Code Vein (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Bandai Namco
Uitgegeven door Bandai Namco

In de nabije toekomst heeft een enorme ramp ervoor gezorgd dat de wereld grotendeels is vernietigd. De geraamten van enorme wolkenkrabbers, welke ooit symbool stonden voor het welvaren van de mensheid, torenen hoog en treurloos boven het tot puin verheven landschap uit. Te midden van deze restanten vecht een groep overlevers, onder de naam Vein. In ruil voor hun herinneringen en bloeddorst ontvangen ze mysterieuze krachten welke hen helpen in de strijd tegen de zielloze overblijfselen van mensen, genaamd de Lost.

avatar van solidKevin
Code Vein is een zeer aardige Soulslike waar ik me ruim 40 uur mee heb vermaakt. De interessantste mechaniek is absoluut de zogenaamde Blood Codes. Hiermee kun je, wanneer je maar wilt, wisselen van class. Heb je zin om vijanden met magie te bestoken in het ene gebied? Dat kan. Wil je in het volgende gebied liever met een gigantisch zwaard op ze inhakken? Geen probleem.

Elke Blood Code past in een oogopslag je stats aan (een deel van de kracht is afhankelijk van je level), waardoor je eigenlijk geen fouten kan maken in de manier waarop je jezelf ontwikkelt. Daarnaast is het mogelijk om gifts (skills) uit de ene Blood Code te gebruiken bij een ander door ze in je lijst met actieve skills te zetten als je tegen vijanden vecht.

Hierdoor kun je een compleet eigen build maken met elementen uit verschillende classes. Hoewel dit een interessante functie is, zit er ook een nadeel aan vast. Aan het eind van de game was ik rond level 135, maar ik had niet het idee dat ik ook echt veel sterker werd. Het upgraden van je wapens en Blood Veils (pantser) is eigenlijk veel belangrijker.

Een ander nadeel waren de bosses. Waar je in Dark Souls of Bloodborne een episch gevecht aangaat waarbij tactiek een grote speelt, is het in Code Vein meer een zaak om zo snel mogelijk heel veel schade te doen om er maar vanaf te zijn. Alle bosses hebben namelijk één of meerdere aanvallen die in een keer je volledige HP neerhalen. In veel gevallen gebruiken ze die ook nog eens twee of drie keer achterelkaar. Hierdoor zijn bosses meer een vervelend obstakel dan een epische conclusie van een bepaald gebied.

Code Vein heeft ook een 'duidelijker' verhaal en door middel van cutscenes en dialogen met je teamgenoten kom je steeds meer te weten over de wereld. De game lijdt wel een beetje onder de (zoals ik het noem) 'Japanse vaagheid' in de vertelwijze. Gaandeweg wordt het allemaal wel wat duidelijker, maar in het begin vroeg ik me vaak af wat ik nu eigenlijk aan het spelen was. Misschien ligt dit meer aan mijn ietwat beperkte ervaring met Japanse games. Desalniettemin vond ik het wel vermakelijk.

Is deze game voor iedere liefhebber van Dark Souls? Ik denk het niet, maar als je Souls leuk vindt en je hebt wat met anime of typische Japanse verhalen (voor zover ik daar iets zinnigs over kan zeggen) ga je aan Code Vein wel plezier beleven. Voor mij persoonlijk: 3,5*