GUN (2005)

Alternatieve titel: GUN: Showdown

Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / PlayStation Portable / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door Neversoft
Uitgegeven door Activision

In Gun volgen we de belevenissen van de stoere manspersoon Colton White. Colton is zo'n man van weinig woorden en veel kogels, dus met zijn persoonlijkheid zit het wel goed. Hij trekt samen met zijn vader al jagend door het westen van de VS, zijn buit verkopend aan passerende rivierboten. Tijdens een verblijf op zo'n boot wordt deze overvallen door een bende onder leiding van een gekke priester. Hierbij komt de vader van Colton om, maar niet voordat hij zijn zoon verteld dat hij Coltons vader eigenlijk niet is. Een zoektocht naar de moordenaar van zijn 'vader' ontvouwt zich...

Nope, third-person shooter.
Persoonlijk vind ik Gun beter, dan Call of Juarez, de graphics bij de laatstgenoemde titel waren slecht en Gun had erg mooie graphics voor zijn tijd, voor de PS2-versie althans, de Xbox 360-versie bleek tegen te vallen dat ik mij nog weet te herinneren.
Ik vond het spel best tof, er valt veel te beleven, enkel de verhaallijn zelf was wat aan de korte kant en daarom heeft het spel mij niet erg lang kunnen boeien.

avatar van Bart Tönjann
Mega Man schreef:
Laat ik eerst eens beginnen met het feit dat Call of Juares een first-person games is. En mijn vraag: Is Gun dat ook?

Nee. Je kan het een beetje vergelijken met een GTA game, zo heb je soms ook wel een beetje vrijheid om door een dorpje te gaan, om door de woestijn te lopen (te paard of niet) en je kan zelf bepalen wanneer je een missie doet. Het camera beeld is hetzelfde als bij GTA. Verwacht echter niet dezelfde vrijheid als bij GTA.

avatar van JanVR
Zalige game! dit spel heeft alles, zalige sfeer, goede controls en animaties, uitstekende voice-acting, ijzersterk verhaal (wel wat kort) en het schieten is ook gewoonweg fantastisch!!! Love it!

de gameplay was goed en de paarden lieten zich goed besturen maar wat deze titel boven het gemidelde liet uitsteken was de western sfeer die zo perfect overgebracht werd ook de prachtige muziek waarvan je soms kipenvel van krijgt helpt goed mee aan de sfeer samen met het sterke verhaal en goede voice acting maakt dit een goede game en de beste western game op de markt

avatar van ps3me
Het is een persoonlijke favoriet kijk maar op mijn top 10, het heeft echte western Muziek.
De paarden lopen lekker en de landschappen zijn supermooi uitgewerkt.
Je moet soms wel even denken waar je heen gaat enzo maar verder is het super.
1 ding dat ik niet snap er is een berg waar je 2 poema's vind maar die gaan ook nooit van die berg af.... nogal vaag.
buiten dat is het super goed.
Het is ook wel realistisch dat je soms kunt worden achternagezeten door bandieten. Die niet altijd komen!
er hadden wel wat meer dorpjes mogen zijn want dit zijn er maar 3 en je raakt daarop snel uitgekeken, daarintegen is het heerlijk om over het landschap te galloperen met je paard.
het geeft een vrij gevoel, je hoeft niet altijd missies etc. te doen.

de gameplay licht erg lekker op de ps2 en de slowmo's onder het schieten inschakelen is erg leuk, je schiet snel mensen neer.

