RuneScape (2001)

Adventure / RPG
online

Ontwikkeld door Jagex
Uitgegeven door Bethesda en Jagex

Deze massive role-playing game draait om een Middeleeuws fantasiethema dat ook speelbaar is zonder te vechten, namelijk door activiteiten te ontplooien van het bakken van een pizza tot het hakken van bomen. De basis van de gameplay bestaat uit de mogelijkheid om via allerlei activiteiten ervaring te verzamelen, die leiden tot het verkrijgen van een level in alle skills. Naast het trainen van je levels zijn er ook 'quests'. Dat zijn opdrachten die vooraf zijn ingesteld. Deze opdrachten kunnen van alles inhouden: boodschappen versturen naar andere mensen, monsters doden, skills gebruiken om voorwerpen te maken, dungeons doorlopen, items zoeken en puzzels oplossen.

avatar van baafeurus
1,5
oke hier mee heb ik toch wel lol gehad, maar als je er nu naar kijkt is het echt vreselijk.

was wel leuk met vrienden,mooie tijden, mooie tijden

avatar van PoisonBoy
Ik vind het een vreselijke game Ook slechte controls enz.

k w
jellecomicgek72 schreef:
egt? Echt schrijven lijkt me toch niet al te moeilijk..

Niet te bijdehand eh

dit spel is toch zeker beter dan een WoW of iets dergelijks online. WoW zijn de quests van zuulke lage kwaliteit en is het trainen ook erg saai, het heeft dan wel betere graphics maar in RuneScape kan je echt heel veel meer. je ziet echt dat de makers het leuk vinden om RuneScape te maken, en ze hebben ook contact met de spelers.

Er zitten altijd grapjes in de dialogen van de NPC's, de Quests zijn veel uitgebreider en de ene is weer 10x zo anders als de andere, het economisch systeem werkt veel beter (al is dat wel wat verslechterd), en de graphics hebben ook echt een hele flinke boost gehad.

Waar ze bij WoW alleen maar focussen op het vechten gaat het hier om zooveel andere dingen, dus als het ene je verveelt kun je zo weer iets heel anders doen.

avatar van Dark Lord Andrew
1,5
Dit spel word massaal gespeeld, nu nog.
Vanwaar de lage notering?
Maar zelf vind ik het eigenlijk ook bagger...
Één ster erbij voor het feit dat het zoveel gespeeld word...

avatar van van duijn
Vanwaar de lage notering?? Je zit nota bene onder het gemiddelde.

Zelf vind ik het nog best een aardige game. Als je achter de PC even niks te doen heb kun je altijd nog even je skills trainen of een leuke quest doen. Member worlds zien er ook goed uit. Het nadeel is echter... Het gaat snel vervelen en het is bovendien eentonig. Jammer dus... *3.0

avatar van Dark Lord Andrew
van duijn schreef:
Vanwaar de lage notering?? Je zit nota bene onder het gemiddelde.

Ja duh, dat ik zeg dat het een notering onder mijn verwachting was zegt niet gelijk dat ik het zelf een goed spel vind.

avatar van GTAFan
Die score snap ik niet. zeker heeft het slechte graphics maar heeft iemand ook erbij nagedacht dat het een webgame is. gewoon voor kinderen die graag even een spel willen spelen op het web.
Voor een webgame vind ik het spel zeker niet slecht.
maar ik vind het zowiezo al belachelijk dat die op gamesmeter staat, kan je net zo goed habbo er ook bij zetten.

Martijn schreef:
Als iets gratis is zijn er altijd idioten!

Eigenlijk zijn er ook idioten als iets niets gratis is.

Oke, er zijn altijd idioten!

, gelijk heb je...

Brains schreef:
En another one bites the dust.

, echt grappig deze berichten...

avatar van wolff
ik heb het heel lang gespeelt

toch vond ik het leuk maar het spel heeft een matig vermaak.
75% van de skills waren niet meer dan 2 keer klikken en w8n

avatar van Dragonslayer
owwwwww... Ik wist niet dat hier ook een pagina voor was

Ik vind het zeker niet redelijk dat dit spel hier afgekraakt wordt. Dit zal wel zo zijn omdat we allemaal hardcore-gamers zijn. Maar onthoud dat dit een browserspel is. En ja ook ik ben er ooit verslaafd aan geweest en ook ik heb nu een hekel aan de vele runscape-nerds die hier op aarde rondlopen. Ben jaren geleden gestopt omdat ik van m'n ouders geen 'membership' mocht kopen en ik het spel erg saai vond worden omdat er na het uitspelen van de freeplayer-quests niets bijzonders meer te doen viel als het trainen van je 'skills'. Wat helaas bestond uit uren lang dezelfde dingen aanklikken en heen en weer lopen.

