RuneScape (2001)

Adventure / RPG
online

Ontwikkeld door Jagex
Uitgegeven door Bethesda en Jagex

Deze massive role-playing game draait om een Middeleeuws fantasiethema dat ook speelbaar is zonder te vechten, namelijk door activiteiten te ontplooien van het bakken van een pizza tot het hakken van bomen. De basis van de gameplay bestaat uit de mogelijkheid om via allerlei activiteiten ervaring te verzamelen, die leiden tot het verkrijgen van een level in alle skills. Naast het trainen van je levels zijn er ook 'quests'. Dat zijn opdrachten die vooraf zijn ingesteld. Deze opdrachten kunnen van alles inhouden: boodschappen versturen naar andere mensen, monsters doden, skills gebruiken om voorwerpen te maken, dungeons doorlopen, items zoeken en puzzels oplossen.

spelfreak
nee ik geef drugs een 5,0 op een schaal van 1,0

avatar van jassertje
Ik denk dat dit spel leuk is om te spelen omdat je er niet voor hoeft te betalen en het erg verslavend is maar toch krijgt het van mij maar een 2.5

misterwhite
Vreselijk saai

Heb vaak moeten aanhoren "Speel runeScape! Is echt zo fun! Komaan log u ook in! Blablabla!"
Heb 2 pogingen gedaan. De eerste keer heb ik gewoon mijn accound verwaarloosd en de 2de keer OOK!
Echt niks voor mij om te streven naar hoge levels terwijl er gewoon niks te beleven valt wat mij boeit!

avatar van JustinW
kaholiic schreef:
Eigenlijk heb ik het ook jaren gespeeld. Maar er zijn nu allemaal veranderingen en daardoor hebben ze het spel zwaar verpest.

Heb je gelijk in, maar ik stem op de tijd waarin ik het speelde. En in die tijd was het gewoon het meest uitgebreide spel op internet dat gratis was en als je betaalde dan werd het helemaal lachen. En het was vooral leuk omdat iedereen het speelde. Want in je eentje constant tegen vreemden spelen gaat een keer vervelen.

avatar van Barcel
0,5
misterwhite schreef:
Vreselijk saai

Dit had ik moeten aanhoren in plaats van 'Speel RuneScape! Is echt zo fun! Komaan log u ook in! Blablabla!'

avatar van Mafurios
0,5
JustinW schreef:

Het is nooit de meest uitgebreide gratis MMORPG geweest de eerste die uitgebreide mmorpg die ik ken is Tibia deze kwam uit in 1997 en is toch veel beter uitgewerkt dan runescape, ondanks het feit dat het niet 3D is of dat er nooit geluid aan toegevoegd is blijft het een van de beste MMORPGs omdat het roleplaying gedeelte echt heel goed is uitgewerkt je moet bijvoorbeeld praten met quest npc's en winkel eigenaren om je spullen te verkopen ook niet iedereen kon tegelijk met een vendor praten dus moest je ook echt in de rij gaan staan. (dit is tegenwoordig niet meer van toepassing door middel een whisper systeem voor vendors) Maar vooral het feit dat iedere verkeerde stap die je neemt je laatste kan zijn en je ook echt een zware death penalty hebt, als je bijvoorbeeld aan het verkennen bent en je gaat door een put naar beneden dan weet je nooit zeker of je ooit nog terug kan en mocht je daar doodgaan dan raak je veel items kwijt en skill/gewone levels die vrij lastig zijn om terug te verdienen, hierdoor neem je niet snel grote risico's. PvP is ook bijna overal mogelijk (begin eiland de kerk en opslag ruimtes zijn de uitzonderingen) hierdoor kijken mensen veel beter uit wie ze kwaad maken want dat kan je heel duur te staan komen.

Net als ieder F2P game kan je hier premium spul kopen dit bestaat uit extra gebieden met daarbij horende monsters, spells en de mogelijkheid om een huis te huren in iedere stad waarin je bijvoorbeeld je items kan showen, ook heb je guild houses waarin je je kamers kan onderverhuren aan guildies.

Dus ja vergeleken met deze oldtimer stelt runescape niks voor maar dat is mijn mening.

avatar van Thomas83
Tibia is de enige gratis MMORPG die ik heb gespeeld eigenlijk, was toch een geinig spelletje. De graphics zijn een stuk mooier dan RuneScape vind ik persoonlijk. Geen 3D, maar ze kiezen voor een bepaalde stijl en werken dat beter uit. Heb het overigens maar erg kort gespeeld. Vond het voor een beginner vrij toegankelijk allemaal, al heb je wel een hoop idioten zoals je altijd ziet.

avatar van Martijn
Als iets gratis is zijn er altijd idioten!

