Na het ondermaatse deel 2 opnieuw geprobeerd te hebben was ik even bang dat ik deel 1 te hoog had ingeschat. Eenmaal herspeelt bleek mijn hoge beeld (voor het grootste gedeelte) gelukkig terecht te zijn, al hangt het wel af van welke versie je doet.
Een tijdloze platformer met uitdaging, boordevol originaliteit, afwisseling op de juiste plekken, top-notch graphics en goede muziek (met als hoogtepunt
Use Your Head, wanneer je vallend een boss battle doet). De wereld van Earthworm Jim is pure bizarheid, tot leven gebracht met vloeiende animaties en gedetailleerde pixelart. Het ene moment zit je in een vuilnisbelt te stuiteren op autobanden en tegen een vis-spugende vuilnisman te vechten, het andere moment zit je in een verknipt laboratorium het op te nemen tegen een wetenschappen die zijn hoofd deelt met een aap, allemaal om een Princess te redden die letterlijk “What’s-Her-Name?” heet. Het is humor en originaliteit die leuk danst op de lijn tussen humoristisch & creatief en compleet willekeurige onzin.
De game kan uitdagend zijn en is zeker niet voor iedereen weggelegd. Vijanden of obstakels kunnen veel damage doen en de besturing is niet de meest eenvoudige om onder de knie te krijgen. Jim heeft een geweer en hij kan zijn worm-lichaam gebruiken als een zweep. Zijn geweer heeft echter een limiet op de kogels, waardoor roekeloos schieten bestraft word. De zweep is sterk, maar heeft een beperkt bereik en vijanden zijn geneigd allerlei kanten op te vliegen. Het is dus een kwestie van weten wanneer een move te doen en deze zo accuraat mogelijk gebruiken. Naast vechten kan Jim ook op randen klimmen, langzamer dalen met een helikopter functie of grijphaken vastpakken. Deze dingen kunnen op rap tempo gebeuren, of je moet ze doen wanneer je omringt bent door vijanden, waardoor er altijd uitdaging bij komt kijken.
Door de levels heen is er voldoende afwisseling te vinden wat, in tegenstelling tot deel 2 (die als minigame collectie voelde), meestal goed werkt. Andy Asteroids is een vermakelijke obstakel-ontwijk minigame, Snot A Problem is een leuke bungeejump gevecht waarin je tijdens het bungeejumpen openingen moet vinden de vijand te beuken, zelfs For Pete’s Sake vond ik een hele vermakelijke escort missie waarin het juist draait om je moves juist te timen ipv idioot achter het personage aanrennen zoals bij de meeste escort missies.
Daarentegen, het Down The Tupes level is shit. Puur voor de sequentie waarin je in een glazen bol op tijdlimiet moet navigeren. Ik kwam er toevallig vandaag pas achter dat het 3e stuk, waar menig speler vast kwam te zitten door de difficulty spike, gewoon over te slaan valt via een geheime gang die ze in de Special Edition plaatste. Als je overweegt de game zelf ook te doen raad ik aan deze te gebruiken.
De “camera” zit echter wel dicht op Jim, wat het lastig maakt obstakels aan te zien komen. Het is dat ik nog veel herinner van vroeger, maar een nieuwkomer zal helaas na elke paar stappen moeten stoppen om te checken of ze niet per ongeluk in een vijand lopen. Dit is is geen enkele versie van het spel veranderd. Maar mijn hoofdreden het niet hoger te geven is Andy Asteroids: leuke missie op zichzelf, maar het komt veeeeeell te vaak terug waardoor het op den duur gaat irriteren. Dit level had gewerkt voor uiterlijk 3 keer (voorbeeld: na het begin van de game, rond het midden en voor het einde). Nu zit het er rond de 8-10 levels in, en als je Andy Astroids verliest dan moet je een boss battle tegen Psy-Crow doen. Op z’n slechts krijg je dus 8 extra boss gevechten tegen dezelfde boss. Gelukkig beheers ik dit goed genoeg om helemaal niet meer bij het Psy-Crow level te komen, maar deze minigame had er gewoon niet in deze maten moeten zijn en Psy-Crow had gewoon een eigen level moeten hebben.
Over extra content gesproken: ik heb de Special Edition gedaan (die alleen speelbaar is op een Sega CD emulator) en naar mijn mening is dit de beste versie van het spel en de enige goede manier om deze game vandaag de dag te spelen. In deze versie hebben ze 2 extra levels toegevoegd en sommige levels (voornamelijk New Junk City) langer gemaakt, een nieuw wapen toegevoegd en bovenal: een verbeterd password systeem. In oudere versies moest je persé de game in één zit uitspelen vanaf het begin, met slechts 3 levens en 1 continue, wat die versie aanzienlijk slechter maakt. Nu kun je met een eenvoudig password systeem springen naar het level waar je gebleven was, wat het een stuk haalbaarder maakt en de game aanzienlijk beter als geheel maakt.
Je kunt Earthworm Jim wel aanschaffen op Steam (wat ik eerst deed), maar de DOS emulator werkt niet optimaal en je krijgt dan de oude versie zonder het handige password systeem en met minder content. Jammer dat deze Special Edition zo schaars en onopgemerkt is gebleven. Als er een game is die moderne ports verdiend dan is deze het wel.
Tof spel dat nog steeds goed stand houd, ondanks wat irritaties en imperfecties. Zelfs nu ontdek ik nog gekke hoekjes waar extra items oid zitten, die ik nooit eerder opmerkte, en er is zelfs een heel bonus stuk dat ik nooit eerder had gezien (
Who turned out the lights?).
4/4,5*