Crash Team Racing (1999)

Alternatieve titel: Crash Bandicoot Racing

PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Naughty Dog

Het recht van de snelste geldt wanneer vriend en vijand het tegen elkaar opnemen om de ultieme prijs: de planeet Aarde!! Crash Bandicoot staat oog in oog met zijn meest gevreesde tegenstander tot nu toe: Nitros Oxide. Nu moet hij zijn oude vijanden wel om hulp vragen.

avatar van Draugen
Een directe kopie van Mario Kart 64 en Diddy Kong Racing. Maar wel goed gejat. Het gebrek aan originaliteit speelt de game echter parten.

Draugen schreef:

hoe bedoel je
ik vond alles vrij origineel

avatar van Mega Man
Het blijft een kart-racer dus origineel kun je het sowieso niet meer noemen. Toch vind ik deze game na Mario Kart 64 en Mario Kart DS de beste in zijn genre. De gameplay van Mario Kart 64 en de Story Mode zoals je hem ook ziet in Diddy Kong Racing (geen idee welke game er eerder was: Diddy of Crash). Naughty Dog heeft heel goed z'n best gedaan met deze Mario Kart-kloon en het zal voor mij altijd één van de meer memorabele games blijven van de PS. Jammer dat het na dit deel wat minder werd. Crash Nitro Kart voelde minder solide aan mede dankzij door de minder soepele besturing dan in CTR het geval was.

Ik heb dit spel echt lang gespeeld, vind m beter dan Crash Nitro Kart, waar de besturing ook minder is. De levels en personages in dit spel vind ik ook leuker dan in Crash Nitro Kart

avatar van ps3me
vandaag bij mijn playstation 1 ontvangen, nu nog ff testen

avatar van N811
is dit nou dezelfde als voor op de iphone?

N811 schreef:
is dit nou dezelfde als voor op de iphone?

Dat lijkt me sterk

avatar van wiiplayer
Ik heb trouwens geen openings filmpje gezien. Moet je Crash zijn om de filmpjes te zien?

avatar van wiiplayer
Dit is zeker een leuke Race Game. Ik heb Adventure uitgespeeld als Neo Cortex. Maar de echte fun zit hem in de Multiplayer mode, en dan met name de battles, dat je mekaar met die wapens steeds moet raken. Jammer dat er niet veel verhaal in zit. Ook was het best makkelijk, N.Oxide in een keer makkelijk verslagen.

Deze hoort in ieder geval niet hoger als Crash 2 en 3!! (Crash 2 staat sowieso veel te laag)

avatar van Draugen
Na het nog een keer grondig gespeeld te hebben:

Indertijd een goede titel die Mario Kart 64 voorbijstreefde (maar niet zo goed was als Diddy Kong Racing), ondanks het ongegeneerde jatwerk. Nu voelt de besturing echter nogal primitief aan, iets waar Mario Kart 64 nu overigens ook last van heeft. De rare positionering van de DualShock analog stick helpt trouwens ook niet echt.

Hoewel de meeste Crash-fanatiekelingen dit als het beste racespel van de hyperactieve bandicoot zien, vond en vind ik Crash Nitro Kart toch vele malen beter.

Stem verlaagd naar 3*.
4,5* voor zo'n spel...snap niet dat ik dit spel ooit zo hoog heb kunnen beoordelen.

misterwhite
Heerlijke game.

Ik ben echt gek van de Crash Bandicoot serie. Alle spellen op de ps1 echt verslonden. En deze is ook mijn favoriete race game, normaal gezien kan speel ik echt nooit in dat genre. Hou niet zo van autosport al zelfs woon ik zeer dicht bij het circuit van Zolder en ben ik al 2 keer mee geweest naar de F1
Maar dit is echt pure fun. Echt een leuk systeem dat je bommen en obstakels kan afvuren. Soms echt grappig. De bosses zijn niet makkelijk in dit spel, geeft nog wat extra spanning erbij. Vaak effe gewoon moeten stoppen uit frustratie dat ik maar niet eerste werd
Heb het na een tijdje wel kunnen uitspelen.
Ook heb ik vaak tegen vrienden gespeeld in de VS en ook gewoon racen.

