Need for Speed: Payback (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Ghost

Een cartel genaamd "The House" heeft het gehele gebied rondom Fortune Valley in handen. Volg Tyler (The Racer), Mac (The Showman) en Jess (The Wheelman) in hun poging om het cartel genaamd uit te schakelen. In filmische sequenties neem je het op tegen de leden van dit cartel. Waarbij ieder van de drie speelbare karakters een eigen set aan vaardigheden heeft. Je krijgt daarnaast talloze opties op je wagens te fine-tunen. En kunt vervolgens deelnemen aan verschillende racetypen / missies: Race, Drift, Off-road, Drag en Runner

Need for micro transactions.

Bovenstaande is de reden waarom ik al jarenlang weiger om EA te steunen. Toch was ik weer benieuwd naar een nieuw deel, omdat 'Most Wanted (2012)' de laatste uit de reeks is die ik heb gespeeld. Eerlijkheidshalve heb ik deze game dan ook via de bekende weg binnengehaald.

Door alle heisa rondom 'Star Wars: Battlefront II' is het microtransactie gebeuren rondom deze titel helaas onderbelicht geraakt. Maar wat een puinhoop heeft EA ervan gemaakt zeg; je moet echt moeite doen om door alle speedcards, loot boxes enzovoorts te kijken. Alles wijst erop dat deze game op deze onzin is gebouwd, walgelijk. Er zit zelfs een optie in waar je met een gokautomaat aan de slag kan gaan, om vervolgens op geluk een goede kaart te krijgen. Waar zijn de tijden gebleven dat je auto's kon upgraden door simpelweg onderdelen te kopen. I'm just saying...

Het narratief dat gesitueerd is om een wannabe 'The Fast and the Furious' plot stelt eveneens weinig voor. Voor de zoveelste keer moeten bordkartonnen personages wraak nemen in een weinig enerverend verloop. Dat men zelfs races onderbreekt met cutscenes zegt genoeg. Wat mij betreft wordt er weer teruggegaan naar de basis van simpel racen, zonder onnodig verhaal eromheen.

Er zit een aardige variëteit in de races, omdat je evenementen hebt in: racen, driften, offroad, drag en runner. Persoonlijk vind ik alleen offroad en driften leuk, omdat het tegelijkertijd simpel en uitdagend is. Jammer genoeg ontbreekt zowat elke vorm van snelheid, waardoor je als speler nauwelijks adrenaline ervaart. Naast het feit dat alle races gescript zijn, middels - verplichte - checkpoints, zucht. Het is dat de game er nog grafisch prima uitziet.

Al met al is 'Need for Speed: Payback' een misser vanjewelste puur door de gierigheid van EA. Ik blijf nog steeds hopen op een deel dat weer teruggaat naar de basis, maar het is waarschijnlijk verspilde moeite.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van thoyouknow1980
Onverwachte topper
Mensen ik heb de tijd van mijn leven met deze game.
Hij zit inmiddels al meer dan 40 uur in mijn ps4 en dat gaan nog heel wat meer uren worden
Op de eerste plaats valt op dat men gewoon even lekker Forza horizon 3 voor 70% gekopieerd heeft.
En.... dat pakt verdomd goed uit,want het rijd heerlijk weg en gebruikt een zelfde soort mapsysteem.
Die wereld zelf zit briljant in elkaar en is voor mij een van de beste maps ooit in een racer.
Door het vloeiende karakter is het heerlijk cruisen met een ongekende flow
Het upgrade systeem waar iedereen over klaagt valt trouwens best mee,het is gewoon even wennen.
Al met al een super leuke en geslaagde race game,SEE YA LATER ALIGATOR I'M GONE

avatar van legian
Ik heb de game gisteren in de sale voor zo'n €13 op de kop getikt. Vond dat het nog wel waard om te kijken wat ze tegenwoordig van het franschise gebakken hebben. Vroeger veel Hot Pursuit, underground, Most wanted en Carbon gespeeld. Daarna eigenlijk uit het oog verloren.
Na een uurtje spelen is al wel duidelijk wat het geworden is, vermakelijk maar nergens wordt het niveau van de eerdere games behaalt. En dat heeft vooral te maken met onderstaande punten:

Shinobi schreef:

Ik was dus stom verbaasd dat je met kaarten je auto tuned, ik nog zoeken naar winkels waar ik onderdelen kan kopen maar die zijn dus niet te vinden. Blijkt echt volledig gemaakt te zijn voor lootboxes. Het feit dat ik er bij de deluxe bundel ook nog 11 bij kreeg zegt daar ook genoeg over. Geef mij maar weer de winkels waar ik zelf de onderdelen kan kopen. Goeie ouwe tijd.

Ik moest ook nog denken aan de Ocean's serie. Eerst stelen we wat van een of andere big shot, daarna gaan we met hem samenwerken om de andere big shot te pakken. En mijn hemel wat is het acteer werk rampzalig trouwens. je kan niet eens gewoon eventjes lekker racen zonder constant gestoord te worden door telefoontjes en stomme en emotieloze dialogen. Dat alles binnen een uur afgewerkt moet worden helpt ook niet mee met de binding die je voor de personage's moet opwekken.

