Fallout 2 (1998)

Ontwikkeld door Black Isle
Uitgegeven door Interplay

De opvolger van Fallout, speelt zich 80 jaren af na zijn voorganger. Nadat de schutplaatsen werden verlaten en ten noorden een stam gevonden om in te leven raken ook daar de middelen om te overleven op. Je wordt erop uitgestuurd door de ouderen om de G.E.C.K. te vinden, de "Garden of Eden Construction Kit" met als enige hulp je kleren en de Pipboy, draagbare computer. Het tweede deel biedt meer dialogen, karakters, wapens, uitrustingen en zelfs een auto om mee rond te rijden.

lambf
Een van de betere rpg's.

+ Sfeer
+ Wapens/Armours en andere voorwerpen
+ turnbased
+ Brotherhood of steel
+ gaat "volwassen" onderwerpen niet uit de weg
- Nauwelijks bruikbare auto

Er was een of ander truckje: Als je naar links onderin de map ging, was daar een basis van BOS, daar kwam je erg makelijk in en daar lag in een onbemande bunker altijd hele goede armour en een plasmagunen een vlammenwerper. En dan werd de rest toch een stuk makelijker, want de enige wezens die je niet aankan is dan zo'n gaurd van de BOS.

Een 5*

avatar van Deftones_JP
Jij vind turnbased een pluspunt. Ik trek dat echt niet (kwestie van smaak). Verder heb je gelijk. Fantastische sfeer, stoer verhaal en vette guns etc. Ik had alleen de neiging om te snel door te reizen zonder sterk genoeg te zijn. Dat had vooral te maken met mijn houding t.o.v. de gevechten. Deel 3 ga ik wel proberen denk ik!

avatar van leroy*
Ik ben hem nu beginnen te spelen , Ik snap er nog niet veel van maarja en dat truckje want lambf zegt heb ik ook gezien in een speedrun filmpje op youtube en die gast had hem in 1 uur denk ik uitgespeeld want het filmpje is 30 minuten en hij was iets versnelt

avatar van rpger
Heb deze nog steeds op de plank liggen, ik vond deel 1 fantastisch. Schijnt wel dat 2 ontzettend slecht draait op Windows XP (Vista weet ik niet) Er zijn talloze vastlopers en bijbehorende community patches, maar wellicht draait het op Vista beter, de Windows 95 compatibiliteit is hierin een stuk beter (gek genoeg)

Heb Fallout 2 nou (wel idd met wat gepatch en geklooi) soepel lopen op XP.

Blijft toch echt een one-of-a-kind-top-game zeg, de vrijheid is enorm, de humor perfect (oa Monty Python's bridge keeper ) en ik kan maar niet ophouden met stelen , zoveel leuke items en mogelijkheden.
Goeie backstories en sidequests te over, de hele stijl van de game is werkelijk subliem, knipoogjes naar 1 ook (de Vault-dweller, die lost charcters bar), en te gekke dialogen. Ook de 'volwassen' onderwerpen zijn verfrissend (sex, drugs en rock n roll, woohoo) en de vele verschillende oplossings-mogelijkheden.

Ik weet nog toen ik de 1ste keer Fallout (1) speelde, ik helemaal geschokt was dat je de hele towns ook gewoon kon uitmoorden, goed voorbeeld van de giga open-stijl. Heb echt lang in deze game gewoond, zo groot en vrij. -> 5* en #5 in m'n top10.

ps Iemand Fallout Tactics trouwens ook gespeeld? (was minder, maar wel super leuke multiplayer)

avatar van Deftones_JP
Heb ik wel gespeeld (althans de demo) maar ik vond dit teveel op de top-down gevechten leunen. Zoals gezegd waardeer ik de sfeer en de setting maar in tactics zat te weinig dialoog, wat ik juist zo vet vond in de eerste twee delen.