Echt een topper. 5* en ook een top 10 notering.

BandicootCrash
Nitro Kart en deze zijn echt zo verkloot!
Alleen Tag Team Racing is een goede race-game van Crash.

avatar van blarown
leuk om met vrienden te doen

avatar van fabblwaps
Echt een briljant spel dit, ik heb hem zelf gehad en een vriend heeft 'm nu op de PS3.

grijs gespeeld vroeger op de ps1, topgame

avatar van Juan2910
Harstikke leuke game.. Maar daar is ook alles mee gezegt..

avatar van jellie119
heb hem nu op de computer

vond het wat eentonig, best wel leuke racelevels, maar niet zo fijn, nee
de minste uit de crash bandicoot serie die ik al heb gespeeld

ps: ik heb er nog maar 4 gespeeld

avatar van Miss.Blonde
Oh, dit was echt geweldig. Dit spel speelden we vroeger echt zo vaak. Vond dit toch wel 1 van de leukste spelletjes op de Playstation toen. Ook al was ik toen nog maar een jaar of 8-10. Maar dit is toch wel iets wat me goed is bij gebleven. Jammer dat er nooit een nieuwere versie van is uitgebracht voor bijv. de Playstation 2 of wat dan ook. Al zie ik nu dat er toch een nieuwere versie is uitgebracht, maar ik denk dat die het niet haalt bij dit spel.

opzich een aardig titel maar het is wel een regelrechte kopie van Mario Kart en helaas komt hij daar dus ook niet overheen. Al met al vermakelijk mits het met een paar vrienden op de bank speelt.

avatar van Realistic Gamer
Crash Team Racing is een zeer leuke race game,
en is erg mooi qua levels en graphics voor de PlayStation. Het spel is erg makkelijk,
en heb je zeer snel uit gespeeld, wat ik best wel jammer vind Ik ben namelijk iemand die graag uitgedaagd word door de boss, maarja. voor die tijd waren dit al veel bosses, die ook best moeilijk waren en dat geld ook voor de levels. Nu is dat natuurlijk allemaal een beetje omgedraait in deze tijdperk, maar dat mag zeker de pret niet nadrukken, en zeker niet voor iemand die altijd al fan was
(ik natuurlijk ) van Crash Bandicoot games!

Kortom: Natuurlijk is het geen slechte game, maar voor mij is hij nu TE makkelijk.
Toch krijgt deze game van mij een score van een 4.0

Realistic Gamer schreef:
Crash Team Racing is een zeer leuke race game,
(ik natuurlijk ) van Crash Bandicoot games!

Toch krijgt deze game van mij een score van een 4.0

hij is inderdaad wat makkelijk, maar dat is natuurlijk ook wel te verklaren, gezien het geïnspireerd is van Mario Kart, die games zijn vermakelijk, maar vrij gemakkelijk.

avatar van Marcellussss
Subliem! Leek natuurlijk genant veel op Mario Kart, maar wanneer je die gedachte loslaat zie je dat dit de beste kartgame sinds Mario Kart op de SNES is. Sublieme tracks, hele toffe campaign mode waarbij tracks en characters worden vrijgespeeld, en verder alle andere modi die we van Mario Kart kennen.

Ook al is het spel grotendeels gekloond; CTR is uiteindelijk wat Mario Kart 64 had moeten zijn. Het beste (en het laatste goede) wat er van Crash is verschenen.

Marcellussss schreef:
...de beste kartgame sinds Mario Kart op de SNES...

Helemaal mee eens, vond deze ook een stuk leuker en een betere opvolger dan SMK64.

