Quake Champions (2017)

multi player / online

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Bethesda

Quake Champions is een fast-paced arena shooter, een genre dat 20 jaar geleden met de eerste Quake-game is ontstaan. Door de donkere mythologie van Quake te mengen met de innovatieve multiplayer van Quake III Arena, voegt het spel een moderne twist toe - Champions, waarvan elk met een set unieke eigenschappen en krachten komt die spelers zich meester moeten maken.

avatar van The_CrY
Het spel zit nog in early access natuurlijk, maar vooralsnog vind ik Quake Champions een beetje tegenvallen. De gesloten beta vond ik heel veelbelovend. Er waren toen drie goede maps voor (team) deathmatch, waarvan er eentje een re-make was van een Quake 3 classic. De wapens waren toen allemaal perfect en sloten goed op elkaar aan, ondanks dat er nog getweaked moest worden. Toen waren er 9 champions om mee te spelen, elk met eigens abilities die uniek waren voor dat karakter.

Inmiddels zijn er drie champions bijgekomen, waarvan ik alleen the Doom Slayer echt prettig vind spelen. Er zijn maps toegevoegd, welke ik echt zwaar ruk vind, wat wellicht door mijn eigen wanprestatie komt, maar de toevoeging van een nieuw wapen die echt supernutteloos is breekt het spel nog het meest voor mij. Als je ergens spawnt waar je enkel dat wapen kan oppikken, dan is het al duidelijk dat je niet gaat winnen. Iets preciezer: dit wapen vuurt drie projectielen af die pas na 5 seconden ontploffen, ook al raak je iemand direct. In een fast-paced multiplayer arena shooter als Quake is dat je gegarandeerde dood, ook al raak je iemand in haar gezicht. Neem daarbij dat de netcode echt afschuwelijk is op het moment, dus frequente lag bevlekt je spelervaring. Ook is er nog een nieuwe spelmodus toegevoegd: Sacrifice, en dit moet de e-sports modus worden. Vooralsnog geen Capture the Flag in ieder geval... Ohja, en natuurlijk zijn er cosmetische lootboxes en verscheidene skins en challenges die je kunt vrijspelen, zoals bij elke multiplayer game tegenwoordig.

Natuurlijk zitten de elementen die Quake zo goed maakten er ook nog steeds in - rocket jumping, strafe jumping, de rail gun, de rocket launcher, de super shotgun, en de verscheidene ruime arena's waarin je kan spelen - maar zonder mod support, offline modus (die er ook niet gaat komen), en een beetje een gezellige community gaat dit m niet worden voor mij. Ik hoop natuurlijk dat het spel met updates nog verbeterd gaat worden. Momenteel moet ik vaak 2 minuten wachten tot ik een game gevonden heb. Waarom kunnen we niet gewoon een lijst met servers krijgen zoals vroeger? Met zo weinig spelers als dit spel nu heeft werkt dit niet.

Het is hoog tijd voor een nieuwe Quake 5!
Met wat mij betreft allen een single player ik snap niet dat daar niet aan gewerkt word.

avatar van The_CrY
We zijn meer dan een half jaar verder sinds mijn vorige bericht, en ik ben blij te zeggen dat er veel gebeurd is in positieve zin. Die Tribolt is meermaals gepatcht en behoort nu tot mijn favoriete wapens. Meer champions zijn toegevoegd, waaronder de hele vette Death Knight uit Quake 1, en de Strogg uit Quake 2. Ook toegevoegd: custom games, waar je abilities uit kan zetten indien gewenst, en mogelijkheden om met bots te spelen. Ook lijkt id Software te luisteren naar de wensen van het publiek, en dat zorgt altijd voor een prettige sfeer. Nog steeds geen nieuwe game modes, zoals CTF, maar die staan wel op de agenda, begreep ik.

Als gevolg gaat mijn waardering met een hele ster omhoog. Het voelt toch echt als Quake en het voelt ook goed rond te strafejumpen, tegenspelers te beschieten, en vele medailles binnen te halen.

Ik heb het eigenlijk maar heel even gespeeld in een free weekend (maar het bleek dus wel dat het daarna gewoon in je library bleef staan en gewoon te spelen is). Misschien eens een keertje wat meer tijd in steken - hoewel ik niet weet wat er wel of niet te unlocken is of hoeveel je dient aan te kopen. Nou zal dat voor mij niet veel uitmaken aangezien ik toch eerder een casual speler ben en toch maar af en toe een potje zou doen maar ben eigenlijk wel benieuwd nu.

...maar een echte reboot ala Doom met storyline zou ik eigenlijk ook wel zien zitten. Hoewel ik moet toegeven dat de originele 2 Quake's ontzettend goed de tand des tijds hebben doorstaan. Ze blijven leuk in single-player en bij de betere shooters van hun generatie behoren. Ook in je uppie.

avatar van Aazhyd
Volgens Steam is het Free to Play. Een Storyline als in Doom zal er niet komen. Weet je hoeveel ontwikkeltijd dat wel niet kost?

Aazhyd schreef:

Lees even opnieuw. Ik zeg duidelijk dat ik een echte reboot ala Doom met storyline wel zou zien zitten. Dat heeft dus niets met dit spel te maken maar wel iets wat ik in een eventueel nieuwe Quake zou zien zitten in de toekomst.

avatar van Aazhyd
Een Quake remake zou wel leuk zijn,. ja.

avatar van The_CrY
Een remake? Liever een compleet nieuwe game, zoals ze ook met DOOM gedaan hebben. Als ik de oude Quake wil spelen is het nog prima bespeelbaar op moderne hardware, met een source portje. Maar ik denk eigenlijk dat we dat niet meer hoeven te verwachten. Waarschijnlijk wordt Quake Champions het multiplayer vlaggenschip van id Software, en krijgt men DOOM voor de lompe single player, en RAGE voor de wat avontuurlijkere open world game. Helaas is Raven Software ook niet meer in staat om een poging te wagen, nu ze voor eeuwig aan de Call of Duty IP vast lijken te zitten (bedankt, Activision), zoals ze eerder gedaan hebben met Wolfenstein (2009), of Quake IV. Het zou natuurlijk leuk zijn, een nieuwe Quake single player game, maar ik zou er niet op rekenen. Het zegt natuurlijk al genoeg dat ze de Wolfenstein IP hebben uitgeleend aan Machine Games; gewoon geen mankracht voor binnen id Software om die titel te benutten.

The_CrY schreef:

Idd. Een reboot dus. Ik reken er ook niet meteen op - maar men mag dromen natuurlijk. En zeg nooit nooit. Hey...wie had verwacht dat er ooit een Streets of Rage 4 zou verschijnen in 2018

Maar een Quake reboot ala Wolfenstein of Doom staat net zoals een Blood reboot erg hoog op mijn lijstje.