The Evil Within 2 (2017)

3,78

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Tango
Uitgegeven door Bethesda

Detective Sebastian Castellanos heeft alles verloren, waaronder zijn dochter, Lily. Om haar te redden, moet hij terug afdalen in de nachtmerrieachtige wereld van STEM. In dit virtuele domein, waar verschrikkelijke bedreigingen constant op de loer liggen, zal hij op zijn verstand en reflexen moeten vertrouwen om te overleven, en zijn enige kans op verlossing te volbrengen.

12 BERICHTEN 1 MENING

Hellyeahh
Laat maar komen. Deel 1 was ook zeer vermakelijk.

Ik vond de eerste ook geweldig - vreemd genoeg als enige uit mijn toenmalige vriendenkring. De rest is niet verder gekomen dan de eerste ontmoeting met Chainsaw Guy voor ze het voor bekeken hielden - wat mij betreft nog altijd eerder een kwestie van 'niet genoeg moeite gedaan' dan 'ik vond er niets aan', maar goed dat is mijn mening natuurlijk. In ieder geval kijk ik dus heel erg uit naar deel 2 - het lijkt erop dat het allemaal net wat weirder, twisted en persoonlijker wordt dan de eerste.

Hopelijk wordt het meer horror dan actie dit keer. Het vorige deel was alleen in het begin spannend toen je moest sluipen en verstoppen.

avatar van rustugan

Deel 1 vond ik verassend goed !! Deel 2 ga ik daarom ook blind halen ! Zin in deze !

avatar van dr channard

Hier ben ik ook benieuwd naar. Jammer dat het hoofdpersonage nu meer lijkt op een combinatie van Drake Nathan en die van The Last Of Us. Ik vond zijn ruigere look in het eerste deel beter.

Vond deel 1 geweldig. Wist niet eens dat deeltje 2 al binnenkort uit zou komen.

avatar van killer13
Heb het spel onmiddelijk in huis gehaald en ik ben laaiend enthousiast! Het speelt allemaal lekker en de wereld van the evil within 2 is één grote nachtmerrie net zoals de monsters die jou op constant opjagen. De gameplay doet regelmatig denken aan the last of us, Ik heb gemerkt dat ik heel de omgeving verken en mezelf constant in gevaarlijke situaties breng om toch maar een extra upgrade voor mijn wapens of mezelf te kunnen kopen. Ik ben net begonnen aan chapter 4 en zit nog niet zo heel ver maar dit tot nu toe vindt ik het een echte topervaring!

avatar van dr channard

Iemand deze al aan het spelen? De open wereld en de actiegerichte gameplay die ik op YouTube zie schrikt me af deze te gaan halen.

Nee helaas. Ik wacht wel even tot hij wat in prijs gedaald is (of ik financieel beter erbij zit). Heb hem wel een half uurtje mogen playtesten bij een vriend die hem in huis heeft en ik vind hem (net zoals deel 1) toch echt wel de moeite. Het design van de diverse monsters is toch echt vet en qua sfeer zit het ook meer dan goed.

dr channard schreef:
Iemand deze al aan het spelen?
Er zijn al twee stemmen, blijkbaar een paar enthousiastelingen die het spel direct in huis gehaald hebben en over het weekend uitgespeeld hebben. Chapeau

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een leuk vervolg op de prima 3rd person horrorshooter. Deel 2 is in een aantal opzichten een verbetering, maar ik miste de spanning & uitdaging van het eerste deel waardoor ik ze gemiddeld evengoed vind. De dingen die deel 2 beter doet is dat je een autosave functie hebt zodat saven aanzienlijk minder frustrerend is, upgraden is sneller & makkelijker gemaakt (hoewel het nog steeds sneller had gekund), er zijn minder stukken waarin je geforceerd word het verhaal te volgen, ze hebben de vallen in de levels verwijderd en de besturing werkt gemiddeld soepeler mee. Dit maakt The Evil Within 2 een game die lekker wegspeelt.

Een aardig deel bestaat uit non-lineaire levels waarin je optionele missies hebt en veel verzamelobjecten kunt vinden. Dit is een leuke vernieuwing die deel 2 in een andere jas trekt zonder dat het teveel afwijkt van deel 1. Er waren optionele missies die ik niet deed wegens munitie tekort, of er waren momenten dat ik besloot een andere weg te zoeken naar de bestemming ivm een te sterk monster dat op mijn pad zat. Hierdoor heb je meer vrijheid en word je beloond om je eigen pad te maken, in bepaalde levels tenminste (denk zo’n 40% van de game).