Ook de cutscenes tijdens de races zijn stront vervelend. Hoe moeilijk is het om de speler gewoon de ramp op te laten rijden bijvoorbeeld? Waarom moet dat perse in een cutscene?

Nee na een uurtje spelen is de ervaring niet bijzonder positief te noemen. Dat het er mooi uitziet maakt niet uit. De auto's rijden als een blok beton die je in het middelpunt probeert te sturen. De personage's zijn ongelofelijk saai en leeg, het verhaal is een copy paste van bekende films maar dan zonder de kwaliteit. En verder voelt het inderdaad erg aan als Forza Horizon, Met als verschil dat daar wel kwaliteit in zit.
Ik ga het nog wel een paar uurtjes aankijken, over de verschillende type races en de wereld zelf kan ik nog niets zeggen. Maar ik hoop steeds meer dat ze de oude games eens backwards compatible gaan maken op de consoles.

Na uur of 4/5 wel weer klaar mee. De manier om je auto te verbeteren staat me tegen, het van hot naar her rijden voor events staat me tegen, het aandikken met stoere praat van wat verder simpele a naar b exercities over niet zulke boeiende stukken weg zijn staat me tegen, het omslachtige modden van het uiterlijk van de auto staat tegen...wat ik leuk vond was het begin van de story mode, toen zat er nog vaart in. Ook leuk zijn de vette Amerikaanse wagens.

Denk dat ik toch liever GT Sport weer oppak vanavond.

Heb Payback wel te weinig gespeeld om een cijfer uit te kunnen delen...

Jammer, had oprecht zin in deze PS Plus game!

Het gebeurd me niet vaak, maar ik kap met Need For Speed Payback en ga hem niet meer uitspelen ook.

Het begon echt als een vermakelijke game. NFS 2015 vond ik echt een hele toffe NFS die me deed denken aan het legendarische underground 2. Deze game leek in het begin wel echt een mooi deel dat erop verder bouwt. In de basis is het ook gewoon wel een aardige arcade racer, maar ik zit nu op 75% van de game ofzo en hier loopt het spaak.

Ten eerste is het tunen en upgraden gebaseerd op random kaarten. Je raadt het al: dat is dus echt totaal toegespitst op microtransactions. In de meeste games lukt het wel om xp te bouwen zonder ook maar iets te kopen, maar ik zit nu dus op een punt dat ik mijn dragrace auto moet upgraden, maar dat gebeurd op basis van random kaarten. Dus ik moet of enorm veel grinden en geluk hebben of geld neerleggen. En als klapper op de vuurpijl zijn de kaarten die ik krijg net iets te laag niveau voor de kaarten die ik nodig heb. Wat een compleet idioot systeem. Het helpt nu echt de game om zeep.

Daarnaast is de politie AI aardig wacko en zijn de cutscenes van ongelukken tijdens het racen bloedirritant.

Als je je auto visueel moet pimpen moet je eerst allemaal random events doen zodat je vrij kan spelen dat je bijvoorbeeld je spiegels kan veranderen. Echt alles zit achter zo'n grind muur. Jammer want in de basis is het best een leuke arcade racer.

avatar van Waackx
Ik begrijp weinig van de kritieken;

Ja het klopt, na elke succesvolle missie is het een loterij wat voor kaart je trekt bij het kiezen van 1 van de 3 maar de kritieken dat mensen niet genoeg xp kunnen opbouwen om een auto up te graden die volg ik niet.

Je krijgt in een later stadion keuze om met 3 verschillende personen te spelen om de chapter af te ronden, in mijn geval ben ik niet zo van drag racen maar door eerst het behalen van de andere missies altijd wel voldoende geld behaald om mijn auto te kunnen upgraden bij de stores en zo niet een aantal packages op te pikken en weg te rijden van de politie en op die manier elke keer 10,000 te verdienen en wel die upgrade te kunnen betalen.

Ik heb zelfs autos verkocht die ik in eerste instantie voor de lol wilde hebben, zoals een Diablo maar zodra ik in verdere fase in de game kwam, verkopen en daardoor genoeg kunnen kopen voor mijn goede Corvette om wel een goede kans te maken in de laatste races.

Story Mode uitgespeeld, alle reclameborden gevonden en bijna alle tokens.
60+ uur heb ik mij goed vermaakt in van de meest mooie en ruime open world (race)games die ik heb ervaren.

Cutscenes tijdens het racen zijn wel irritant maar goed maar die kan je uitzetten maar het zijn er wel te veel.

Zelfs het dunne plotje was op sommige momenten best vermakelijk.

Alleen de moeilijksgraad schommelt af en toe nog weleens;
Bij sommige missies is de eerste plaats behalen niet zo moeilijk op Hard mode maar sommige missies zijn al verdomd moeilijk op Easy mode.

De beste 3 euro die ik dit jaar heb uitgegeven.