Super Mario Sunshine (2002)

Nintendo GameCube / Nintendo Switch
Platform

Ontwikkeld door Nintendo

Het spel begint als Mario, Peach en Toadsworth in een vliegtuig zitten op weg naar Isle Delfino. In het vliegtuig wordt op een scherm een voorstelling gemaakt van het eiland. Plots merkt Peach een schaduw op die erg lijkt op Mario, maar die heeft net als Toadsworth niets opgemerkt. Als het vliegtuig landt in Delfino Airport, blijkt het eiland met modder vervuild. Ook het zonlicht is weg. Mario wordt ervan beschuldigd omdat de eiland bewoner's, de pianta's, Shadow Mario een kwast zagen gebruiken om met modder vanalles te bevuilen en rare wezens op het eiland te zetten. Nu krijgt Mario de opdracht om het eiland te redden en de zonneschijn terug te krijgen. Met de hulp van Fludd, een watersysteem, moet Mario zijn tegenstander Shadow Mario bestrijden. Als prinses Peach dan ook nog eens wordt ontvoerd, begint het echte werk voor de loodgieter.

avatar van Princess Piranha
Ik hoor van vrienden vaak dat ze Sunshine heel erg vonden tegenvallen. Maar daar ben ik het echt niet mee eens! Wat een leuk spel was dit! De werelden waren erg leuk, er hing een leuke sfeer bij deze game en het was gewoon leuk om te spelen.

De eindbaas had dan misschien iets beter gekund, maar dat maakt niet uit. Het is en blijft een geweldige game, dus krijgt het van mij 4,5 mooie grote sterren. ^__^

Ik heb alle kritieken op dit spel nooit gesnapt.

Wat zoek je nu eigenlijk in een Mario game?

1. Een leuk, grappig verhaal.
2. Mooie, aparte, attractieve levels.
3. Een heerlijk speelbare Mario
4. Sfeer (muziek, aankleding etc)
5. Terugkerende zaken (personages, jumps etc).

Dit alles kreeg je toch in S.M.S dacht ik zo.
Ik heb zo enorm genoten van dit spel. Nooit kreeg ik een groter vakantiegevoel als bij het spelen van dit spel. De muziek was zo ontspannend, de levels waren zo mooi en kleurrijk en ik vond zelf de waterspuit een leuke nieuwe gadget. Velen vonden van niet, ik van wel. Het was een Mario game die vertrouwd was, maar ook meteen met wat nieuws.
Het enige nadeeltje vond ik de soms bizar moeilijke blokken levels in de ruimte, maar aan de andere kant lag het natuurlijk geheel zelf aan de speler of je er door kwam of niet. Maar soms was het wel frusterend.

Alles bij elkaar heeft deze game toch een plek in mijn gamershart verovert en krijgt ie een verdiende 4,5*

avatar van avdj
Het is opmerkelijk hoe laag deze game scoort. Hoewel ik het persoonlijk ook lang als een minder Mario spel zag heb ik 'm onlangs weer eens oppgepakt. Nou, wat een prettige game nog altijd!

Na 8 jaar zijn de graphics nog steeds erg fraai. De vooruitgang t.o.v. Super Mario 64 is in dat opzicht behoorlijk groot. Ook de controls voelen direct goed aan. Alleen de camerabesturing is even wennen. Voor een Mario spel heeft het een opvallend verhaal en Nintendo heeft het lef gehad om Mushroom Kingdom te verlaten.

Super Mario Sunshine speelt wat meer als een adventure als z'n geroemde voorganger. De levels zijn opvallend ruim en vrolijk. De beslissing om '2-D' levels toe te voegen is naar mijn mening een briljante zet geweest. Deze zijn niet alleen vrij pittig maar hebben ook een nostalgisch randje. Daarnaast brengen ze de speler terug naar de platformer basics.

De sterren moeten in chronologische volgorde gehaald worden wat op het eerste oog wat tegenvalt. Maar rouw niet...in elke episode verandert de wereld in bepaalde mate wat de afwisseling alleen maar ten goede komt. Persoonlijk vind ik de werelden sowiezo ontzettend ingenieus en doordacht. Noki Bay is wellicht één van de beste.

MinMinpunten zijn er ook. Zo zijn er belachelijk veel blauwe munten te verzamelen. Nintendo lijkt aan de replaywaarde gedacht te hebben maar als speler heb je het gevoel voor de gek te zijn gehouden. Ik heb redelijk jacht gemaakt op blue coins maar kwam tot Bowser niet verder dan 84 Shines. 2/3de van het spel!

