Transference™ (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation VR / PC VR
Adventure / Simulation

Ontwikkeld door Ubisoft en SpectreVision
Uitgegeven door Ubisoft

Verlies jezelf in het destructieve verhaal van een obsessieve man, terwijl je door zijn digitaal nagemaakte herinneringen doolt. Navigeer door een droomhuis vol geheimen en kom oog in oog te staan met zijn gebroken familie, terwijl je vrijuit hun gedachten onderzoekt. Verzamel genoeg bewijs uit deze familiegeschiedenis om hun levens in het nu te kunnen repareren.

Ik weet niet precies wat van deze game te vinden. Grafisch zit het goed in elkaar; grafisch is het zeker één van de betere games die op PS VR speelbaar is. Het heeft een aantal sfeervolle scenes met een hoog mindfuck gehalte en soms kon het, wegens de onvoorspelbaarheid, aardig spannend worden. Ik kan echter totaal niet zeggen waar het verhaal precies over ging. Ik kreeg mee dat het om een vader ging die met zijn familie in een virtuele wereld zit, maar meer kon ik er niet echt uithalen. De game springt van tijd naar tijd, personage naar personage en er word van alles door elkaar heen verteld waardoor ik het lastig vond om te volgens wat er precies speelde. Dit haalde teveel uit het potentiële plezier dat Transference kon hebben.

Om een vergelijking te maken: ik vond Here They Lie een gave game, ondanks dat ik totaal niet volgde waar het verhaal over ging, omdat je in die game een reis door een creatieve, vreemde fantasiewereld maakte. In Transference zit je de hele game vast op dezelfde locatie waardoor mijn nieuwsgierigheid naar het volgende gedeelte aanzienlijk minder was. Het is daarentegen een aardig korte game die wel een duidelijk begin, midden en einde heeft. Hier en daar wat aardige puzzel-achtige momenten waar ik even bij stil moest staan.

Geen haat, geen liefde. Gewoon aardig-isch om gespeeld te hebben al kon ik weinig van het verhaal volgen. Waardoor ik het toch een 2,5* geef is omdat het te chaotisch is: ik speelde het in VR met koptelefoon en de hoeveelheid lawaai en draaiende beelden dat op je afgegooid word is iets te onprettig om te ervaren.