en ik zat te bidden op dat Phoenix gewoon een kans kreeg hun ongelijk te bewijzen.

Spirit of Justice sloeg er ook uitzonderlijk goed in om mij machteloos te laten voelen. Meestal heb ik het idee dat er voldoende bewijsmateriaal is om cliënten hun onschuld te bewijzen. In dit deel zaten er meerdere momenten dat, net wanneer ik dacht met een goed stuk bewijs te komen, de feiten verbogen werden door de prosecutie en mijn cliënt nog schuldiger leek. Keer op keer faalde mijn pogingen om de zaak om te gooien, biddend om dat ene stukje cruciaal bewijsmateriaal dat Phoenix z’n theorieën zou bewijzen. Buiten hoe zwaar Phoenix het heeft is ook de cultuur van Khura’in van zichzelf interessant om te zien. Je leert allerlei leuke figuren kennen die te maken hebben gehad met de wet, of het nou voorstanders of rebellen zijn, wat voor interessante burgerlijke conflicten zorgt. Er was zelfs een zaak waarin ik bijna tranen in mijn ogen kreeg omdat het zo heftig was: de oudere man die zelfmoord pleegde omdat hij en zijn vrouw in het geheim rebellen zijn, en hij wist dat zijn vrouw als rebel ontmaskert zou worden als hij bleef leven.

Qua gameplay brengt dit elementen uit de voorgaande games terug zoals Phoenix’s psyche-locks, Apollo’s armband en zelfs Athena’s mood matrix. Maar Spirits Of Justice introduceert één van de coolste nieuwe mechanics in de hele reeks: de Divination Séance. Dit zijn korte filmpjes die laat zijn wat een persoon meemaakte voor zijn dood. Daarmee word de focus gezet op wat ie zag, hoorde en rook. Je moet extra goed letten op de Séance overheen komt met het bewijsmateriaal. Soms kon ik door goed na te denken over een geur, of een vreemd geluid, een onthulling vinden waar ik niet eerder bij stilstond. Een verfrissende, uitdagende toevoeging die zich goed aansloot bij de Phoenix gameplay.

Wat minpunten betreft vond ik bepaalde zijpersonages wat minder aansloegen dan de game wou. Bv de prosecutie, Sahdmadhi, vond ik één van de minst interessante uit de reeks. Na de zoveelste preek over hoe dom jij wel niet bent en als welk insect je gereïncarneerd zou worden ging de lol er wel vanaf. Zelfs na zijn achtergrondverhaal gehoord te hebben, die uitlegt waarom hij zo is, kon ik me alsnog niet zo bekoren om hem.

In ieder geval vind ik het erg jammer dat dit het laatste deel is wat we van Phoenix Wright hebben gekregen. Een vervolg zou ik zeker niet afslaan. Voor nu krijgt het een welverdiend hoog cijfer en ik verheug me om de DLC te gaan spelen.

4,5/5*

Dit is een van de reeksen waar ik altijd het gevoel heb enorm veel zin in te hebben, maar nooit echt in geraak. Ik had de eerste eens gespeeld, en kwam niet voorbij de tweede zaak, iets aan de logica ontbrak me. Heb wel alle delen hier liggen en staan nog steeds op de play-wish-list, moet er gewoon eens in geraken.

Grovonion schreef:

Het zou kunnen dat je even nodig hebt om in te komen, maar uiteindelijk is het ook niet voor iedereen weggelegd. Ikzelf was destijds al na de 1ste zaak geïnteresseerd om de rest te spelen en ik verloor de interesse niet gaandeweg. Het grote omslagmoment waar het van "leuk" naar "fantastisch" ging zat in zaak 3 (met de filmstudio), waar de gekke plottwisten begonnen. Als je het ooit nog eens wilt doen dan is het aan te raden om tot het einde van de 3e zaak te gamen. Als het je dan nog niet pakt dan houd het helemaal op