Eigenlijk zijn er ook idioten als iets niets gratis is.

Oke, er zijn altijd idioten!

avatar van jellecomicgek72
Martijn schreef:
Als iets gratis is zijn er altijd idioten!

Eigenlijk zijn er ook idioten als iets niets gratis is.

Oke, er zijn altijd idioten!

avatar van Thomas83
Solliciteer je nu naar die titel door een post bestaande uit slechts smileys te posten?
Maar er zijn inderdaad altijd idioten, online zijn er altijd mensen die een beetje lopen aan te kloten.

Jongens ik heb me weer ingeschreven

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Onzinnige berichten verwijderd.

Feyenoord100jaar schreef:
Jongens ik heb me weer ingeschreven

Ben wel benieuwd wanneer je voor het laatst gespeeld hebt. Aangezien het spel constant in negatieve zin aan het veranderen is.

blackhawk500
Wat is iedereen toch zo aant zeiken ? Er is helemaal niks verandert.

1,5
Hoe lang is het geleden dat je voor het eerst speelde? Want sinds 4 a 5 jaar geleden is er heel veel veranderd.

Ik denk dat ik 5 a 5 jaar niet meer gespeeld heb
En persoonlijk vind ik dit nog steeds leuk.

Raar dat zo'n game als dit toch in de top 250 staat.

1,5
Als beginner zullen de veranderingen misschien wat minder opvallen. Maar het spel is volledig omgegooid om beginners te beschermen maar de meer ervaren spelers worden hierdoor ongelofelijk beperkt. Voor mij haalt dit compleet de lol uit het spel.

En....dit spel staat niet in de top 250, maar in de flop 100.

blackhawk500
Gaat het over runescape? Ik dacht hij het had over GM, daar werd op andere sites ook al over gepraat.

1,0
Haha lol dat bedoelde ik ook brains

1,0
Maar wat zijn de veranderingen volgens jou dan brains?

1,5
De wilderness is weg, de waarde van alles is vastgelegd en in game op te zoeken, je kan alleen nog maar met iemand handelen als de waardes van de spullen aan beide kanten ongeveer gelijk is. Lijkt in het eerste opzicht natuurlijk positief. Maar ik vond het juist geweldig dat het spel echt een eigen economie had gekregen. Met een beetje inzicht kon je enorme bedragen geld scoren door handig dingen in te kopen en later voor meer te verkopen. Dat gaat nu een stuk moeizamer en lastiger.

1,0
Hoezo is de wilderness weg, kan ik niet meer tegen iemand vechten?

blackhawk500
Jawel er zijn bounty hunter en PvP worlds, maar dat zuigt echt.

Ben al weer gestopt.

Jagex heeft het beste onderdeel van het spel weggehaald
Waar train je dan nog al die skills voor? statistieken?

belachelijk gewoon

1,5
En another one bites the dust.
Het trainen van skills is eigenlijk alleen nog maar nuttig om meer geld te verdienen. Van dat geld kan je mooie nieuwe kleding kopen en dergelijke. Jagex heeft van een aardige MMORPG een dress-up game in disguise gemaakt.

ik kan me vergissen, maar ik heb runescape nooit goed gevonden. Een zelfde idee, als gratis mmorpg (die nu nog steeds goed is en aan het verbeteren is), die volgens mij veel beter is dan runescape is KalOnline. Daar kan je volledig gratis spelen en inderdaad ook extra spullen kopen, echter kan het ook prima zonder.
Als iemand Runescape of Tibia leuk vindt, zou ik eerder voor KalOnline kiezen. Niet alleen mooier maar ook minstens net zo leuk

1,5
KalOnline ben ik na een dag alweer mee gestopt. Runescape vond ik pre-downgrade toch wel een stuk leuker dan Kal...

k w
Vroeger was dit egt geweldige game, nu slaat het nergens meer op, en zit het vol met 12 jarige die het spel aftakelen

avatar van jellecomicgek72
egt? Echt schrijven lijkt me toch niet al te moeilijk..

spelfreak
k w schreef:
uhm ik ben toch ook 12 zie je mij dit spel veel spelen en een klein kind zijn ik denk eerder dat dat 15jarige zijn