Het verhaal had ook wel iets langer gemogen. was snel klaar maar de freeroam wereld bied genoeg leuks opzich.

een zeker goede aan te raden game een dikke 4.5;)

avatar van Donkerwoud
Als fan van de western veel lol aan beleeft, ook al heeft hij zeker een aantal kritieke minpunten. Zo wordt het wat eentonig en dat terwijl de game ook niet zo bijster lang duurt. Die open velden waren trouwens wel onwijs tof, maar ik had er graag iets meer steden tussen gezien. Het levert al met al een mooie 15 uur aan gameplay op, met een paar leuke bossfights en een strak verhaal.

superdross
heerlijk spel,
ik heb hem vandaag op insane uitgespeeld en ik moet zeggen het was moelijk en dat was het leuke eraan.
zelfs als je paarden en buffelo's neerschiet blijven ze ook op de grond.

ik geef het een 4.0
mooi spel

avatar van Jossie.!
Heerlijk spel. Eerst vond ik hem nogal eigenaardig saai. Maar ik wist 1 ding niet en ben hem weer volop gaan spelen.

Maar nu vindt ik het nog een zeer vermakelijke game.
3,0 sterren

avatar van Big Sparrow
ps3me schreef:
De paarden lopen lekker en de landschappen zijn supermooi uitgewerkt.
Je moet soms wel even denken waar je heen gaat enzo maar verder is het super.
buiten dat is het super goed.
het geeft een vrij gevoel, je hoeft niet altijd missies etc. te doen.

een zeker goede aan te raden game een dikke 4.5;)

KAn aan mij liggen maar volges mij zijn het maar 2 dorpen waarvan 1 uit een straat bestaat en de ander 6 keer zo groot is. zeg me als het niet zo is

avatar van Big Sparrow
Prima vermaakt met dit spel, al1 het schiet werk is wel erg makkelijk als je het door hebt. drie keer de holster omdraaien met dat bullet time effect en het is gebeurt met de peppy's. verder kan je merken dat de xbox 360 in aantocht was want het graphic nivea was op zn hoogst. evenals fable, en half-life 2, allemaal super gelikt.

en niet te vergete de moddervette filmpjes

avatar van Iron Rose
Waarom zijn er zo weinig westerngames, vroeg ik me laatst af. Westerngames zijn zo schaars als een slimme opmerking van Paris Hilton en als er dan eens een keer eentje dan is deze vaak matig of wordt slecht ontvangen. Dit jaar verschijnen er echter maar liefst twee westerngames: call of juarez en red dead redemption. Ik dook echter het verleden in om een andere westerngame te spelen. GUN.

GUN komt uit de stal van Neversoft die vooal bekend zijn van de Tony ‘’hoe lang gaan we dit nog uitmelken’’ Hawk franchise en de guitar hero games. Daar tussen in was er ineens GUN. Een ambiteuze third person shooter die zich afspeelt in het wilde westen in de 19e eeuw. Je speelt als Colton White, die samen met zijn vader Ned zijn dagen vult met jagen en roven. Na zo’n roof proberen ze hun buit te verkopen aan passerende rivierboten. Zo ook aan het begin van het verhaal, alleen gaat er al snel een hoop mis. Ned heeft daar een afspraak met een vrouw om een bepaald object op te halen. Hij is echter niet de enige die daarnaar op zoek is. Als snel wordt de boot overspoelt door vijanden en je kunt maar ternauwernood ontsnappen voordat de boot ontploft. Ned overleeft de aanval niet en geeft Colton de opdracht naar Dodge City af te reizen en daar een bepaalde vrouw te zoeken. Oh ja, en voordat hij zijn laatste adem uitblaast meldt ie Colton nog even dat hij niet zn echte vader is.

Denk nu vooral niet dat het verhaal van GUN door laatstgenoemde twist een gemiddelde GTST aflevering niet ontstijgt. Het tegendeel is waar. GUN kent een behoorlijk sterk verhaal waar je je hoofd er goed bij moet houden wil je het goed volgen, ook vanwege de snelle manier van vertellen. Wat we me wel opviel is de soms behoorlijke harde cutscenes en in game momenten. Nu zijn de films van bijv. Sergio Leone ook niet heel vriendelijk maar GUN neigt af en toe flink sadistisch te worden. Zo kun je een vijand die je neer hebt geschoten nog even scalpen, wat inhoudt dat je met een mes de scheldelhuid (+plukje haar) weg snijdt van het hoofd terwijl het slachtoffer je gillend smeekt op te houden. Na dit soort momenten moest ik toch even fronzen met de wenkbrauwen.

