Fable II (2008)

Xbox 360
Action / RPG

Ontwikkeld door Lionhead
Uitgegeven door Microsoft

Fable 2 begint 500 jaar na Fable en Fable: The Lost Chapters. In dit verhaal is er een slechterik genaamd Lucien die de wereld van Fable wilt vernietigen. Jij moet de keuze maken of je een held wordt of toch ook een slechterik. Wordt je een rijk of toch een arm persoon? Deze keuzes hebben een groot invloed op het verloop van het spel en zal uiteindelijk ook de wereld waarin je speelt veranderden. Ook is er een mogelijkheid om het spel te spelen als een man of vrouw, een gezin te starten en een kind op te voeden.

Als ik dit zo lees begin ik te twijfelen of we hem moeten aanschaffen hier thuis. De meningen zijn nogal verdeeld?
Zijn er soortgelijke games voor de xbox waar men wat eengezinder is? Ik zou het zonde vinden als we een miskoop doen.

Inmiddels aangeschaft en vriendlief is er aardig zoet mee.
Ik heb mijn eigen karakter wel gemaakt, maar ben nog niet erg ver gekomen omdat ik met hem samen vooral couch co-op heb gespeeld. Op zich wel geinig en goed vermaak, we zijn al de hele dag aan het spelen. Alleen de camera-besturing is in couch co-op heel erg irritant soms.
Verder doet me dit spel heel erg denken aan de al veel langer bestaande pc games van hetzelfde genre. Je weet wel, de spellen gebasseerd op D&D.
Hoewel er een paar vernieuwende dingetjes inzitten, vind ik het een veel makkelijker spel dan bijv. Neverwinter Nights. Maar dit spel is in een aantal opzichten veel uitgebreider, vooral in het kiezen van classes, alignments, spells, scrolls en potions.
Fable 2 vind ik wel weer heel vermakelijk in een aantal opzichten. Het kán een beetje te soapy worden als je er in overdrijft. Denk bijv aan dubbel levens leiden (getrouwd met meerdere partners), soa's en kinderen krijgen, etc. Of je gaat vastgoed-magnaatje spelen. Ik vind dit een aardige toevoeging, je bent er heel erg vrij in.

Voorlopig 3 sterren.

Kreeg dit spel 2 jaar geledenbij kerst.
En heb in de kerstvakantie zoveel uren aan besteedt was gwn verslaafd aan dit spel.

avatar van Leidenaar187
Awake78 schreef:
Vond deel 1 echt geen goed spel, nergens werd echt duidelijk wat nou de essentie van jouw aanwezigheid was. Dit deel is weliswaar iets beter, maar voor mij nog steeds ver onder de maat als je het in z'n tijdsplan bekijkt. Er zijn op dit moment zo veel betere spellen op de markt met zo veel minder bugs en fouten.

De cameravoering is om te huilen (zit zichzelf steeds in de weg, vervelend vooral in gevechten) en de personages komen nergens goed uit de verf. Ook het evenwicht tussen geld verdienen (die nutteloze jobs), huizen kopen en/of verhuren en je hoofdmissie is totaal zoek. De combat is te simpel en mist een lekker vechtsysteem. Daarbij is de 'lock' van je vijanden iets om regelmatig te overpeinzen.

De graphics zijn ook onder de maat, maar dat is eigenlijk nog niet eens zo heel belangrijk als de rest van het spel het maar waard is, dan kijk je er wel doorheen. De hond loopt steeds voor je voeten en is niets meer dan een aardige gimmick.

Op de helft begint wel een beetje te dagen wat je nou allemaal aan het doen bent, verder is het nogal hersenloos gestruin.
Bewijs me aub het tegendeel met Fable 3. En geef de engine een poetsbeurt. *.

Helemaal mee eens.Mooi gesproken

Onzinberichten verwijderd.

avatar van andnino
Awake78 schreef:

Bewijs me aub het tegendeel met Fable 3. En geef de engine een poetsbeurt. Voor de bijkans leuke elementen krijgt het spel toch nog 2,5*.

Grotendeels met je eens, maar ik blijf het toch spelen. Vind het toch leuk om alles bij elkaar te zoeken, de Gargoyles van de muren te knallen en de extra quests te halen. Ik heb er wel een 4* voor over.

Relax
Ik zie trouwens helemaal geen logica aan een slechterik zijn in Fable 2.
Je bent een slechterik... maar alsnog heb je dezelfde voordelen als goederik, alleen dan met angst en een ander uiterlijk, je maakt er alleen maar meer vijanden mee.

gisteren een bundelpakket gekocht voor de xbox waaronder : een controller, Halo Wars en Fable II.