Ik heb me op dit forum alleen aangemeld om hier even een post te brengen over mijn idee over RuneScape, omdat ik vind dat het hier wel ERG overdreven belachelijk wordt gemaakt.

Ik heb een account sinds 2001, ik heb dus ook RSC (RuneScape Classic) kunnen spelen, en het bevalt mij nog steeds redelijk.
Ik ben een tijd voor 2-3 jaar gestopt, en daarna logte ik eens in de 4-5 maanden in om de veranderingen te bekijken. Het is een zeer leuk en simpel spelletje, vooral als je INZICHT hebt op het spel, en niet dat je 't op advies een kwartiertje speelt en er niets van begrijpt.
Je moet het spel echt jaren spelen, OF met een ervaren persoon samen spelen.
Ondanks dat ik al 10 jaar een account heb, ben ik nog nooit member geweest. Daarover ben ik het wel eens met jullie, 't is een leuk spelletje maar ook weer niet waard om voor te betalen.
Ik ken alle hoeken van het F2P deel van het spel (non-member), van de economie tot de PK-trucjes. (Trucjes om PvP andere spelers beter te verslaan).

Er is inmiddels een Grand Exchange gemaakt, waar alle spullen gekocht en verkocht kunnen worden, ik vind dit echter niet zo goed.
Het is wel handig om snel iets te kopen voor een quest etc, maar voor de spelers die alle quests al gedaan hebben en wat duurdere spullen willen kopen is dit echt een ramp.
Ik vond het heel leuk en gezellig om met een groepje bij de Varrock Bank te gaan jagen op voordelige spullen en die duurder te verkopen. Door de Grand Exchange is dit min of meer verwoest. En dan nog niet te spreken over de Trade Limit.. Door deze 2 updates is de economie tussen de spelers onderling volledig weggespoelt.. De prijzen zijn ook enorm gestegen (in mijn tijd herinner ik me nog dat Full Saradomin 1,8 miljoen was, en nu is het 3,6 tot 4,5 miljoen geworden, erg jammer)

En dan de Wilderniss..
Ik heb hier niet veel van meegekregen, omdat dit de periode was waarin ik niet gespeeld heb, maar ik heb weleen aantal dingen gelezen.
De Wilderniss was verdwenen, en we hebben er Bounty Hunter voor teruggekregen. RuneScape kiest een tegenstander voor je en die moet je maar gaan zoeken in de Wilderniss. Onzin dus,
later werd ook dat afgeschaft, en kregen we PK Worlds. De hele wereld is als het ware ''de Wilderniss'' op een paar plaatsen na o.a Grand Exchange en Lumbridge Castle. Dit heb ik wel meegekregen, en ook een paar keer gevochten in de PK Worlds, maar het kon alsnog niet de Wilderniss vervangen.

Dat zijn mijn klachten over dit spel, en omdat ik niet de enige ben die hierover klaagt, heeft Jagex (Just About The Gaming Experience) hier ook wat aan gedaan.

Ik ben laatst ingelogt, en alles is weer zoals het hoort te zijn. De Trade Limit is weg, de Wilderniss is terug, en de economie ligt niet meer in de handen van de Grand Exchange.

De graphics, jullie moeten niet zo klagen vind ik. Want hoeveel gratis browser games kan je opnoemen die zulke graphics hebben? Je kan zelfs HD spelen nu, en het ziet er echt redelijk uit vooral voor 'n browser game.
Je begrijpt toch wel dat ik je een ezel vind als je RuneScape (EEN GRATIS BROWSER SPEL) vergelijkt met WoW (Een spel van weet ik hoeveel GB met miljoenen BETALENDE spelers)

Ik heb dus eens goed naar het spel gekeken, en heb besloten om een nieuwe pure aan te maken, vooral om van de Wilderniss te genieten en de spanning van clan wars. Ik ben inmiddels al level 18 combat, met 25 ranged en 27 strength.
Mocht je vragen hebben over PK trucjes kan je altijd even laten weten

PoisonBoy schreef:
Ik vind het een vreselijke game Ook slechte controls enz.

hoezo slechte controls? je klikt gewoon om te lopen, items te gebruiken etc. en je gebruikt de pijlen om het beeld te sturen.

na 3 jaar spelen nooit problemen mee gehad hoor.

avatar van wolff
ik heb het gevoel dat hier gewoon veel WoW fans op stemmen die deze spel mischien 10 min hebben gespeelt, en dat er een hoop meelopers er in mee gaan met domme argumenten

avatar van rocketzero
wolff schreef:

Ja inderdaad!

