Fable II (2008)

Xbox 360
Action / RPG

Ontwikkeld door Lionhead
Uitgegeven door Microsoft

Fable 2 begint 500 jaar na Fable en Fable: The Lost Chapters. In dit verhaal is er een slechterik genaamd Lucien die de wereld van Fable wilt vernietigen. Jij moet de keuze maken of je een held wordt of toch ook een slechterik. Wordt je een rijk of toch een arm persoon? Deze keuzes hebben een groot invloed op het verloop van het spel en zal uiteindelijk ook de wereld waarin je speelt veranderden. Ook is er een mogelijkheid om het spel te spelen als een man of vrouw, een gezin te starten en een kind op te voeden.

avatar van Jurriën1991
Als groot liefhebber van Deel 1 kon ik uiteraard niet wachten tot dit 2de deel. De verwachtingen waren torenhoog en ik heb hem zojuist uitgespeeld.

De gameplay is ten opzichte van het eerste deel een stuk verbeterd. Waar de combat in het eerste deel een beetje langzaam was is het in dit tweede deel een stuk sneller. Je bestuurt de magie,ranged en melee met 3 verschillende knoppen en ik moet zeggen dat dat heel lekker werkt. De graphics zijn ook dik in orde, de landschappen zien er ongelooflijk goed uit en de game straalt een en al charme uit.

Je gear bestaat niet meer uit dikke armors met bijbehorende bonussen, maar uit gewoon kleding van rags tot stijlvolle kleding. Je kan ook je kleding met zogenaamde dyes in verschillende kleuren werken en dit is allemaal wel geinig enzo, maar geef mij maar gewoon armors. Ik vind het moneymaken wel erg kort door de bocht gedaan, het is gewoon veel te makkelijk. Na een klein uurtje zit je al op 5 sterren blacksmithing en zwem je al in het virtuele geld.

Zoals ik al eerder vermeldde zat ik in het begin niet helemaal in het verhaal. En ik moet heel eerlijk bekennen dat dit nooit helemaal is goedgekomen en dat is ongelooflijk zonde. In deel 1 werd ik echt in het verhaal gezogen en ik weet niet waar het aan ligt, maar dat was in dit deel gewoon niet helemaal het geval. Maar tegen het einde aan werd het wel steeds interessanter, met als klapstuk het utopische stuk na je 'dood' dat ik wel heel geniaal vond. Maar de verwachtte epische eindbaas battle bleef helaas uit, en toch werd ik daar niet heel erg door teleurgesteld, want als je er even over nadenkt is de uitkomst van het verhaal wel logisch. Je hebt op het einde 3 choices Sacrifice (iedereen komt tot leven), Love (je hond en familie komen weer tot leven) en Gold (je krijgt 1 miljoen goud). Ik zelf heb voor Love gekozen, omdat ik de hond echt geweldig vond werken).

Conclusie:
Ik heb net als bij deel 1 het idee dat het nog beter kan. Het mag voor mij bijvoorbeeld allemaal veel uitdagender zijn, want het spel is gewoon vrij makkelijk. Ook merk ik een aantal kleine schoonheidsfoutjes, maar door de charme, de humor en de geweldige muziek en het aardige tot goede verhaal is Fable II gewoon een heel leuke ervaring.

Een van de mooiste spellen ooit gemaakt op de Xbox, prachtige sfeer, legio mogelijkheden aan Quest, banen, en andere dingen die in het dagelijkse leven ook gewoon voorkomen.

de unieke eigenschap van het spel dat je keuzes daadwerkelijk verschil maken in vervolg van het verhaal, in uiterlijk en in het gedrag van de A.I. maakt het heel interessant om alle mogelijkheden uit te proberen.

het enige minpuntje dat ik heb kunnen vinden is de beperkte keuze aan wapens, en aan de gelimiteerde verbeteringen van de wapens, maar dat minpuntje verbleekt vergeleken met de rest van het spel.

Kortom, voor iedere XBOX danwel RPG fan een must om te hebben én gespeeld te hebben....

Ik vind dit samen met Red Dead Redemption toch de tweede beste games.
Ik ben maanden helemaal verslingerd geweest aan deze game, alle DLC's een aantal maanden later er bij gekocht wat toen der tijd m'n beste beslissing qua gamen is geweest
Dit is (volgens mij) een van de weinige games waarbij ik ook echt alle achievements wilde halen.
Mooie game, goed verhaal, genoeg te doen, prima besturen, ga maar door.

Tweede game na RDR die ik 5 sterren kan geven.
(Kan ik trouwens niet over Fable 3 zeggen, bah.)