RuneScape (2001)

Adventure / RPG
multi player / online

Ontwikkeld door Jagex
Uitgegeven door Bethesda en Jagex

Deze massive role-playing game draait om een Middeleeuws fantasiethema dat ook speelbaar is zonder te vechten, namelijk door activiteiten te ontplooien van het bakken van een pizza tot het hakken van bomen. De basis van de gameplay bestaat uit de mogelijkheid om via allerlei activiteiten ervaring te verzamelen, die leiden tot het verkrijgen van een level in alle skills. Naast het trainen van je levels zijn er ook 'quests'. Dat zijn opdrachten die vooraf zijn ingesteld. Deze opdrachten kunnen van alles inhouden: boodschappen versturen naar andere mensen, monsters doden, skills gebruiken om voorwerpen te maken, dungeons doorlopen, items zoeken en puzzels oplossen.

avatar van Donkerwoud
Dat zielige naar beneden halen van deze game. Het is voor veel kids een mooie aanloop naar volwaardige MMORPG's, waarin ze de basics leren kennen en zullen waarderen. Mijn eigen broertje heeft hier net zoveel plezier uitgehaald als ik van enige andere RPG als Final Fantasy X. Daarom vier sterren, omdat het kennelijk toch iets heeft als de aanhang zo groot is. Mijn game is het niet, maar lekker boeiend...

avatar van Barcel
0,5
Mijn vrienden zeurden vreselijk over dat ik RuneScape weer moet spelen, ik heb ze uiteindelijk een kans gegeven en ik heb een nieuwe account gemaakt. De inleiding begon dan, wtf moet ik nou echt een kampvuur maken? Oké, ik heb het gedaan, en dan? Nou, vissen natuurlijk... waarom? Om je fit te kunnen blijven door vissen te eten tijdens een gevecht tegen een andere ridder. Zo stom.

RS (RuneScape) blijft gewoon voor mij erg stom, niet echt mijn game. Mijn cijfer blijft dus en zeker. Het is gewoon stom en ik ga heus geen kansen meer aan mijn vrienden geven. Laat ze maar die stomme spel spelen, ik ga het nooit meer doen.

avatar van Jim Carrey
solidKevin schreef:
Rs is saai! Bij mij op school zit iedereen van gaaf blabla nou geen zak aan! Doe mij maar FlyFF.

spelfreak schreef:
Dit van verslaafd aan raken is NIET waar zo saai naderhand gezakt naar 1,0*

Ik geef jullie groot gelijk, ik heb dit spel ook gespeeld omdat iedereen op (mijn oudere) school zei dat het o zo cool moest zijn en dat het o zo geweldig was, en telkens luide de vraag : welke level ben jij ? ik heb lekker rune-two hands ofzoiets, in ieder geval ik heb een gokje gewaagd op het spel en ik (en later spelfreak ook want dat zat bij mij op school) vond het echt niks, ik heb het 2 dagen lang volgehouden en daarna de moed opgegeven. Bagger.

avatar van andnino
Ik ga hier toch maar eens met een soortement recensie mijn mening vertegenwoordigen, want er word wel erg veel kwaad gesproken over dit Runescape.

Wel, Runescape. De een vind het fantastisch, de ander vind het poep. Het is net World of Warcraft, maar dan met minder leden (hoewel het wel de #2 MMO is qua betalende members!). Zelf heb ik enorm en lang van dit spel genoten, en dat komt vooral omdat het gewoon een onderhoudend rpg-systeem was. Niet bijzonder spectaculair, maar degelijk en uitgebreid. Meer elementen die het voor mij speciaal maakten zijn er tegenwoordig jammer genoeg uitgehaald, illegaal spul traden en geld weggeven om "privé-redenen" gaat niet meer. Een beetje met de regels spelen was altijd leuk. Het andere element wat deze game voor mij zo goed maakte, was de sfeer. De soundtrack (die tegenwoordig een beetje uitgebreid is met wat zwakkere stukjes, jammer genoeg) was fantastisch en bleef in je hoofd hangen. De spelwereld was oerlelijk doch erg karakteristiek weergegeven. De wereld kende allerlei soorten landschappen, die allemaal hun karakteristieke bevolking, dorpjes, quest en allerhande hadden. Dit kwam op de rpg-onervaren mij destijds erg groots over. Zo bestaat mijn bewondering voor dit spel voor een erg groot deel uit nostalgie. Runescape word nog dagelijks geupdate, en voorzien van redelijk mooie graphics ook nog. Ik mis de sfeer van vroeger een beetje, maar ja, vroeger hè, dat ligt meer aan mij want het spelersaantal stijgt nog steeds.