Die mensen gebruiken ook maar een deel van hun hersens ;/

Niks aan te doen: enigste wat ze kunnen is spelletjes afkraken als ze het kort gespeeld hebben en het dan voor geen meter lukt...

0,5
tss, ik heb het gespeeld voor een paar weken, maar ik vond er echt totaal niks aan, sorry voor de mensen die het wel leuk vinden zoals rocketzero, maar ik vond hem niet echt goed. Het was de eerste paar minuten nog leuk, daarna werd het wat saai, ik kan niemand meer uit elkaar houden, het vissen was te slaapverwekend, het was gewoon allemaal zo verschrikkelijk saai! Ik heb het spel al in 4 jaar niet meer gespeeld volgens mij, dus er kan wel veel veranderd zijn, maar ik ga daar niet terug.

Maar aan de andere kant moet je ook zien dat het een GRATIS spel is. Dus je mag er ook al niet veel van verwachten, maar klik, klik, klik. Dat was dan wel wat minder
Maar we kunnen oude koeien uit de sloot blijven halen, maar dit moet je leuk vinden of niet....

Ik ben dan éen van de mensen die dit spel niet echt leuk vond. Is er eigenlijk dan nog veel veranderd in die jaren

avatar van Spock
Ik wist niet dat deze hier op de site stond. Voor de grap tikte ik hem eens even in.

Nou ja, het spel ziet er uiteraard bagger uit, maar het is een browser-game waar je amper iets voor nodig hebt. Ik snap enigszins waarom deze zo laag scoort hier, vooral wanneer je bedenkt dat er nog steeds mensen spelen/voor betalen terwijl er zoveel goeds wordt uitgebracht op de markt de laatste jaren.

Ik heb me vroeger eindeloos vermaakt met dit spel; met de gratis versie althans. Ik kan zelf zeggen dat Runescape voor mij de introductie was in online RPGs als Guild Wars en World of Warcraft. Je kon een eigen leven leiden in een levende wereld. Je kon vissen, koken, houthakken, rondrennen, questen, verkennen, dingen kopen, dingen kapotslaan, levende dingen kapotslaan, andere spelers kapotslaan en andere spelers vervelen (cru maar o zo waar). Kortom: het was goed vermaak in die tijd. Ik heb het in zes jaar nooit meer opgestart, maar ik heb me er kosteloos mee vermaakt in 2003 en 2004. Ik kan je bij wijze van spreken nog steeds mijn account doorgeven.

De (gratis) wereld was ook mooi genoeg gemaakt. Bergjes, woestijnen, boerderijen, leuke steden, sfeervolle landhuizen en de desolate Wildernis. De wereld was gevuld met leuke vijanden en leuke quests (die ik allemaal uit had ).

Door Justmikes bericht heb ik hem voor de grap nog eens opgestart. Om je vraag te beantwoorden: Nee. Er is een nieuw interface waar je niet wijs uit komt, en er zijn een aantal nieuwe "challenges" die amper de moeite waard zijn. Dan heb ik het uiteraard over de gratis versie. En de Goblins zien er iets anders uit dan ik me kan herinneren.

En ik denk ook dat dit de reden is waarom ik het spel toch een hoge score geef. Het ziet er grafisch bagger uit, maar in verhouding tot andere online browser-spellen valt het reuze mee gezien de grote van de spelwereld. Tegenwoordig is het enorm gedateerd, maar anno 2003 was het op zich aardig te doen. En ik beoordeel hem dan ook vanuit dat perspectief, aangezien het voor een browser-spel zeer goed te doen was.

avatar van JustinW
Das het punt toendertijd was er echt geen betere gratis game in dit genre. De opties waren eindeloos. En betaalde je dan was het helemaal feest. Tuurlijk er is zeker beter op de markt. Maar dit was wel een eyeopener voor mij in de zin van spelen met honderden mensen online.