Vooral die jump-boost voelde enorm lekker...

avatar van anders99
het beste race spel dat ik al heb gespeeld

avatar van Yestsida
Uiterst aangename afsluiter van de Crash Bandicoot-serie gemaakt door Naughty Dog.

Dit was de allereerste kart racinggame dat ik ooit speelde, of toch zeker één van. Maar zelfs na het spelen van verschillende delen van Mario Kart (en andere karters) kan deze zich perfect meten met de tegenhanger van Nintendo!
De tracks waren vermakelijk, net zoals de racers, powerups, modi en hub in de story mode.

Bijna elke kwaadaardige baas uit de trilogie was speelbaar, buiten Koala Kong, Dr. Nitrus Brio en Komodo Moe van de Komodo Brothers. Sommige moest je ook vrijspelen. Ook kon je uiteraard met Crash zelf, Coco en hun twee huisdieren racen. Fake Crash debuteerde in deze game, een overbodige toevoeging als je het mij vraagt. Penta Penguin was blijkbaar ook speelbaar door middel van een cheat, maar daar had ik toen nog geen weet van.
Aku Aku en Uka Uka kwamen ook voor in de game als de vertegenwoordigers van goed en kwaad, maar waren niet speelbaar.

De eindbaas was de onspeelbare nieuweling Nitros Oxide. Hij was heel lastig om te verslaan!

Mijn favorieten van CTR waren Crash, Coco, Dr. Cotrex en Pura.
Niet alleen het racen was leuk, ook de battle mode was de moeite.

Crash Team Racing is jeugdsentiment voor mij! Ik ben zo'n beetje opgegroeid met deze games, en heb ze nog steeds!

De nostalgische muziek, de leuke circuits, de grappige 'bosses', met als grote eindbaas de gevreesde Nitrus Oxide... dit spel brengt me terug naar mijn jeugd!

5* zonder twijfel!

avatar van Duke Nukem
Lady Yunalesca schreef:

Ik heb ook alle Crash Bandicoot spellen voor de PS1 nog steeds. En deze Crash Team Racing is het beste racespel in de Crash Bandicoot serie. Of het is afgekeken van Mario Kart 64 of Diddy Kong Racing weet ik niet, want die heb ik nooit gespeeld, en het kan me ook niet schelen. Ik heb uren plezier gehad met dit spel, vooral in multiplayer mode. Je kunt het zelfs met z'n vieren spelen, als je een multitap voor de PlayStation en vier controllers hebt. De karts besturen gaat heel vlotjes, je kunt ook opspringen en slidings maken, en natuurlijk wapens oppikken en op elkaar afvuren. Het geluid als je door de kisten heenrijdt zal ik nooit vergeten. En ook dat masker dat Ooga Booga zegt!

Oude Observator
We scheuren als gekken doorheen Cortex Castle. Vervaarlijke spinnen laten zich onaangekondigd van het middeleeuwse plafond zakken, op zoek naar een prooi die enkel oog heeft voor de tegenstanders. In de door toortsen verlichte gangen staan verscheidene TNT-kisten en erlenmeyers die desoriënterende brouwsels bevatten. De laatste ronde kent een aanvang. Het is alles of niets, enkel de eerste positie is goed genoeg om op het eind van het kampioenschap die fel begeerde beker in de lucht te mogen steken. Dr. Neo Cortex steekt me plotsklaps voorbij terwijl hij “de trofee is van mij!” schreeuwt - ik kan hem gelukkig uitschakelen met een welgemikte bowlingbom. Niettegenstaande ik mijn turbo op peil kan houden weet Tiny Tiger - mijn dichtste belager in het kampioenschap - terrein te winnen. De finish komt snel naderbij en ik hoor hem brullen: “Tiny verpletteren auto’s!”. Wat moet ik doen? Zou ik bij het betreden van de laatste toren die levensgevaarlijke shortcut durven nemen? Ik raap al mijn moed bij elkaar, maximaliseer mijn boost en waag de sprong die het verschil tussen winst en verlies betekent. Onder mij de gapende leegte van de vergeetput, maar ik overwin de valkuil en mezelf. Eenmaal over de finish slaak ik een zucht van verlichting en zie ik Liz een gouden beker naar me toe brengen. Op sommige dagen vallen alle puzzelstukjes in elkaar en vandaag blijkt zo een dag te zijn.