avatar van sdr
sdr
Dit is zo'n spel waarvan je niet tegen je vrienden zegt dat je het speelt. Het ziet er nogal kinderachtig uit en je wordt waarschijnlijk vierkant uitgelachen als je bekent dit te spelen. Stiekem dus, vind ik dit een zeer aardige game. Ik heb het nu al maanden niet gespeeld, maar hiermee heb ik me echt een lange tijd vermaakt. Zeker als je member bent, waar je voor betaalt, is er een hoop te doen.

De graphics zijn een tijdje geleden opgepoetst, en het ziet er nu zelfs wel aardig uit, zeker voor een internetspel. Er is een hoop te doen in runescape. Van skills trainen tot anderen killen, of je vermaken in 1 van de vele minigames. Maar goed, daarvoor vond ik het vechtsysteem wel erg goed uitgewerkt.

Er zijn wel wat nadelen. De makers, jagex, denken dat ze steeds nieuwe items moeten verzinnen om de spelers te behouden. Dit resulteert in ontiegelijk sterke wapens. Dit is 1 van de redenen waardoor ik ben gestopt, het deeltje anderen killen is nu veels te chaotisch en de wapens zijn te sterk.
Runescape krijgt van mij 4*

avatar van Zuzuu
Dit spel moet gewoon grafisch opgepoetst worden, dat is alles. Als het er net zo uit zal zien als World of Warcraft of Guild Wars, dan zullen de fluitjes anders klinken. Door middel van de volgende punten heb ik mijn score uitgebracht:

Voordelen:
1. Het verhaallijn. Een goed verhaal over 2 Goden die het tegenelkaar opnemen.
2. De aantal skills die je kunt opbouwen. Een aantal van over de 25 skills om te trainen.
3. De manier van de gameplay. Ik ben namelijk een 'Point&Click' fan. Lekker met de muis klikken om te lopen.
4. Dit spel is gewoon enorm. Er is van alles. Je kunt zelfs naar de kapper gaan. Zulke dingen maken het realistisch.

Nadelen:
1. Leuk om te kunnen lopen om op de muis te klikken. Alleen het draaien van de camera met de toetsenbord valt me tegen.
2. Soms waren hier en daar vertragingen terwijl ik de snelste internet had.
3. Het is inderdaad zeer verslavend.
4. Mensen lijken enorm agressief te zijn, al begrijp ik niet waarom.

avatar van game_owner
ik vind het achteraf niet zo een heel goed spel, maar toenertijd heb ik me er veel mee vermaakt 2.0*

1,0
k w
Ik zie dat hier de meningen behoorlijk verschillen. Nou ik heb dit spel zelf 5 jaar lang af en toe gespeelt ( ben nu meer dan 1 jaar gestopt ) en heb een account van lvl 134 ( 99 slayer+99 construction ) en 400m cash, als iemand dat wat zegt
Deze game was vroeger egt geniaal en heb me er toen egt grijs aan gespeelt, goede gameplay, veel leuke skills die je kon trainen, geweldige pvp en monsterhunt, het handelen met elkaar was ook geweldig, mensen ontmoeten in het spel was ook leuk . Kortom vroeger zal ik er gewoon 5* aan geven.

Helaas....nu hebben de makers zoveel verandert dat hier eigelijk niets leuks meer in zit voor de ''Oldskool' runescapers. Zoals ''trade-limit'', dus handelen in dit spel is eigelijk weg, PvP is ook dood, teveel mensen die hier misbruik maken van de ''glitches'' als het ware met de nieuwe PvP. Te makkelijk kom je nu aan geld en andere pixels, en het ergste vind ik dat het grootste deel van de Runescapers nu nog maar voor 1 ding spelen...PIXELS PIXELS en nog eens PIXELS. > BIJNA < niemand speelt dit spel meer voor de lol zoals vroeger, maar alleen om zoveel mogelijk stuff bij elkaar te krijgen, desnoods misbruiken ze andere spelers ervoor. Ook als iets niet gaat zoals een ander het wilt is het meteen uitschelden met allemaal ziektes en ander gebeuren, iets dat je vroeger op deze game egt een stuk minder had.

