Super Mario Sunshine (2002)

Nintendo GameCube / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Het spel begint als Mario, Peach en Toadsworth in een vliegtuig zitten op weg naar Isle Delfino. In het vliegtuig wordt op een scherm een voorstelling gemaakt van het eiland. Plots merkt Peach een schaduw op die erg lijkt op Mario, maar die heeft net als Toadsworth niets opgemerkt. Als het vliegtuig landt in Delfino Airport, blijkt het eiland met modder vervuild. Ook het zonlicht is weg. Mario wordt ervan beschuldigd omdat de eiland bewoner's, de pianta's, Shadow Mario een kwast zagen gebruiken om met modder vanalles te bevuilen en rare wezens op het eiland te zetten. Nu krijgt Mario de opdracht om het eiland te redden en de zonneschijn terug te krijgen. Met de hulp van Fludd, een watersysteem, moet Mario zijn tegenstander Shadow Mario bestrijden. Als prinses Peach dan ook nog eens wordt ontvoerd, begint het echte werk voor de loodgieter.

Zeker een goed spel!!!
Prachtige natuurlandschappen, mooi gemaakt en er zitten wel lastige dingen in. Ook vrij groot een goed verhaal en leuke figuurtjes, zoals de 2e Mario. Nog steeds speel ik het want het blijft een leuk spel.

avatar van dwejkk
Heel mooi spel, met leuke en grote werelden.

4,5* en zit er dik in dat ik hem verhoog naar 5,0*

avatar van Bart Tönjann
Zeker het wachten waard voor Mario fans, na Mario 64. Gameplay is echt zeer leuk. Verhalend zit et dit keer ook wel goed. Jammer dat de FMV'S er niet zo biezonder uitzien. Grafisch erg goed.

Bart Tönjann schreef:

Grafisch is het top, maar het enige jammere aan dit spel is dat Peach wééér word ontvoerd (het word gewoon standaard).

avatar van kArIzMa_TuRk
Wat ik jammer aan deze spel vind is dat je elke keer als je een level begint het ei moet vinden om met Yoshi te zijn, je kan niet met Yoshi een level in. En de camera doet op bepaalde plekken irritant, bijvoorbeeld als je achter een gebouw staat. Maar het is een vrolijk spel! De graphics en de gameplay zijn goed. de hindernisbanen zijn heel leuk!

kortom: het is een 4,5* waard!

avatar van Gizzmann
3,5* Op de een of andere manier een Mario spel dat net wat minder leuk is. De sfeer van zonnige terrasjes past niet helemaal bij het Mario-concept en de levels zelf zijn in mijn ogen minder leuk. Maar absoluut geen verkeerde game hoor!

avatar van Princess Piranha
Ik hoor van vrienden vaak dat ze Sunshine heel erg vonden tegenvallen. Maar daar ben ik het echt niet mee eens! Wat een leuk spel was dit! De werelden waren erg leuk, er hing een leuke sfeer bij deze game en het was gewoon leuk om te spelen.

De eindbaas had dan misschien iets beter gekund, maar dat maakt niet uit. Het is en blijft een geweldige game, dus krijgt het van mij 4,5 mooie grote sterren. ^__^

Terecht.

Vind het spel ook prachtig vanwege het prachtige Design en de leuke ontwerpen. Ook het voorfilmpje is leuk gemaakt (met Mario en dat eten).

gerwinf
En geinige muziek!...check ook eens deze versie:

Best grappige cd ook Mario & Zelda Big Band - Live At Nihon Seinenkan Hall. Alle mario, zelda tunes door een orkest gespeeld

gerwinf schreef:
En geinige muziek!...check ook eens deze versie:

Erg grappig maar dat muziekje is niks vergeleken met deze vind ik persoonlijk:

gerwinf
JohnWilliams schreef:

Erg grappig maar dat muziekje is niks vergeleken met deze vind ik persoonlijk:

Klinkt goed, alleen stuurde ik een muziekje wat met mario sunshine te maken had Als we het over game muziek hebben dan vindt ik de orkest cd van monkey island ook zeker de moeite waard

gerwinf schreef:
Klinkt goed, alleen stuurde ik een muziekje wat met mario sunshine te maken had

Dat is waar, we raken een beetje off-toppic .

avatar van Bart Tönjann
Dat liedje dat je in sommige levels de hele tijd hoort kan wel op je zenuwen gaan werken.

Ja die in dat Theme Park waarbij je rode muntjes moet pakken, als het goed gaat is het een leuk melodietje maar wanneer het fout gaat...

avatar van Bart Tönjann
Verandert het muziekje dan? Nee toch? Wat ik zo irritant vond, was dat dat muziekje altijd zo vrolijk doorspeelde, terwijl ik me zo kwaad maakte. Maar achteraf gezien alleen maar grappig

Inderdaad maar we raken een beetje off-toppic. Wat is trouwens je mening over Sunshine?

Bart Tönjann schreef:

Dit.

3,0* sterren, wat een ongelooflijke tegenvaller was dit. De game had natuurlijk wel het gigantische nadeel op te moeten boksen tegen Super Mario 64 (wat mij betreft de op één na beste game ooit), maar dan nog, ik vond het gewoonweg niet fijn om het te spelen.

avatar van Mega Man
Wederom een toppertje in de Mario serie maar kan helaas niet tippen aan het inmiddels klassieke Super Mario 64. Het ene na het andere eiland schoonspuiten ging een beetje vervelen en ik miste de gameplay van Mario 64. Daarom zie ik de aankomende Mario Galaxy ook meer als waardige opvolger van Mario 64.

avatar van Maiky
Hmmm... Deze game heeft toch wel gemengde reacties gekregen. Het 'Mario'gevoel zou niet echt aanwezig zijn. Ik moet zeggen dat dit het eerste nieuwe Nintendospel sinds lange tijd was dat ik speelde, nadat ik mijn Xbox in had geruild voor een Gamecube. (Inmiddels heeft mijn broertje alsnog een Xbox gekocht, waar ik stiekem toch wel weer blij mee was.)

