West of Loathing (2017)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Google Stadia
Adventure / RPG

Ontwikkeld door Asymmetric
Uitgegeven door Asymmetric

Howdy partner! Stap in de schoenen van Snake Oiler in deze komische action-adventure game welke zich afspeelt in het Wilde Westen. Ga op ontdekking doorheen een open wereld vol puzzels, mysteries en gevaarlijke confrontaties.

Yann Samsa je hebt deze game echt een heel hoog cijfer gegeven, wat vond je er zo goed aan? En hoe lang heb je er ongeveer over gedaan om m uit te spelen?

Yann Samsa
centurion81,

Ik klok in op 24 uur.

Wat maakt de game zo memorabel voor mij? Hier enkele observaties, al zullen ze niet meteen de meest scherpe en meest specifieke zijn, gezien het ondertussen toch bijna een jaar geleden is dat ik het speelde . Ik wil de game al een tijdje herspelen, maar ik wacht nog even tot ik mij ook een Switch aanschaf - wat bij de Switch-release van Hollow Knight hoogstwaarschijnlijk zal gebeuren.

Om te beginnen is er de sfeer, in het algemeen. Er zijn vele games van dit kaliber die doen wat ze doen moeten, maar amper werkelijk een ervaring zijn. Voor mij was WoL zo'n game die niet stopt bij het afzetten van de PC. De goeie muziekscore zal daar ook wel voor iets tussen zitten.

Verder is er de balans tussen uitgelaten 'geinigheid' en kwaliteit. WoL voelt zoals het oogt: speels en vrij. Edoch is het verrassend gedetailleerd en heeft het die losse indie benadering niet o.v.v. uitwerking. Inventory, momentum, side vs. canon, combat, world map... Er was nergens een element dat mij irriteerde, of mij slordig of onvoltooid leek. Best interessant hoe de game het plezier en de charme van een ware indie titel verschaft, met het professionalisme van een doorwinterde gigant.

Dan is er (het gevoel van) vrijheid, sowieso. Om te beginnen doet de game niet moeilijk over canon verhaallijn tegenover side quests. Jij bepaalt het tempo en de volgorde. Dat in combinatie met een gigantische world map: verschillende plekjes blijven de kop opsteken, en elk hebben een eigen karakter. Nergens wordt exploratie vermoeiend door een gevoel van herhaling of een gebrek aan inspiratie. De keuze om af en toe een nieuwe plaats te introduceren wnr de speler aan het reizen is, i.p.v. van (een gedeelte van) de map vooraf... in kaart te brengen, verhoogt daarbij de anticipatie.

De exploratie op zich, vind ik dus ook de max. Al beken ik een sucker te zijn voor side quests. Het voordeel, lijkt me, is dat die side quest niet willekeurig voelen. Niet enkel zijn ze op één of andere manier altijd wel verbonden met het canon-verhaal, door items of karakters of... geheimzinnige details over de verhaallijn, maar er zit ook werk in. Ze hebben iets om het lijf, het zijn geen Assassin's Creed side quest laat ons zeggen. Meer nog, het lijkt mij de bedoeling te zijn dat de kwaliteit van de side quest evenzeer de game dragen als de reguliere vooruitgang.

Nog een reden voor de fun-factor van de exploratie, is de creativiteit van de game. Ik wil niet te veel zeggen, maar zoals eerder kort aangehaald: de gigantische hoeveelheid en diversiteit aan plaatsen, karakters, en informatie maakt dat deze game in uur tien nog steeds even spannend en prikkelend is als bij het begin. Wat de game ook fantastisch doet, is het blijven introduceren van nieuwe elementen die je echt niet meer had verwacht. Om het uur had ik wel iets van 'nicely done, game, nicely done'. Idem met bepaalde cryptische, puur optionele, puzzelelementen - die ook meteen de sfeer van het spel verbreden (veel wil ik er niet over kwijt, maar terwijl dit spel op het eerste zicht in een bekende setting lijkt te blijven zweven, worden er bij mondjesmaat zaken vrijgegeven die je een zeer vervreemdend gevoel geven - een soort Twin Peaks vibe van mysterie, maar ik wil niet overdrijven of met onvergelijkbare referenties gooien).

En dan is er nog de humor natuurlijk. Veel uitleg kan ik daar niet bij verschaffen, dat zal iets persoonlijks zijn... maar ik vond het hilarisch, van begin tot eind.

Een topper, deze game van de makers van Kingdom of Loathing, en ik zou het zeker aanraden. Ik zie dat 'ie op dit moment aan 10.99EUR staat op Steam, en persoonlijk vind ik dat (voor de hoeveelheid aan content, voor de grote replay value,...) de prijs meer dan waard. Want bovenal is deze game gewoonweg bakken plezier.

Hopelijk heb je iets aan deze opmerkingen.

Jaaa ik heb zeker veel aan je uitleg, sterker nog, ik ben om!? super bedankt voor je uitgebreide toelichting!!

Ga m 1 dezer dagen halen voor de switch, 9 euro in de eshop!

Yann Samsa
Veel spelplezier! Nu hoop ik geen game gehyped te hebben die jou uiteindelijk teleur zal stellen Ik hoor later graag wat je ervan vond...