Need for Speed: Payback (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Racing

Ontwikkeld door Ghost
Uitgegeven door Electronic Arts

Een cartel genaamd "The House" heeft het gehele gebied rondom Fortune Valley in handen. Volg Tyler (The Racer), Mac (The Showman) en Jess (The Wheelman) in hun poging om het cartel genaamd uit te schakelen. In filmische sequenties neem je het op tegen de leden van dit cartel. Waarbij ieder van de drie speelbare karakters een eigen set aan vaardigheden heeft. Je krijgt daarnaast talloze opties op je wagens te fine-tunen. En kunt vervolgens deelnemen aan verschillende racetypen / missies: Race, Drift, Off-road, Drag en Runner

Need for micro transactions.

Bovenstaande is de reden waarom ik al jarenlang weiger om EA te steunen. Toch was ik weer benieuwd naar een nieuw deel, omdat 'Most Wanted (2012)' de laatste uit de reeks is die ik heb gespeeld. Eerlijkheidshalve heb ik deze game dan ook via de bekende weg binnengehaald.

Door alle heisa rondom 'Star Wars: Battlefront II' is het microtransactie gebeuren rondom deze titel helaas onderbelicht geraakt. Maar wat een puinhoop heeft EA ervan gemaakt zeg; je moet echt moeite doen om door alle speedcards, loot boxes enzovoorts te kijken. Alles wijst erop dat deze game op deze onzin is gebouwd, walgelijk. Er zit zelfs een optie in waar je met een gokautomaat aan de slag kan gaan, om vervolgens op geluk een goede kaart te krijgen. Waar zijn de tijden gebleven dat je auto's kon upgraden door simpelweg onderdelen te kopen. I'm just saying...

Het narratief dat gesitueerd is om een wannabe 'The Fast and the Furious' plot stelt eveneens weinig voor. Voor de zoveelste keer moeten bordkartonnen personages wraak nemen in een weinig enerverend verloop. Dat men zelfs races onderbreekt met cutscenes zegt genoeg. Wat mij betreft wordt er weer teruggegaan naar de basis van simpel racen, zonder onnodig verhaal eromheen.

Er zit een aardige variëteit in de races, omdat je evenementen hebt in: racen, driften, offroad, drag en runner. Persoonlijk vind ik alleen offroad en driften leuk, omdat het tegelijkertijd simpel en uitdagend is. Jammer genoeg ontbreekt zowat elke vorm van snelheid, waardoor je als speler nauwelijks adrenaline ervaart. Naast het feit dat alle races gescript zijn, middels - verplichte - checkpoints, zucht. Het is dat de game er nog grafisch prima uitziet.

Al met al is 'Need for Speed: Payback' een misser vanjewelste puur door de gierigheid van EA. Ik blijf nog steeds hopen op een deel dat weer teruggaat naar de basis, maar het is waarschijnlijk verspilde moeite.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van thoyouknow1980
Onverwachte topper
Mensen ik heb de tijd van mijn leven met deze game.
Hij zit inmiddels al meer dan 40 uur in mijn ps4 en dat gaan nog heel wat meer uren worden
Op de eerste plaats valt op dat men gewoon even lekker Forza horizon 3 voor 70% gekopieerd heeft.
En.... dat pakt verdomd goed uit,want het rijd heerlijk weg en gebruikt een zelfde soort mapsysteem.
Die wereld zelf zit briljant in elkaar en is voor mij een van de beste maps ooit in een racer.
Door het vloeiende karakter is het heerlijk cruisen met een ongekende flow
Het upgrade systeem waar iedereen over klaagt valt trouwens best mee,het is gewoon even wennen.
Al met al een super leuke en geslaagde race game,SEE YA LATER ALIGATOR I'M GONE