Crash Team Racing (CTR) is een kart racer die binnen het genre kan wedijveren met de allergrootsten wanneer men de onbetwiste nummer één wil aanduiden. Een game waarin de besturing van de karts zodanig minutieus in elkaar steekt dat een beginneling zich prima vermaken kan maar ook de veteraan zichzelf naar steeds hogere niveaus kan manoeuvreren. De soundtrack verveelt nooit en schurkt bijwijlen dicht tegen Spyro’s magische drakenwereld aan, wat in mijn universum enkel op gejuich kan onthaald worden. Naast de schitterende muziek versterken de trillingen van de Dualshock de gehele ervaring gevoelig: het schokkerige beven van jouw controller wanneer je over een houten brug rijdt is fenomenaal, om maar één voorbeeld te geven.

Achttien tracks (de tracks uit de geweldige battle-mode niet meegerekend) leiden de dans, ieder met hun eigen sfeer en te ontrafelen geheimen die de strijd in jouw voordeel kunnen beslechten. Eén van mijn favorieten is Polar Pas, waar in de lucht magneto en indigo elkaar kussen en op de begane grond zeehonden en kristal blauw ijs pittige duels garanderen. Verder nog een dikke pluim voor de manier waarop de characters communiceren. In tegenstelling tot sommigen kan ik de Nederlandse stemmen goed smaken maar dit is niet de kwestie die ik wil beklemtonen. Ook tweeëntwintig jaren na release blijft het nog steeds geweldig om Crash en zijn kornuiten te horen schreeuwen naar elkaar, niet in het minst omdat de geuite zinnen meestal perfect van toepassing zijn binnen de situatie. Een voorbeeld is Coco Bandicoot, wanneer het zusje van Crash jou met een projectiel raakt en voorbij scheurt schreeuwt ze soms “uit de weg!” en wanneer je haar op beurt voorbij steekt roept ze met een vleugje paniek in de stem “daar gaat ie!”. Het klinkt misschien banaal maar binnen een race vervelen dit soort momenten me nooit en toveren ze steevast een glimlach op mijn gezicht. De personages krijgen hierdoor ook zoveel meer karakter. Ik wil nog één anekdote kwijt. In de allerlaatste race van Adventure Mode moet je Nitrous Oxide bekampen. Op een gegeven moment raceten we naast elkaar, een echte nek-aan-nekrace, en schreeuwde hij “jij interplanetaire slak!”. Toen heb ik van het lachen toch even op de pauzeknop moeten drukken.

Naast al voorgaande lof blijft Crash Team Racing voor mij misschien in de allereerste plaats een game die verweven is met talrijke goede jeugdherinneringen. Onbetaalbaar zijn de vrijdagavonden waarop mijn broer, zus, vader en ikzelf elkaar het leven zuur maakten met controllers die door het eten van chips steeds vettiger werden - wat opnieuw de kans op misstappen vergrootte. CTR is bij ons zo legendarisch dat we anno 2021 nog steeds sommige zinnetjes gebruiken wanneer de situatie er zich toe leent. Kijk dus alstublieft niet op wanneer je in het bijzijn van mij en mijn broer & zus soms zinnetjes als “hij is weg!” of “de trofee is van mij!” door de kamer hoort schallen. Toch is de laatste uitroep een subtiele vergissing wanneer we denken dat de trofee enkel ons toebehoort, omdat door het geschenk van de gedeelde herinneringen ieder van ons gewonnen heeft.