Vandernagel
De beste in zijn soort. Prachtige sfeer, setting, humor, dialogen, wapens, replayability, quests, mogelijkheid om een good guy of een bad guy te zijn, turn-based, verhaallijn, … Echt heerlijk. Alleen de auto was minder, hoewel top voor extra ruimte en snel reizen. In eerste instantie ook de beperkte tijd die je had (met quests 150 game dagen of zo?) maar eigenlijk is het al meer dan genoeg om alles, maar dan ook alles te doen.

Tactics en later ook BoS wordt ik echt een soort 'verraad' aan de Fallout serie aangezien men het over een andere boeg gooide. Dus die heb ik dan ook nooit gespeeld. Maar toen ik las dat er een Fallout 3 gemaakt zou worden waarbij men 'trouw' zou blijven aan de eerste 2 delen.... EINDELIJK!

5,0 sterren

avatar van rpger
Iedereen aan de Fallout! Ik heb deel 2 nooit gespeeld, dus zojuist aan begonnen.

Ik ga deze ook maar even pindakazen. Volgens mij was hier trouwens ook al een hoop kritiek op omdat het veel meliger zou zijn dan de voorganger. Ook de miljoenen popcultuur referenties werden door sommige niet gewaardeerd.

Zo zie je maar, er valt altijd wat te zeiken .

avatar van Deftones_JP
Het grootste verschil met deel 1 was volgens mij dat je in deze geen tijdslimiet had om je missie te halen. Je kon dus langer levelen en dergelijke. Ik heb beide games destijds bij de bieb gehuurd! dus ik heb ze niet heel lang kunnen spelen.

BoordAppel schreef:

Zo zie je maar, er valt altijd wat te zeiken .

Nou so far so good hoor, gewoon gelijk aan deel 1 alleen bigger and badder!

avatar van rpger
Is alleen wel pittig aan het begin zeg, hoop doodgaan en rennen voor je leven.

Ja he, schrok ik ook elke keer weer van, bij 1 ook wel, leip op het nippertje overleven in het begin, bijna onmogelijk om je powders en antidote te sparen. Vind het wel vet die mega hostile wereld sfeertje, is de pay-off feeling ook grootser .

rpger schreef:
gewoon gelijk aan deel 1 alleen bigger and badder!

My thoughts exactly .

Legan
Misschien dat het helpt om je AP beter te gebruiken. Bijvoorbeeld bij het begin 1x een schorpioen slaan en dan weglopen. Het killen duurt dan wel langer, maar je kans op overleven is een stuk groter. Wat voor traits heb je trouwens gekozen?

Ik heb deze nog op een hele oude pc gespeeld. Vreeeeselijke laadtijden . Maar het blijft één van de beste games ooit.

avatar van rpger
Blijft wel moeilijk. Wat wel helpt is zo'n robbers vs. caravan gevecht uit te zitten en op het einde alles looten...

avatar van rpger
Ik blijf hem insane moeilijk vinden, nu ben ik samen met Vic en die Grumpy Bone figuur, maar ze schieten mekaar af/blijf bezig om hun in leven te houden, het is heeeel veel saven/laden

Je kan je teamleden ook armor enzo geven en hun inventory en strategie regelen, en je kan ze een vakje verder duwen, maar (zeker als Sulik met z'n hamer aan de slag gaat) soms lopen ze elkaar wel voor de voeten. Blijft idd veel load en save werk, zeker in het begin vaak outgunned en outnumbered, maar door de vele kleine quests enzo te doen (en stelen en looten idd) level je ook best snel up.

avatar van rpger
Thx Squall, het gaat idd al wat beter nu.

Nu ik dit zo speel vraag ik me af hoe erg het eerste deel dat ik gespeeld heb gecensureerd was. Daar liepen in ieder geval geen kinderen rond en werd er bijna niet gevloekt. Ook kon je geen seks hebben terwijl hier elke man ontzettend zit te geilen op mijn vrouwspersoontje.

Of was deel 1 echt een stuk braver dan deel 2?