Natuurlijk is het leuk de werelden nog eens uit te kammen maar met name de Blue Coin Challenges zijn vaak veel en veel te moeilijk. Verder voelt het spel wat minder vertrouwelijk aan dan gewoonlijk. Mijn voorkeur gaat naar de ijs-, woestijn- en bergomgevingen uit Super Mario 64. Toch is het gewoon één van de betere NGC games en voor mij 4,5* waard.

avatar van 3bdelilah
Ik heb er op z'n zachtst gezegd een beetje moeite mee om erin te komen. Heb de game al een half jaar of zo, en tot dusver slechts 15 Shine Sprites. Oké, toegegeven, er zijn games in tussentijd gekomen die ik de voorkeur gaf en deze een beetje stof lag te happen. Maar telkens als ik ermee begin, heb ik na het halen van één of hooguit twee Shine Sprites al meteen het gevoel van "oké, dat was een productieve middag/avond. Nu even *insert random game* op de PS3 spelen".

Had ik niet bij de andere delen. Ik vind hem veel minder magisch dan bijvoorbeeld SM64 of SMG. Oké, bij de eerste komt wellicht bergen met nostalgie bij kijken, en SMG is speltechnisch gewoon perfect. Maar toch. Hoe dan ook, door bikkelen, dus nog geen cijfer. Maar zou me niet verbazen als ik er in februari 2014 nog mee 'bezig' ben, dus dat is geen goed teken.

Fonzzz002 (crew)
Ondanks de positieve reputatie deed Sunshine mij onvoldoende om tot het einde te willen spelen. Het heeft leuke momenten en de Mario kwaliteit stempel is te herkennen, maar er zaten teveel aspecten die me niet prettig lagen: het feit dat de hele game zich op 1 locatie afspeelt ipv de meerdere settings waar andere Mario delen mee spelen, ik de Delfino locatie en personages niet heel boeiend vond, het steeds moeten schoonspuiten van dingen met FLUDD of de andere taken die je moest uitvoeren.. het klikte gewoon niet zo goed als de andere delen.

Allereerst wat de game goed doet: heb het lief of niet, Sunshine is een originele game die nieuwe dingen in de mix gooit. Ze hadden gewoon Mario 64 kunnen kopiëren (opnieuw Peach’s Castle moeten doorgaan met dezelfde moves etc), maar ze kozen ervoor een nieuwe richting op de gaan die trouw voelde aan zijn voorganger. Je hebt nog steeds de 3D collect-a-ton platforming van de voorganger, maar ditmaal is er een nieuwe laag toegevoegd door FLUDD. FLUDD kun je gebruiken om dingen schoon te spuiten, maar is bovenal handig voor platforming. Je kunt tijdelijk in de lucht zweven, jezelf als een raket in de lucht schieten of keihard rennen. Deze moves worden ieder op leuke manieren gebruikt voor missies. Een paar van mijn favorieten momenten in de game waren de momenten dat je lastige acties met FLUDD moest doen om een platformsectie te halen.

Toch voelde de missies meer als klussen dan leuke uitdagingen. Een aardig deel van de missies kwam neer op dingen/vijanden schoonspuiten, wat teveel van hetzelfde werd en vroeg zijn charme verloor. Andere momenten moest je steeds heen en weer lopen over dezelfde plekken om fruit te vervoeren of om blauwe munten te verzamelen, simpele bosses meerdere keren verslaan of je werd iets te ver terug gestuurd als je een missie faalde. Sunshine is op z’n best wanneer je gewoon aan het platformen bent zoals bij missies waarin FLUDD word afgepakt, of wanneer je een specifiek punt in een level moet bereiken door te klimmen. Dit waren naar mijn idee niet voldoende om de game een hoog niveau laten te bereiken.

Waar Sunshine zijn charme verloor is nadat je het 7e level hebt bereikt. Vanaf dat punt leek er niets nieuws meer te komen, hoeveel shines ik ook had. Eenmaal google te hebben geraadpleegd blijkt dat je 7 missies in iedere world moet halen om het laatste level vrij te spelen. Dit is een hele slechte, vervelende design keuze. Het maakt de hoeveelheid shines die je verzameld nutteloos omdat je toch 7 missies in iedere world moet doen. Plus, dit houd in dat je ook vervelende missies moet doen. Het goede aan SM64 is dat ik op gegeven moment vervelende missies kon overslaan omdat ik voldoende sterren had gehaald bij leuke missies. Sunshine verplicht je de eerste 7 missies van iedere world te doen als je het wilt uitspelen. Nee ik ga niet voor de 20ste keer die godganse watermeloen vervoeren die van het kleinste tikje uit elkaar valt.

Het mindere deel in de reeks. Ik snap wel dat het zijn fans heeft door de eigen identiteit die het heeft, maar ik zit aan de kant van spelers die het niet aansprak.