Mario + Rabbids Kingdom Battle (2017)

Nintendo Switch
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft en Nintendo

In deze qua speelstijl op X-Com geïnspireerde titel ziet Mario onderweg naar het kasteel van Princess Peach een enorme draaikolk in de lucht. Het duurt niet lang voordat er in enorme hoeveelheden Rabbids uitvliegen, die het hele Mushroom Kingdom op zijn kop zetten. Aan Mario, Luigi, Peach, Yoshi en vier (minder gestoorde) Rabbids, die zich als hen verkleed hebben, de taak om de orde in het Mushroom Kingdom weer te herstellen!.

avatar van Princess Piranha
Echt een heerlijke game. Na het zien van footage en een interview met het team tijdens de E3, werd ik steeds enthousiaster. Je kon zien dat er met veel plezier en liefde aan is gewerkt. En dat merk je ook terug in de game. Inderdaad het oog voor detail zoals hierboven wordt genoemd. Dat zie je terug in de wapens, maar ook de cutscenes, invulling van de werelden, script, muziek.

Gameplay is al helemaal geweldig, zoveel verschillende tactieken die je toe kan passen. Ik vind het heel fascinerend hoe een XCOM achtige game, gemixt met Mario ÉN met Rabbids, zo goed kan werken.

centurion81 (crew)
Ennnn met bijna 40 uur op de teller heb ik net zitten genieten van de aftiteling van deze geweldige game!

De game blijft tot het eind supervet...Ik heb even echt heel erg vastgezeten vlak voor het einde...Uiteindelijk denk ik dat ik die gehaald heb door challenges te gaan doen en verder te verkennen in eerdere werelden waardoor ik een paar betere wapens kon kopen waardoorik het ineens wél haalde

Ben overigens zeer benieuwd welke characters anderen het meest en welke het minst hebben gebruikt!

Mijn van meest naar minst:
1. Mario (duh)
2. Rabbid Peach
3. Luigi
4. Rabbid Luigi
5. Rabbid Yoshi
6. Rabbid Mario
7. Yoshi
8. Peach

Ik heb overigens op dit moment niet echt de neiging om als een completionist alles te 100%-en ook niet om de DLC te kopen. Daarvoor zijn er gewoon teveel toffe games en te weinig tijd momenteel

Balsport games, race games, party games, dance games, RPG’s en nu ook turn-based combat games. Op dit punt ben ik ervan overtuigd dat je Mario in elk genre kunt gooien en ze weten er iets moois van te maken. Een paar jaar geleden had het idee van een crossover met de Ubisoft Rabbids een vreemde fan-fictie geleken (alsof Buzz Lightyear samen met de Minions een film zou hebben), aldus de verbaasde reacties bij de onthulling op E3. Ondanks deze wisselvallige verwachtingen hebben ze een goede game neergezet die terecht voornamelijk positieve cijfers heeft gekregen.

Ikzelf ben niet goed bekend met het turn-based board combat systeem dat hier gebruikt word, maar ik hoor dat het voornamelijk te vergelijken is met XCOM. Als iemand die onbekend is met het genre weet de game je heel goed, op stapsgewijze manier, in te laten komen. De levels beginnen simplistisch met weinig opties tot je beschikking, maar hoe langer je speelt hoe complexer het word. Geen van de nieuwe obstakels of power ups werden mij te ingewikkeld omdat ze, elke keer wanneer er iets nieuws geïntroduceerd word, je een kans gaven om aan de andere aspecten van de game te wennen. Hierdoor zat de leercurve prettig in elkaar. Het zorgde er echter ook voor dat de game iets te makkelijk begon omdat er weinig techniek bij het begin kwam kijken, naar mijn idee, maar na een paar uur werden de levels pittiger waardoor ook het niveau hoger werd. Het kon verslavend werken om te experimenteren met verschillende speelstijlen van de characters om te zien wat het beste werkte. In de eerste instantie probeerde ik alle characters balanced te maken, maar later kwam ik erachter is je volledig te storten op de specialiteiten van een character, en die tactisch op je missie toe te passen, het beste werkte.

De hoofdlevels zijn gevarieerde missies waarin het level design, de vijanden of de verschillende doelen je telkens uitdagen andere aanpakken te nemen. Hierdoor werd ieder potje een soort puzzel waarbij ik tactisch zocht naar de beste strategie. Tussen de hoofdmissies heeft de game soms creatieve boss battles die een andere aanpak van je vroegen of onderhoudende puzzels. De puzzels waren gemiddeld het minst sterke aspect van de gameplay omdat ze te simpel zijn, waardoor ze eerder aanvoelde als het volgen van instructies dan out-of-the-box denken. Zelfs in de latere paar levels liep ik er zonder moeite doorheen, maar de puzzels vormde wel een vermakelijke afwisseling van constant potjes doen. Mijn persoonlijke favorieten onderdelen waren de optionele missies waarin je soms met heel weinig beurten een specifiek doel moet behalen. In deze potjes haal je het uiterste uit de potentie van je character en is iedere zet van groot belang, meer dan bij de gewone missies, wat ze voor mij het hoogtepunt van de gameplay maakte.

De game heeft een uitzonderlijk goed gebruik van moeilijheidsgraad: ieder level is in principe makkelijk om te halen, maar je krijgt aan het einde een score afhankelijk van in hoeveel beurten je het deed en of al je characters het overleefde. In tegenstelling tot de meeste games die ik heb gespeeld, waarin het eindcijfer er puur is voor de sier, krijg je hier een verdubbeling van je beloning als je een Perfect Score haalt. Geziene nieuwe wapens pittig duur konden zijn en alle upgrades welkom waren was een Perfect halen wel degelijk belangrijk om meer vooruitgang te krijgen. Het kon verslavend werken om vlug even ‘restart battle’ te doen om de perfecte eerste beurt te maken, waardoor een Perfect altijd belonend voelde.

Waar ik wisselvallige meningen over heb zijn het narratief en het level design. Het verhaal kon grappig zijn door de kleurrijke personages die op humoristische wijze op elkaar reageerde, maar andere momenten sloeg de humor niet aan waardoor het eerder ongemakkelijk werd. Een hit en miss, wat dat betreft. De graphics zijn kleurrijk en prettig om naar te kijken, precies wat je van een Mario game verwacht. Wat betreft originaliteit schiet het level design echter tekort. Het gaat voor de standaard Mario level design die je in de meeste games al ziet en qua vernieuwing is het enige wat het deed willekeurige objecten erin gooien (vermoedelijk heeft dat iets te maken met de Rabbid games). Hier had ik wat meer vernieuwing willen zien. Verder is de muziek heel prettig om naar te luisteren. Fijne mixen van melodieën uit de Mario games gemengd met sfeervolle originele tracks.

Het duurde even voordat de game het sterke niveau bereikte waar het op eindigde en het narratief + level design was wisselvallig, maar los daarvan was dit zeker een erg leuke game om gedaan te hebben. Voor zijn sterke strategische gameplay, leuke manier hoe het Mario elementen verwerkt in de gameplay, goede leercurve en leuke boss battles is Mario + Rabbids Kingdom Battle een sterke exclusive die me blij maakte een Switch te hebben aangeschaft.
Momenteel heb ik slechts de eindbaas verslagen en van World 1 tot 3 de bonus missies gedaan, maar ik ga zeker nog tijd maken voor de andere missies en de Donkey Kong DLC.

4/4,5*