Xenoblade Chronicles 2 (2017)

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Monolith Soft

Verken een eindeloze wolkenoceaan, waar de laatste restanten menselijke beschaving voortbestaan op de rug van kolossale wezens die Titans worden genoemd. Ervaar het verhaal van Rex en zijn nieuwe vriendin Pyra: een zogenaamde Blade die Rex toegang geeft tot een immense kracht. Samen gaan Rex en Pyra op zoek naar Elysium, het ultieme paradijs voor de gehele mensheid.

Poeh ik moet mezelf er echt voor zetten om deze Xenoblade 2 weer te gaan spelen...
Ik heb er tot nu toe 15 uur in zitten dat is niet veel natuurlijk.. Maar wat een verschil met Xenoblade 1 daar werd je gelijk in een grote wereld gezet en kreeg je gelijk te maken met gigantische Robots/aliens.
Ik speelde met veel plezier door. Maar nu pakt het me (nog) niet...
Maar ja even door spelen...

Zo, eindelijk uitgespeeld.

Heb er zo'n 325 uur opzitten en buiten wat 99+L bosses heb ik zo'n beetje alles wel gezien. Althans, van het normale spel, want bij New Game+ krijg je er geloof ik nog eens 7 blades bij. Daar ga ik me echt niet meer aan wagen, één keer was echt wel voldoende, zeker voor een eerder casual gamer als mezelf. Een spel als dit slokt toch wel een volledig jaar aan gametijd op voor mij.

Het is iets minder slick dan de twee voorgaande Xenoblades. De graphics zijn iets te ambitious, de scale voelt toch net iets kleiner aan en wat mij betreft is er net wat teveel verhaal, in de zin dat er wat teveel cutscenes zijn die net wat te lang doorgaan.

Verder ook nog wat muggenzifterij. Zo is er geen bestiary, wat serieus vervelend is aangezien je voor het uitbouwen van je blades soms specifieke vijanden moet verslaan. Ik ben niet zo goed in het onthouden van namen en random door een gebied liggen banjeren om vijanden te zoeken vind ik ook net wat té tijdsintensief. Dus daarvoor heb ik vaak het internet geraadpleegd. In vorige games zat dat gewoon netjes mee in de interface. Ook de extra content in NG+ vind ik wat jammer, een extra boost voor mensen die het nog eens spelen natuurlijk, maar nu mis is toch wat.

Maar dat verdwijnt eigenlijk in het niet als je nagaat wat je wél allemaal krijgt. Een overrompeling van unieke personages, verschillende level up stijlen (Poppi en vriendinnen), de extra missies met een paar personages uit voorgaande games, een vechtsysteem dat na 300 uur nog steeds niet alles heeft prijsgegeven. Ik mag er dan wel 325 uur hebben ingestoken, al te veel grinden was daar niet bij. Hooguit de laatste 50 uur misschien, bij het upgraden van al m'n blades.

Ik blijf er mij over verbazen hoeveel content ze tegenwoordig in één spel kwijtkunnen. Er is ook nog een volledig nieuwe DLC campagne, die blijkbaar verschillend genoeg is om apart te zijn toegevoegd op GM. Die ga ik zeker nog meepakken, verder nog even m'n laatste blade (post game) finaliseren, vooral eigenlijk om af te kicken van een jaartje Xenoblade Chronicles 2.

5.0*

Heb er zo'n 325 uur opzetten
Da's toewijding...
en dat lijkt de logische consequentie na 300+ uren.

Chapeau!

avatar van Onderhond
Veel toewijding is er niet voor nodig wanneer het gewoon een erg leuk en uitgebreid spel is. Het afkicken is serieus moeilijker dan het doorzetten

avatar van horizon
Wacht maar tot je over driekwart jaar terugval krijgt en toch nog wat extra dingen gaat halen.

Onderhond schreef:
Ik bedoelde eerder het bij 1 spel houden gedurende een lange tijd terwijl er (in mijn ogen) zoveel anders mooi is

avatar van horizon
Grovonion schreef:

Niet zo vreemd bij deze serie. Ik heb 400 uur in Xenoblade Chronicles X zitten.
Als het je weet te pakken verslijt vanzelf al die uren in de Xenoblade serie.

Grovonion schreef:

Mjah, daar heb ik niet zoveel problemen mee. Heb Gris, Mario vs Rabbids en Octopath Traveler nog liggen, die gaan er in die volgorde aan geloven. En zoals gezegd, ik ben eerder een casual gamer, dus zoveel game ik nu ook weer niet.

horizon schreef:

Dat gevoel ken ik ook niet echt. Ik heb daar ook de tijd niet voor. Als ik aan iets ander begin, dan probeer ik daar weer alles uit te halen

Onderhond schreef:
325 uren is toch bijna een uur per dag, gezien het aantal uren ben ik dan ook een casual gamer

avatar van Onderhond
Meestal ergens tussen 23:00 en 01:00 's nachts. Denk niet dat er verder hardcore gamers zijn die overleven op een uurtje per dag