Gun is een free roaming game. Na de verplichte tutorial in het begin kun je al snel gaan en staan waar je wil. Een aardig groot stuk land staat tot je beschikking waaronder twee stadjes, diverse kampen, mijnschachten en natuurlijk een hoop natuurschoon. Je kunt het hoofdverhaal volgen of zogenaamde sidequests doen. Deze laatste houden in dat je bijv. de sheriff van een stadje helpt, een poker toernooi wint of een boer moet helpen met het bij elkaar houden van het vee. Mijn favoriet zijn echter de wanted posters, waarin je de opdracht krijgt een crimineel te vangen (dood of levend). Het leuke hieraan is dat deze boef vaak vergezeld wordt door zn bende, die je vaak dus als eerste zult moeten uitschakelen. Er is niets leuker dan zo’n crimineel achtervolgen, nadat je zijn paard en complete bende om zeep hebt geholpen, terwijl je weet dat hij nergens meer heen kan. Op zo’n moment is Gun op zn best. Met al deze sidequests kun je geld verdienen dat je weer kunt uitgeven aan nieuwe guns en upgrades. Je wapens gebruiken in GUN is sowieso al geen straf. Je hebt standaard een revolver met unlimited ammo en met een druk op de knop schiet je in slow motion al het andere western gespuis af, ook wel quick draw genoemd. Dit is echt heel cool en omdat je het niet de hele tijd kunt gebruiken zul je goed je momenten moeten kiezen wanneer je het gebruikt. Verder krijg je nog shotguns, pijl en boog, dynamiet en heb je nog handwapens zoals bijlen en messen.

Het hoofdverhaal is echter wel veel te kort. Als je de side quests mijdt, niet aan te raden overigens, kun je Gun uitspelen in drie a 4 uur. En hoe amusant de cutscenes en de missies dan ook mogen zijn, vier uur is gewoon te kort. Dit is eigenlijk het enige grote minpunt van deze game.

Waar GUN dan wel weer in uitblinkt is het echte western gevoel naar je huiskamer te brengen. Je waant je echt in het wilde westen en iedereen met ook maar een klein beetje liefde voor de western zal onmiddelijk genieten. GUN is met liefde gemaakt en dat straalt er aan alle kanten vanaf. De game zit ook vole met leuke details. Zo kun je valsspelen tijdens het pokeren, zal een vijand die je net hebt neergeschoten nog creperen op de grond (waarnaar je hem natuurlijk nog een keer vol met lood pompt ) en als je je niet braaf gedraagt in een stadje komt er een showdown, waarin iedereen naar binnen rent en er een stuk of zes law enforcers proberen jou om te leggen. Buiten deze details, ziet GUN er ook gewoon erg gelikt uit. De game komt uit 2005 en zelfs nu, vier jaar later, kunnen de graphics nog makkelijk mee. Jammer alleen dat er hier en daar nog wat bugs voorkomen.

Omdat de wereld van Gun aardig groot is en je niet alles zal willen lopen kun je gebruik maken van paarden. Er zijn zowel getemde paarden met zadel en al beschikbaar als wilde paarden die je in de natuur zult tegenkomen. Het besturen daarvan werkt ontzettend goed. Ik dacht dat het bij Assasin’s Creed goed was, Gun doet het zowaar nog beter en vergeet niet dat Gun twee jaar eerder is gemaakt. Berijdt je paard echter niet te hard anders zal deze dood gaan en kun je alsnog de benenwagen nemen.

