Monument Valley 2 (2017)

Apple iOS / Android / PC
Puzzle / Platform

Ontwikkeld door Ustwo
Uitgegeven door Ustwo

Monument Valley 2 is een visueel puzzelspel, geïnspireerd door de kunst van M.C. Escher, Japanse prenten en minimalistisch 3D-ontwerp. Help een moeder en haar kind op hun reis door magische architectuur, ontdek onmogelijke paden en intrigerende puzzels terwijl je de geheimen leert van de Heilige Geometrie.

avatar van Maiky
Waar Monument Valley 2 over gaat? Iets met een moeder en haar kindje, die gescheiden worden en bij elkaar terug proberen te komen. Het hoe en waarom zal me een zorg zijn, al was ik best blij wanneer ze elkaar weer in de armen konden vallen. Wederom wordt het verhaal verteld middels korte zweverige zinnetjes die me weinig zeggen. 't Is ook allemaal slechts een kapstok voor de ingenieuze puzzels die Ustwo weer heeft bedacht.

Als je het eerste deel gespeeld hebt hoef je geen echte nieuwigheden te verwachten. Nou ja, in sommige levels moet je dus twee poppetjes naar een uitgang zien te loodsen. De puzzels zelf behoeven ook geen introductie meer: de onmogelijke figuren zijn ook hier weer aanwezig en het concept wordt weer ten volle benut. Sommige levels zijn ook echt heel mooi. Bijvoorbeeld het duizelingwekkende level Mén-an-Tol Of Reflectie Ontsluit Oude Herinneringen (ik verzin het niet), dat puzzels bevat die worden opgebouwd middels het Droste-effect.

Omdat het een mobiele game is hoef ik waarschijnlijk niet te vermelden dat je hier weer best snel doorheen bent. Komt vooral ook omdat de puzzels amper uitdaging bieden - je vliegt er zo doorheen. Monument Valley 2 moet het dus vooral hebben van zijn visuals, en die zijn wederom dik in orde.

avatar van brawljeff
Mooie indie game met vooral hele prettige visuals. Het spel weet met beperkte middelen het verhaal van een moeder en haar kind goed in beeld te brengen. Ik heb het eerste deel niet gespeeld, dus het waren voor mij unieke puzzels. Er mist wat uitdaging en het spel is te kort voor een hoger cijfer.