Hoe dan ook, Super Mario Sunshine was het eerste Mario-spel dat ik sinds lange tijd speelde en het beviel me ontzettend goed. Wat het Mario-gevoel precies is kan ik niet goed beoordelen, in ieder geval de 3D-Mario niet, want ik had van tevoren Super Mario 64 niet gespeeld. Ik was niet bekend met de levelopbouw en dergelijke. Maar het was het absoluut waard, ik heb hier veel plezier mee gehad. De waterspuit vond ik leuk en het spel heeft mijn aandacht erg lang vast weten te houden. Ik hou sowieso al heel erg van dat tropisch eiland sfeertje, wellicht dat dat er aan heeft bijgedragen dat ik Sunshine zo kan waarderen. Ja, deze krijgt van mij toch wel zeker vier sterren

Ik heb alle kritieken op dit spel nooit gesnapt.

Wat zoek je nu eigenlijk in een Mario game?

1. Een leuk, grappig verhaal.
2. Mooie, aparte, attractieve levels.
3. Een heerlijk speelbare Mario
4. Sfeer (muziek, aankleding etc)
5. Terugkerende zaken (personages, jumps etc).

Dit alles kreeg je toch in S.M.S dacht ik zo.
Ik heb zo enorm genoten van dit spel. Nooit kreeg ik een groter vakantiegevoel als bij het spelen van dit spel. De muziek was zo ontspannend, de levels waren zo mooi en kleurrijk en ik vond zelf de waterspuit een leuke nieuwe gadget. Velen vonden van niet, ik van wel. Het was een Mario game die vertrouwd was, maar ook meteen met wat nieuws.
Het enige nadeeltje vond ik de soms bizar moeilijke blokken levels in de ruimte, maar aan de andere kant lag het natuurlijk geheel zelf aan de speler of je er door kwam of niet. Maar soms was het wel frusterend.

Alles bij elkaar heeft deze game toch een plek in mijn gamershart verovert en krijgt ie een verdiende 4,5*

avatar van Mega Man
Super Mario Galaxy vindt ik persoonlijk toch een stuk beter dan deze. Galaxy staat bij mij op nr.1, Mario 64 op nr.2 en Sunshine op nr.3. Maar zelfs dan was Sunshine nog een veel beter spel dan andere games van hetzelfde genre. Crash Bandicoot, Radget & Clank, Spyro the Dragon, Jack & Daxter, Gex, Glover..etc.

avatar van Princess Piranha
Ik zelf had soms ook wat moeite zodra FLUDD werd afgepakt (Iemand anders heeft me zelfs een keer moeten helpen omdat het gewoon echt niet lukte )

En voor de rest, je hebt gewoon helemaal gelijk

avatar van 7higer7
mwa was er niet kapot van....
was tof concept maar kreeg er geen echt mario gevoel van met name dat je die hele game met die fudd moet lopen
aan het verhaal lag het niet dat vond ik grappig gedaan ..maar vind het niej een van de betere mario games

7higer7 schreef:
maar kreeg er geen echt mario gevoel van

Het gaf misschien niet de oude vertrouwde mario sfeer, maar wel een die gewoon een beetje anders was. Een beetje afwisseling kan toch geen kwaad?

Wat de sfeer betreft, ookal was er totaal geen Mario sfeer te bekennen, dan nog was het leuk geweest. Want dat is juist een sterk punt dat erg goed is gelukt in Sunshine, de sfeer.

avatar van Mega Man
De stijl en de sfeer was voor mij leuk genoeg. Alleen het feit dat je bijna het hele spel alleen maar aan 't spuiten bent vond ik toch een stuk minder leuk. Het werd een beetje repetief naar mijn idee. Maar ondanks dat was Sunshine een bijzondere titel in de Mario saga die ik absoluut niet als zwart schaap zie. Sunshine is net als Super Mario Bros 2 een ietwat afwijkend deel. En dan komt deel 3 uit die alles uit deel 1 weer terug haalt en er nog een schepje bovenop doet. Dat deed SMB3 in de Bros Trilogy en Mario Galaxy in de 3D Mario Trilogy. En wat ik al eerder vertelde dat Sunshine een stuk beter was dan de rest van de 3D Platformgames. Vooral vergeleken met Billy Hatcher and the Giant Egg. Mede dankzij het prachtige Mario Galaxy, die ik zelf beter vind dan Mario 64, valt het op hoe anders Sunshine is. Dus helaas, van de 3D Mario's komt Sunshine bij mij op nummer 3. Maar een slechte of tegenvallende game integendeel.

avatar van Nintendofreak
Deze game speelt wel lekker vind ik.
alleen jammer dat je altijd ongeveer opdrachten hebt in het zelfde jengre. 4*

avatar van EspenSGX
Heb helaas geen NGC, maar de keren dat ik het heb kunnen spelen vond ik het fantastisch.

Nintendofreak schreef:
Deze game speelt wel lekker vind ik.
alleen jammer dat je altijd ongeveer opdrachten hebt in het zelfde jengre. 4*

Ik vond de opdrachten toch vrij anders van elkaar. De opdrachten op het 2e eiland bijvoorbeeld (eiland waarnaar Peach heen is ontvoerd) is toch wel leuk. Het enige minpuntje aan deze game was misschien de muziek die je soms erg ging irriteren als het niet goed ging.