Je hebt voldoende munitie om vijanden te verslaan indien je goed bent met richten, maar voorzichtig spelen met stealth word sterk aangeraden omdat één fout kan leiden tot een grote groep monsters die je overmeesteren. Hierdoor heeft Evil Within 2 een goede balans tussen actie en stealth. Persoonlijk vond ik het begin niet sterk omdat Sebastiaan heel zwak was: hij is binnen no-time uitgeput van het rennen, crosshair schud heen en weer waardoor richten lastig is, hij is snel dood, kan weinig munitie dragen en heeft weinig goede wapens tot zijn bezit. Maar hoe meer je hem upgrade, hoe soepeler hij speelt en hoe leuker ik de game vond. Het voordeel aan het personage intentioneel zwak maken is dat ik zat te smachten naar Green Gel, omdat iedere upgrade noodzakelijk aanvoelde. Het nadeel is dat het even kan duren voordat het op gang komt. Opmerkelijk is dat de youtube reviewer Caddicarus, die ik goed kan waarderen, juist vol lof sprak over het begin wegens de kwetsbaarheid van het personage. Het is, in dat opzicht, maar naar wat je zoekt in The Evil Within.

“Eng” is niet een woord dat ik zou gebruiken om de game te omschrijven, ondanks dat het in het horrorgenre zit. Ik had meestal genoeg munitie om de vijanden te verslaan en ze waren snel geneigd agressief gedrag te vertonen, waardoor het voorspelbaar werd wanneer er een dreiging kwam ipv dat de game subtiel spanning opbouwde. De grote uitzondering was een wit vrouwelijk monster, dat nu en dan onverwachts verscheen en je in 1 aanval doodmaakt zodra ze je ziet. Ik vond voornamelijk hoe je haar stem door je Playstation 4 controller kon horen, indien ze dichtbij was, een leuke extra.
De presentatie is erg sfeervol: gedetailleerde en levendige gebieden, variatie in de belichting en omgevingen, creatieve monsterlijke designs, passende muziek en voornamelijk de vreemde geluiden die de monsters maakte kon voor rillingen zorgen. Het verhaal is helaas slecht, maar de game toont genade door je de mogelijkheid te geven om bijna alles over te slaan waardoor het tempo voor mij nooit inkakte. Mijn grootste gemis bij The Evil Within 2 is dat ik de moeilijkheidsgraad iets te laag vond. Deel 1 kon genadeloos moeilijk zijn, maar juist daardoor heel spannend en bevredigend indien je het haalde. Deel 2 is ook uitdagend, maar gemiddeld had ik minder spanning of moeite in vergelijking met het eerste deel. Misschien dat een New Game + dit minpunt verhelpt, maar voor nu vind ik de moeilijkheidsgraad van het eerste deel het fijnste.

Als je een liefhebber bent van deel 1 is dit zeker geen verkeerde keuze om aan te schaffen. Ik heb zelfs recensies gelezen van mensen die deel 1 niet goed vonden maar wel plezier aan 2 beleefde. Persoonlijk kan ik ze allebei prima waarderen voor hun eigen redenen. Een goede balans tussen actie en stealth, creatieve monsters en voldoende vernieuwing ten opzichte van het eerste deel. Het begin vond ik echter traag wegens het zwakke hoofdpersonage en het lange eerste grote level, het verhaal is slecht (voor zover ik behoefte had het te volgen) en de uitdaging vond ik iets te laag in vergelijking met zijn voorganger

3,5/4*

avatar van hitman47
Zeer erg uitgekeken om deze game te spelen en juist uitgespeeld op nightmare.
Ik vind de chapters waar je de stad Union vrij kan verkennen erg fijn en geeft vele mensen een
''The Last Of Us'' gevoel en was ook het leukste deel van de game.

Op het einde toe werden de chapters terug eerder lineair zoals de eerste Evil within .
Het verhaal kon me, net zoals het eerste deel niet bekoren en het voelde te geforceerd gebracht.
Maar ik wist als je deze game koopt is het toch voor de actie en de horror en minder voor het verhaal.
Over horror gesproken ik vond het minder eng en ''losser'' spelen dan het eerste deel toen je soms echt nog een adempauze nodig had om verder te gaan.

De vaardigheden en wapens upgraden vond ik een vooruitgang tegenover het eerste deel
zeker met het gunpowder dat je kan kiezen welke kogels voor welk wapen je wilt maken.
De ''safe haven'' vond ik persoonlijk minder aantrekkelijk dan die in het eerste deel
wel leuk om te zien dat Tatiana er nog is.

De Bosses waren vermakkelijk zeker de ''Flamethrower guy'' vond ik bijzonder,
maar de Bosses waren voor mij wel makkelijk te kloppen in tegenstelling tot het eerste deel
waar ik toen heel mijn arsenaal had opgebruikt aan Spider Laura en andere Bosses.

Conclusie: Deze Evil Within is meer actie gebaseerd dan horror in vergelijking met het eerste deel,
wat niet stoort voor mij.Het verhaal was oninteressant voor mij persoonlijk maar dat was het eerste deel ook. Desalniettemin blijft het een leuke shooter met een altijd donkere kant doorheen de game.
Setting en graphics zijn dik in orde.

Evil within had ik een 4* gegeven en deze Evil Within 2 krijgt een 3.5* wat misschien nog een 4* word na het spelen van new game plus in de toekomst.