Ik moet zeggen dat Fable II een mooi, realistisch maar ook een heel gaaf spel is, de game-mode heeft iets weg van het computerspel Black&White, wat overigens ook helemaal top is, maar alles wat je daar doet heeft invloed op hoe de wereld tegen je op kijkt.

Fable II is niet alleen een leuke game voor de xbox 360, maar het is ook makkelijk om te spelen, de generatie van nu kan er uiteraard goed mee omgaan, maar de oudere generatie, je vader, oom of gewoon een ouder iemand kan heel makkelijk meespelen in de co-op mode, of kan uiteraard ook zelf een single player mode starten.

hoop de mensen die interesse hebben in dit spel goed te informeert te hebben
als waardering een mooie 4.0

cioa

Relax
Ai ik heb de main-story uitgespeeld..

Bij deze had ik nu een vraag, wat kan ik nu nog doen behalve side-quests?
Komt er nog wat speciaals of iets?

Ik heb hem al 3 keer uit gespeeld, goed slecht en super slecht.
de laatste keer had ik 4 vrouwen 12 kinderen en ik ging vaak naar de hoeren, wat wil je nog meer.

lol.

Vanacht Fable II uitgespeeld. Heeft eventjes geduurd aangezien het spel enkelen maanden in de kast heeft gelegen voor ik er echt aan begon. Dat heb ik verleden week vrijdag dan ook gedaan en ik houd er toch een beetje een dubbel gevoel aan over. Aan de ene kant is het zo dat de volledige beleving (de muziek, graphics, sprookjessfeer - de relatieve vrijheid die je hebt) absoluut top is - maar aan de andere kant komt het vaak nogal onafgewerkt over. De gevechten vertragen wel zo af en toe eens (iemand anders daar nog last van?) en worden soms behoorlijk chaotisch - de één knop per aanval werkt niet echt lekker (blokken, counteren, slashen allemaal met x) etc etc - maar gelukkig is enige vorm van moeilijkheidsgraad bijna volledig uit het spel verdwenen. Sterft je karakter - kom je meteen terug met het verlies van wat xp - je bent dus als het ware onsterfelijk. Niet iets wat voor mij bijdraagt bij de beleving of zorgt voor een uitdagend spel. Ook de mini-games e.d worden nogal snel saai.

Toch vond ik het keer op keer wel weer leuk om even een half uurtje rond te lopen - nieuwe expressions te testen - nieuwe kledij te kopen en passen en je ventje te upgraden of naar de kapper te sturen. Of een huisje / tuintje / boompje scenario uit de grond te stampen. Dit soort van gameplay deed me nog het meest denken aan een offline versie van bvb WOW. In ieder geval kan je er wel uren me bezig zijn buiten de main quest - die, moet gezegd worden, wel behoorlijk kort is. Neem je zelf de tijd niet om Albion een beetje te ontdekken en ook al de side quests en activiteiten te beleven denk ik dat je er met een paar uurtjes doorheen stuift.

Maar voor mij wegen de pluspunten toch nog altijd op tegen de minpunten. Graphics, sfeer en muziek zorgen voor een mooie sprookjesachtige wereld. De aanpassingen van je figuurtje (naar goed of slecht) en de reacties hierop zijn vaak grappig en leuk. Op zich valt er dus ook genoeg te ontdekken - als je je tijd er een beetje voor neemt. En dankzij de keuzes en speelstijl die je hanteert heb je achteraf tenminste nog eens een reden om het spel te herspelen (op een volledig andere manier dan), Ook het ontdekken van Gargoyles, Demon Gates etc etc zijn leuke toevoegingen.

Minder vind ik dus het feit dat het spel af en toe wel eens lijkt te vertragen, Dat de figuren en karakters vrij sloom aanvoelen en vechten - dat de knopjes die je hiervoor gebruikt niet echt ideaal zijn (eg. meerdere functies onder één knopje). (toch allemaal minpunten in een actie spel). Dat Fable gewoon veel te kort en makkelijk is - een beetje ervaren speler heeft hem in een weekend uitgespeeld - wat uitdagender had dus echt wel gemogen. En last but not least - die verschrikkelijk waardeloze mini-map - werkelijk één van de belachelijkste toevoegingen in een spel van de laatste paar jaar.

