Dishonored: Death of the Outsider (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Arkane
Uitgegeven door Bethesda

Speel als Billie Lurk, ooit een van de meest beruchte huurmoordenaars van Dunwall. Samen met haar oude mentor, de legendarische Daud, is het tijd voor één laatste doelwit: niemand minder dan de Outsider. Hij wordt door het tweetal verweten de oorzaak te zijn van de misère in het rijk. Ga in Karnaca op zoek naar het mysterie rond dit personage, ontdek zijn oorsprong en weersta de immense tegenstand. Aangezien de Outsider veel invloed op het rijk heeft, zullen de moeilijke keuzes die je moet maken verregaande gevolgen hebben voor iedereen.

"Those days are gone."

Schijnbaar is dit vooralsnog het laatste wat we uit deze reeks kunnen verwachten wegens slechte verkoopcijfers. Al helpt het natuurlijk niet dat dit deel nauwelijks promotie heeft mogen ontvangen.

In deze standalone game volg je de gebeurtenissen die volgen na het tweede deel en dan in het bijzonder het uitschakelen van de Outsider; de vage jongeman die Corvo en Emily ook al had voorzien van hun krachten. Een aardige opzet, hoewel de uitvoering niet veel om het lijf heeft.

'Death of the Outsider' bestaat namelijk maar uit vijf missies waarvan twee keer locaties worden hergebruikt en één die gerecycled is uit 'Dishonored 2'. De enige missie die echt memorabel is, is de bank infiltratie. De gameplay is dan ook nagenoeg hetzelfde gebleven en ondanks andere namen blijven de krachten hetzelfde. Het voordeel is dan weer wel dat je geen elixers hoeft te gebruiken om je krachten te gebruiken, deze worden automatisch aangevuld. Op deze manier kun je blijven experimenteren hoe je een weg baant naar je doel.

Met de focus op de Outsider zou je denken dat er op het narratieve vlak interessante dingen zouden gebeuren, maar afgezien van enkele stukjes informatie over de beste man zelf blijft het mager. Daarbij wordt Billie Lurk van weinig persoonlijkheid voorzien, waardoor je als speler nooit ofte nimmer met haar gaat meeleven.

Al met al een redelijk tussendoortje, maar veel voegt het niet toe aan de reeks.

3,0 Sterren.

- One last job -

Op zich een leuk tussendoortje inderdaad, maar als (voorlopige) afsluiter van de series toch een beetje teleurstellend. Qua gameplay is het net zo heerlijk als Dishonored 2, maar je hebt minder krachten tot je beschikking, die niet te upgraden zijn, en daarmee dus minder variatie in de gameplay. Verder, zoals Shinobi zei, worden twee locaties opnieuw gebruikt (een keer overdag en een keer 's avonds), terwijl een andere locatie geknipt is van een grotere locatie uit Dishonored 2. Daarmee heb je dus eigenlijk maar drie originele levels, waarvan ik de laatste eigenlijk nogal vervelend vond.

Qua verhaal stelt het helaas ook een beetje weinig voor. Wat op papier een spannend uitgangspunt moest zijn, het jagen op de Outsider met Daud, is niet optimaal uitgewerkt. Ik vond het sowieso jammer van het achtergrondverhaal van de Outsider in Dishonored 2, maar hiermee wordt al helemaal niks aan de verbeelding overgelaten. Daarmee is een uiterst interessant personage uit Dishonored 1 zo'n beetje helemaal van mysterie beroofd.

Ondanks dat ik dus redelijk wat te klagen heb op narratief gebied en de variatie van levels, is de gameplay toch weer ouderwets heerlijk en werkt de stealth goed. Om die reden toch een dikke 3,5*.

avatar van legian
Zo wat kan ik ongelofelijk genieten van de Dishonored serie. Heerlijk het sluipen en ongezien een voor een iedereen op te ruimen. het blijft fijn om op je eigen manier door de levels te wandelen. Heerlijk.

ben nu bij missie 3 aangeland en ik kan me wel vinden in bovenstaande kritieken. De beperkte krachten die je ter beschikking heb zijn niet genoeg om echt wisselend te spelen. Waar je in de hoofdgames elke keer compleet anders de boel kan aanpakken, ben je hier toch wat gelimiteerd.
Ook verhaaltechnisch zit het niet helemaal lekker. Maar deel 1 is dan ook wel de beste in dat opzicht.

Ik heb ergens het idee dat dit te snel na deel 2 kwam, misschien had hier wat meer tijd tussen moeten zitten. Ach ik ga hem van het weekend maar eens afronden.