Spock schreef:

bedankt spock, vroeg ik me idd af

k w
vroeger 2003-2007 speelde ik deze game behoorlijk serieus tijdens het msnen maar werd steeds minder door de slechte community en ben nu 2 jaar helemaal gekapt ermee.

Het spel is in alle opzichten verandert, kwa graphics en gameplay. 95% van de spelers gebruikt een bot, bug abuse, cheats, hackers etc.. en Jagex zelf werkt er lekker aan mee om hun zakken te vullen dus er word ook niemand geband.

Als je dit spel nu nog 'legaal' gaat spelen dan is de lol er van af omdat er geen enkele beloning meer is voor je 'werk' en ook niemand meer is waarmee je kan praten ( bots ), verder zitten er steeds meer irritante kinderen op die alleen maar lopen te schelden en die je bijna in de reet kruipen voor een ingame item.

Ik heb het laatste jaar dat in dit speelde ook vollop gebot en ondertussen pvp gedaan met een clan, dat was eigelijk het enige leuke er nog aan. Kortom ik raad 't nu iedereen af, tenzij je nog een heel goed account hebt die nog een redelijke bank hebt waarmee je nog kan boshunten/pvpen.

Vroeger zou ik een 4* geven nu een 1* ofzo..

avatar van patenpac
Heb deze game vroeger heel veel gespeeld.
Ik snap alleen het lage cijfer niet goed.
Je moet er natuurlijk ook wel rekening mee houden dat dit een free game is.
Ook moet je deze game niet downloaden waardoor ze natuurlijk niet heel uitgebreid kunnen gaan met deze game.

patenpac schreef:

Ik snap alleen het lage cijfer niet goed.
Je moet er natuurlijk ook wel rekening mee houden dat dit een free game is.

Moeten we het hoger geven omdat het gratis is?

JustMike schreef:

Moeten we het hoger geven omdat het gratis is?

Ik vind dat je deze game eerlijk gezegd geen 0,5 kunt geven zoals jij doet. Het kan zijn dat het je niet heeft geïnteresseerd, maar dit is toch wel echt knap gemaakt voor een spel waar je niet voor hoeft te betalen.

avatar van Brains
1,5
Hoger stemmen omdat het gratis is is natuurlijk onzin. De game is zeer knap gemaakt zelfs, en vandaar hier ook 1,5* en geen 0,5*, maar het is gewoon enorm jammer dat de hele game enkel grinden is voor experience, uren achter elkaar hetzelfde doen. Het spel is gewoon retesaai, en dat maakt het voor mij wel heel moeilijk om hoger te geven.

avatar van J0rea
1,0
Dit een hele tijd geprobeerd te spelen omdat mijn hele klas het speelde, maar ik vind er echt helemaal niks aan!

Controls zijn slecht en ik snap er ook gewoon niks van en ben ook te lui om het uit te vogelen...

Omdat het best leuk bedacht is allemaal toch 1*

avatar van CarealotCarrot
Dat wordt wel meer gezegd hier, dat Runescape slechte controls heeft. Wat ik onzin vind, Runescape doet gewoon precies wat je wilt. Misschien dat je de (gameplay) mechanics slecht vindt, maar de controls zijn gewoon goed.

avatar van Shpongle
Check out the oldschool runescape 2007, nostalgie en behoorlijk vermakelijk doordat iedereen dat weer is gaan spelen. Geen klote grand exchange, puur fighting voor survival

avatar van patenpac
Weet niet waarom, maar mijn nostalgisch gevoel (ja, zelfs op de leeftijd van 18 kan dit dus blijkbaar voorkomen) heeft me teruggebracht naar deze game. Heb me er tot nu toe nog best wel mee kunnen vermaken, al is allen niet meer zoals vroeger. De nieuwe graphics en extra speelmodes geven meer mogelijkheden aan de game, maar iets in mij verlangt toch terug naar de runescape van 2009.

avatar van threeohthree
Hehe. Tijd terug ook nog gespeeld (best intensief zelfs). Maar na de patch 'Evolition of Combat' per direct gestopt. Vreselijk hoe één patch een game zo naar de filistijnen kan schoppen. Erg jammer want dat deungeonen enzo was toch wel erg vet. Heb in een boze bui zo'n 80 miljoen op de grond gedropped en weggegeven, maar mocht je nog belang hebben bij wat dingetjes moet je maar een gil geven.