Ja, bij deel een is veel content (waaronder kids idd) weggelaten, wel nog met mods enzo terug te halen, hier , maar was idd een stukje braver. De wereld van F2 is nog verloederder qua moraal, als omgeving... Als je een female char met redelijke charisma speelt is het idd ziek goed merkbaar .

rpger schreef:
Is alleen wel pittig aan het begin zeg, hoop doodgaan en rennen voor je leven.

Zo moeilijk dat het eigenlijk niet leuk meer is. Zelfs als je level 6 bent kan je op easy nog geen deuk in een pakje boter schieten terwijl je tegenstanders zonder moeite een critical bij je scoren waardoor je ook meteen het loodje legt. Ik heb Vic nu bij me maar die is vrij nutteloos in combat en erg traag. Bovendien heb je veel te weinig geld om iets nuttigs te kopen en om onduidelijke redenen laten vijanden geen armor meer achter.

BoordAppel schreef:

Klopt ik ben er op een gegeven moment ook mee genokt om die reden, en dit is iemand die de meeste games (waaronder nu ook Fallout 3) standaard al op difficult/hard zet. Hardcore is één, maar zwaar gefrustreerd spelen een tweede.

Ik blijf er toch wel mee doorgaan, vooral omdat ik de wereld leuker vind ten opzichte van de originele Fallout: uitgebreider, meer te doen en veel meer humor. De sfeer is wel echt totaal anders door al die flauwe humor en rare dingen (ratgoden, pratende Deathclaws). Het spelen van deze game maakt het commentaar van de fanboys nóg onbegrijpelijker aangezien Fallout 3 veel meer overeenkomt met deel 1 dan dit deel.

Ik heb nu overigens ergens een sniper rifle gevonden en daar veel ammo voor gekocht dus ik kan al weer wat meer vijanden verslaan. Zeker met de more en better criticals perks. Toch is er nog steeds genoeg om je aan te ergeren, vooral alle mensen die in de weg lopen, dat zijn er veel meer dan bij deel 1. Ook omdat je companions tergend traag bewegen.

Idd maar je kan ze nu toch wel gelukkig een vakje verder duwen, npcs ook... Is ook erg hard nodig idd! Perks keuze en skill verdeling is wel stukken belangrijker bij dit deel, vooral in het begin. De minder serieuze sfeer, melige humor en vele popculture refs vond ik juist erg leuk en best goed in die wereld passen.

Ik vind wel dat de balans een beetje zoek is bij de eerste twee Fallouts. Ik heb nu enclave power armor gevonden en Vic een BoS power armor gegeven en we zijn nu een soort tweepersoonsleger . Met power armor ben je zo'n beetje God.

Idd maar je kan ze nu toch wel gelukkig een vakje verder duwen

O, daar is dat rare icoontje voor . Dat scheelt een hoop inderdaad.

Wel heel erg irritant dat de statistieken voor geen meter kloppen. Dan heb je 95% kans om raak te schieten, schiet je nog in 20% van de gevallen mis . Ook irritant dat je niet terug kan lezen wat er allemaal gezegd is. Ik moet nu ergens een order halen om de FOB te krijgen maar ik heb geen flauw idee waar en ik heb iedereen op de Enclave outpost al aangesproken.

Wel geweldige humor allemaal, vooral moeten lachen om die kerel die zo trots is op zijn schone outhouse, de bridgekeeper en de parodie op Scientology.

joeri592
vreemd dat het spel pas 26 stemen heeft

avatar van Brains
Ah, inmiddels heb ik ook deze ogenschijnlijke topper aan de praat gekregen op Linux. Zal er binnenkort aan beginnen. Ben zeer benieuwd

avatar van LimeLou
Weet iemand of deze game ook speelbaar is op Vista? Samen met het eerste deel? Alvast bedankt Ik wil namelijk de Fallout collection kopen en die ziet er best up to date uit

Ligt er een beetje aan welke collection, ook de oude versies zijn met wat gepatch wel aan't lopen te krijgen, maar als je daar geen zin in hebt, las dat de gog versie al voor vista getweaked is...