Kortom, vroeger zal ik 5* makkelijk gegeven hebben. Nu geef ik 1*, dus ik geef nog net een voldoende ( gemiddelt ), want voor iemand die met dit spel nu gaat beginnen kan het nog leuk zijn.....

[Review]

Laat ik eens een review schrijven over het spel RuneScape. Toen ik een jaar of 13 was kwam ik met deze game in aanraking en ben er serieus verslaafd aan geweest.

Oke, de graphics zijn echt belachelijk slecht maar Runescape wordt naar mijn mening zéér onderschat. De verslavende factor om steeds weer geld te verdienen, sparen en Armor kopen en geld (coins) te verpatsen om steeds nieuwere wapens te kopen vond ik destijds zéér leuk.

Het vechtsysteem, tja de meeste mensen vallen vast en zeker na 5 minuten lachend van hun stoel omdat het vechtsysteem eigenlijk gewoon bitter weinig voorstelt.

Er zijn ook genoeg quest's te doen waardoor (als je het leuk vind) Member kunt worden waardoor je nog meer quest's kunt doen en beter Armor kunt krijgen/kopen. Ikzelf ben geen Member geweest trouwens.

De vijanden waren zeer verschillend. Aan het begin had je nog gewoon Goblins en later vocht je ook tegen black knight's en Red Demon's. Runescape is een spel dat puur gaat om je level en Armor. Als in Runescape je Armor slecht is en je Level is laag dan ben je een zogehete 'Noob'

De muziek is echt vreselijk. Dat dan weer wel. Dus ik speelde vrijwel nooit met die irritante deuntjes aan want dat was echt tergend gewoon.

Ik denk dat de meeste luitjes Runescape ook gewoon kut vinden omdat de graphics lachwekkend slecht zijn maar daar draait het in deze game niet om. Een spel dat als je het leuk vind wel honderden uren Gameplay bevat.

Kan me nog wel herinneren dat ik voor het eerst 'Full Rune' had. Nou dat was wel het hoogtepunt in mijn Runescape ervaring.

De wildie (wildernis) was vroeger een plek waar je andere runescapespelers uit kon dagen. Dit gaat volgens mijn zusje tegenwoordig héél anders omdat het door een update helemaal veranderd is. Maarja ik hou het spel ook niet meer bij en speel het ook niet meer.

Kortom Runescape is een prima game voor de iets jongere gamer die op zoek is naar een simpele RPG. Niets meer en niets minder. Dat het spel hier op Gamesmeter in de flop-100 staat alleen omdat de Graphics kut zijn vind ik ook echt belachelijk. Mensen zullen nu wel denken waarom ik een review schrijf over Runescape?

'Nou omdat ik daar zin in had.'

avatar van kaholiic
Eigenlijk moet je dit spel niet afrekenen om zijn slechte graphics..Veel mensen zijn zo verslaafd aan dit spel omdat het gewoon een te gek gevoel geeft..Trainen, en geld verdienen, het gaat allemaal langzaam. Maar ik vond dit spel een lange tijd erg leuk..Gewoon omdat er zoveel optie's zijn in wapens, armor, quests, monsters en zelf gebieden..Zijn deze dingen revolutionair..Nee, maar het spel is opzich kwalitatief niet zo slecht.

avatar van JustinW
Geweldig veel mogelijkheden voor een internetspel. helemaal als je hem op HQ speelt valt het nog wel mee. Heb dit toch 1-1.5 jaar helemaal kapotgespeeld met veel vrienden.

Maar flop 100

Ik heb me op dit forum alleen aangemeld om hier even een post te brengen over mijn idee over RuneScape, omdat ik vind dat het hier wel ERG overdreven belachelijk wordt gemaakt.

Ik heb een account sinds 2001, ik heb dus ook RSC (RuneScape Classic) kunnen spelen, en het bevalt mij nog steeds redelijk.
Ik ben een tijd voor 2-3 jaar gestopt, en daarna logte ik eens in de 4-5 maanden in om de veranderingen te bekijken. Het is een zeer leuk en simpel spelletje, vooral als je INZICHT hebt op het spel, en niet dat je 't op advies een kwartiertje speelt en er niets van begrijpt.
Je moet het spel echt jaren spelen, OF met een ervaren persoon samen spelen.
Ondanks dat ik al 10 jaar een account heb, ben ik nog nooit member geweest. Daarover ben ik het wel eens met jullie, 't is een leuk spelletje maar ook weer niet waard om voor te betalen.
Ik ken alle hoeken van het F2P deel van het spel (non-member), van de economie tot de PK-trucjes. (Trucjes om PvP andere spelers beter te verslaan).