Maar kom - in het kort - heb ik me er dus best mee vermaakt. Het is geen absolute topper, maar dankzij het dromerige sfeertje, de graphics (artstijl), muziek en het gevoel van leven dat je krijgt in de diverse steden in ieder geval wel leuk genoeg om eens een keertje (of zelfs 2 - 3) door te spelen. Maar echt meer dan 3,5 krijgt het niet. (en ik twijfel sterk tussen 3 en 3,5).

avatar van hpdw
Ik vindt dit spel veel minder dan zijn voorganger. Doordat het spel realistischer lijkt werd het voor mij al heel snel saai. De items en omgeving zijn minder fantasievol. B.v. de kleren die je aan kunt doen zijn weinig/niet interessant. Het verhaal is ontzettend ergerlijk, belachelijk slechte verhaallijn. Wikipedia: "Het vogeltje landt uiteindelijk op een toren en laat daar een poepje vallen. De camera volgt dit poepje totdat het op het hoofd van een 9-jarig kind landt" dit kun je toch niet menen? de graphics bij deze filmjes zijn ook niet om aan te zien.

avatar van Starmaster501
Erg leuk deze. Geweldig hoe je buiten missies doen ook nog eens een normaal leventje kan lijden. Werk zoeken, mensen vermaken, trouwen, huizen kopen, kinderen krijgen etc.
Voor de rest ben ik wel erg enthousiast over de game. Heb hem nu uitgespeeld na heel wat uren. (En een uiterst teleurstellend einde) Dus nu doe ik nog wat side missions. Zijn er eigenlijk nog andere dingen die ik nu kan doen?
Oh de 2 DLC zijn vrij nutteloos. Erg kort en weinig inhoud. Niet het geld waard. Gelukkig zaten die hier gratis bij.

Oh en hoe zit het nou met Je zus Rose? Ik had Love gedaan op het einde en kreeg een brief van Rose. Maar zit die verder nog in de game?

avatar van Spock
Ik ben me op dit moment aardig aan het vermaken met dit spel. Je hebt veel opties, en dat vind ik best plezierig. Ik kreeg Fable 3 bij mijn Xbox een paar maanden terug, maar die verkocht ik al na een week. Vooral vanwege het irritante "menu", en doordat ik continu met een laptop op schoot zat omdat ik er niet achter kwam. Fable 2 sprak me wat meer aan doordat deze gewoon het traditionele menu heeft, geen fratsen. En deze speelt in een meer middeleeuws-getinte fantasy-setting, geen industrieel-getinte. Het verhaal is best oké, maar vooral de zijlijnen zijn plezierig. Ik heb even gewerkt als houthakker, ben getrouwd, ben gescheiden, ben opnieuw getrouwd en heb een kind, enzovoort. Leuk dat je ongeveer alles van onroerend goed kunt aanschaffen. Het good and evil systeem is misschien wat zwart-wit, maar eerlijk gezegd stoort dat niet in zo´n fantasy-setting. Dat vind ik niet passen bij een serieuze verhaallijn als bij Fable 3, maar voor Fable 2 is dat prima. Combat is misschien net iets te eentonig, het komt iets te veel neer op knoppen rammen. Je kunt het echter zo divers maken als je zelf wilt natuurlijk, en dat is wel oké.

Ik heb alleen soms wat problemen met verhuren. Ik heb mijn gezin bijvoorbeeld van huis a naar huis b verhuisd, maar het lukte me niet om huis a dan te verhuren. En hoe zat het precies met het verkrijgen van huur of inkomsten wanneer je console uitstaat?

avatar van GameEvolutie
Deze game hoort echt niet in de top 250

avatar van SonnyHolmes
Dit is misschien wel mijn favoriete rpg spel.
Ik ben zelf al niet echt een rpg fan en daarom vind ik het extra goed dat de spel me zo heeft doen verbazen.
Dit is ook mijn eerste xbox360 spel en tevens een van de betere.

avatar van kobe bryant fan
Wat een spel!
Heerlijk verhaal dat je meesleept, mooie afwisseling tussen serieuze zaken en humor en vele leuke gevechten. De Will Powers zijn heerlijk, en vooral je geweer met de Y knop inhouden zodat het haast een First-Person Shooter wordt is heerlijk!

Leuk ook dat iedere keuze die je maakt vele en verschillende gevolgen kan hebben.
Een minpuntje, sommige delen van het spel zijn me iets te veel Smash Button gericht.
Ook zit ik ook met de vraag hoe je je huis kunt verhuren.
Maar voor de rest een fantastisch spel.

avatar van jerom1234
Kijk bij de Fable 2 op de Nederlandse wiki: Het verhaal.

Lol!

avatar van Starmaster501
Whahah this can't be serious

Mooie game, al viel het einde wel behoorlijk tegen als je een mooi eindbaas gevecht verwacht...

Ik vind dit samen met Red Dead Redemption toch de tweede beste games.
Ik ben maanden helemaal verslingerd geweest aan deze game, alle DLC's een aantal maanden later er bij gekocht wat toen der tijd m'n beste beslissing qua gamen is geweest
Dit is (volgens mij) een van de weinige games waarbij ik ook echt alle achievements wilde halen.
Mooie game, goed verhaal, genoeg te doen, prima besturen, ga maar door.

Tweede game na RDR die ik 5 sterren kan geven.
(Kan ik trouwens niet over Fable 3 zeggen, bah.)