Het probleem met Gun is dat het nergens echt geweldig wordt. Alles had beter gekund. Het blijft allemaal op een niveau dat je denkt ‘’dit hadden ze nog wat beter kunnen doen’’. De hoofdpersoon Colt had beter kunnen uitgewerkt worden, hetzelfde geldt voor het verhaal. De muziek is goed maar met net wat meer variatie had deze niet ondergedaan voor een score van Morricone. De wereld had net wat meer afgewerkter kunnen zijn en ook de bugs en glitches hadden eruit gemoeten. Het had allemaal iets moeilijker gekunt en langer. Natuurlijk kan elke game beter en grootser maar de dingen die ik opnoem waren allemaal reeel geweest voor GUN. Nu blijf je achter met een jammer gevoel. Je kunt het Neversoft ook niet kwalijk nemen, want in de basis hebben ze een prima game gemaakt. Soms is dit helaas gewoon niet genoeg.

+ Nette graphics
+ Sterk verhaal
+ Paardrijden werkt goed

- Veel te kort
- Bugs en glitches
- Alles had net een tikkie beter gekund

Conclusie:
GUN is in principe een erg amusante game. Toch blijft je constant het gevoel bekruipen dat zoveel onderdelen net nog wat beter hadden kunnen worden uitwerkt waarnaar GUN wellicht een klassieker had kunnen worden. Desalniettemin moet je GUN zeker een kans geven als je het wilde westen ook maar een klein beetje een warm hart toedraagt.

3,5*(PS2)

Big Sparrow schreef:

Je hebt gelijk.. dat is maar 1 straat maar dat is 1 van de dorpjes en je hebt ergens ook nog 1 range waar je een keer zo een bossfight hebt en natuurlijk 2 andere "steden" en een verlaten mijn-plek

avatar van bryandejong
Vette game alleen wel erg kort de muziek kon wel wat beter

bryandejong schreef:
Vette game alleen wel erg kort de muziek kon wel wat beter

Ik speel een game meestal niet voor de muziek maar dat kan misschien wel een pluspunt zijn in jouw opzicht.

avatar van JanVR
Ik vond de muziek juist zalig!

avatar van Tsjo-Wi
Inderdaad de muziek van deze game is echt supergoed! Daar is echt veel aandacht aan besteed en lijkt net uit een film te komen. Snap niet dat je dat een minpunt kan vinden...

Dit spel begint op mijn zenuwen te werken weet iemand hoe je die paarden race bij het begin kan winnen? ik zit daar al een hele tijd vast..

avatar van JanVR
Jezus man gewoon vollenbak L2-en!!!!

avatar van bono1995
er zijn inderdaad niet veel western games, maar vergeet niet red dead revolver.
GUN is een coole game ooit gespeeld bij een paar vrienden op de "cube'.

3.5

avatar van ps3me
inderdaad, is echt een van de makkelijkste stukjes die paarden race, gewoon vaak op de sprint knop drukken (niet te vaak anders gaat je paard dood. )

Vermakelijk maar beetje boring.

War-Ultima
bokhove2 schreef:
Vermakelijk maar beetje boring.

Boring, ja dat had ik juist met red dead redemption, vind gun stukken beter.

Echt een tof spel! Ik was ergens bij een soort van baas gebleven die je met pijl en boog en geysers moest doodmaken, maar hij was veel te moeilijk voor mij.

kingsnake77
Ik zocht een leuke 'sandbox' game, omdat ik de GTA-spellen zo te gek vind.

Deze 'Gun' doet het niet voor mij. Ik vind het verwarrend en te druk. De missies zijn chaotisch en het is alleen maar een hoop schietwerk.
Ik heb het een uurtje gespeeld en gelijk un-installed.
Jammer, ik had hoge verwachtingen.

avatar van jerome998
Vogelbekdier schreef:

Dat is de eindbaas

avatar van Duke Nukem
Gun is het beste wild west spel voor de PS2. Beter dan Red Dead Revolver, dat een jaar eerder uitkwam, omdat je in dit spel kunt free roamen. Een soort voorloper van Red Dead Redemption dus! De muziek komt recht uit een spaghetti western. Het is heerlijk rondrijden op je paard en het verhaal is aangrijpend. Het enige wat dit spel mist is een multiplayer optie. Neversoft zou een sequel voor de PS4 moeten maken, dat zou een leuke concurrentie voor RDR kunnen vormen.