Er is inmiddels een Grand Exchange gemaakt, waar alle spullen gekocht en verkocht kunnen worden, ik vind dit echter niet zo goed.
Het is wel handig om snel iets te kopen voor een quest etc, maar voor de spelers die alle quests al gedaan hebben en wat duurdere spullen willen kopen is dit echt een ramp.
Ik vond het heel leuk en gezellig om met een groepje bij de Varrock Bank te gaan jagen op voordelige spullen en die duurder te verkopen. Door de Grand Exchange is dit min of meer verwoest. En dan nog niet te spreken over de Trade Limit.. Door deze 2 updates is de economie tussen de spelers onderling volledig weggespoelt.. De prijzen zijn ook enorm gestegen (in mijn tijd herinner ik me nog dat Full Saradomin 1,8 miljoen was, en nu is het 3,6 tot 4,5 miljoen geworden, erg jammer)

En dan de Wilderniss..
Ik heb hier niet veel van meegekregen, omdat dit de periode was waarin ik niet gespeeld heb, maar ik heb weleen aantal dingen gelezen.
De Wilderniss was verdwenen, en we hebben er Bounty Hunter voor teruggekregen. RuneScape kiest een tegenstander voor je en die moet je maar gaan zoeken in de Wilderniss. Onzin dus,
later werd ook dat afgeschaft, en kregen we PK Worlds. De hele wereld is als het ware ''de Wilderniss'' op een paar plaatsen na o.a Grand Exchange en Lumbridge Castle. Dit heb ik wel meegekregen, en ook een paar keer gevochten in de PK Worlds, maar het kon alsnog niet de Wilderniss vervangen.

Dat zijn mijn klachten over dit spel, en omdat ik niet de enige ben die hierover klaagt, heeft Jagex (Just About The Gaming Experience) hier ook wat aan gedaan.

Ik ben laatst ingelogt, en alles is weer zoals het hoort te zijn. De Trade Limit is weg, de Wilderniss is terug, en de economie ligt niet meer in de handen van de Grand Exchange.

De graphics, jullie moeten niet zo klagen vind ik. Want hoeveel gratis browser games kan je opnoemen die zulke graphics hebben? Je kan zelfs HD spelen nu, en het ziet er echt redelijk uit vooral voor 'n browser game.
Je begrijpt toch wel dat ik je een ezel vind als je RuneScape (EEN GRATIS BROWSER SPEL) vergelijkt met WoW (Een spel van weet ik hoeveel GB met miljoenen BETALENDE spelers)

Ik heb dus eens goed naar het spel gekeken, en heb besloten om een nieuwe pure aan te maken, vooral om van de Wilderniss te genieten en de spanning van clan wars. Ik ben inmiddels al level 18 combat, met 25 ranged en 27 strength.
Mocht je vragen hebben over PK trucjes kan je altijd even laten weten

0,5
tss, ik heb het gespeeld voor een paar weken, maar ik vond er echt totaal niks aan, sorry voor de mensen die het wel leuk vinden zoals rocketzero, maar ik vond hem niet echt goed. Het was de eerste paar minuten nog leuk, daarna werd het wat saai, ik kan niemand meer uit elkaar houden, het vissen was te slaapverwekend, het was gewoon allemaal zo verschrikkelijk saai! Ik heb het spel al in 4 jaar niet meer gespeeld volgens mij, dus er kan wel veel veranderd zijn, maar ik ga daar niet terug.

Maar aan de andere kant moet je ook zien dat het een GRATIS spel is. Dus je mag er ook al niet veel van verwachten, maar klik, klik, klik. Dat was dan wel wat minder
Maar we kunnen oude koeien uit de sloot blijven halen, maar dit moet je leuk vinden of niet....

Ik ben dan éen van de mensen die dit spel niet echt leuk vond. Is er eigenlijk dan nog veel veranderd in die jaren

avatar van GuybrushPeepwood
Ongelooflijk veel gespeeld. Na de zoveelste keer gehackt te zijn en het zwaar voor gewerkte bezit kwijt te zijn geraakt toch maar een punt gezet achter Runescape en Jagex, het bedrijf dat niets geeft om de spelers. Blizzard geeft WoW spelers tenminste hun gestolen items terug. 3,5 ster voor de nostalgie, de vele uren en het weggegooide leven.